Beste,
mijn collega en ik hebben 1,5 jaar geleden, na vergelijking CO2 vs LED, besloten om een (chinese , digitale versie) K40 te kopen. Bedoeling was om scenarywerk van gebouwen en onderdelen te doen, dus de cutting noodzaak deed ons op dat moment overhellen naar CO2 laser.
Zoals Snobby Cash reeds vermelde, werd de basis direct uitgebreid met (absolute) noodzakelijke hulpstukken: waterpomp/watervat,air-assist,red-dot, zorgen voor afzuiging naar buiten, etc...
Daarna veel testing met diverse papiersoorten, houtkarton in verschillende diktes, triplex hout, polystyrol, beetje plexi, etc.
Nogal wat tijd besteed aan haaksheid van het frame en de correcte uitlijning van de laserstraal.
Ontwerpen maken we zelf aan in Audocad (ikzelf had totaal geen kennis van Autocad), aansturing van de K40 via gratische "K40 Wisperer" software.
Na 4 tal maanden begonnen we last te krijgen met "wobbeling", rechte lijnen waren wat hobbelig , te wijten aan slingering van de wieltjes van het laserkopwagentje.
Vervanging van de wielasjes gaf geen soelaas, de correcte wielasjes (voor onze chinese k40) waren ook moeilijk te vinden. Na veel gesakker en overleg besloten om gans
dat origineel laserkopwagentje te vervangen door een eigen ontwerp, de combinatie van HIWIN CNCRail + bijhorende Carriage met 3D-Geprinte Laserkopplaat. Tevens werden de eindswitchen
vervangen en herplaatst tgv de andere opstelling. Weg "wobbeling", enkel wat problemen met de grotere massa van het geheel bij hoge verplaatsingssnelheid van de kop.
Dit laatste hebben we opgelost door de ontwerpen te vertalen naar g-code omdat we daar per object de snelheid kunnen instellen in plaats van per laag.
Resultaat is nu aanvaardbaar en netjes.
Onderweg hebben we ook een handbediend Z-Bed gemaakt en ingebouwd, zodat we gemakkelijker het focuspunt kunnen regelen in functie van de dikte van het materiaal.
Heel traject dus in die 1,5 jaar tijd, veel meer tijd dan verwacht en gepland, veel uit geleerd, leek een hobby op zichzelf.
Was het de juiste keuze blijft de vraag, zou eens enkele van onze ontwerpen moeten kunnen testen op een LED lasercutter ter vergelijking, wellicht kennen we dan het antwoord.
Ondertussen zijn de eerste modelspoor realisaties aan het gebeuren, en kunnen we beginnen aan het stationsgebouw en de straathuizen.
Succes.