Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Laser cutter lasergraveermachine laser engraver

Gestart door henry, 06 april 2022, 20:39:24 PM

henry

Ben aan het rond kijken voor een laser cutter.

Wie heeft hier ervaring mee en wil dit delen.

Is dit lastig met het computer gebeuren wat betreft ontwerp en aansturing naar de laser cutter.

Snobby Crash

Beste Ik heb een Chinese K40 sinds ongeveer 1 jaar. Gekocht via internet bij een Duitse firma... kan je de gegevens wel mailen of hier plaatsen, maar moet daar even naar op zoek. Je kan deze K40 kopen in twee uitvoeringen, namelijk de oudere versie, waarmee je het vermogen van de laser regelt met een potentiometer ofwel een nieuwere waarmee je digitaal de sterkte regelt. Mij is verteld dat degene met pot meter makkelijker te regelen zou zijn, maar van clubleden hoor ik dat dit hetzelfde zou zijn. Je moet wel nog een en ander aanpassen hoor... de afzuiging van de rookgassen Kan je best voorzien van een stevige flexible afzuig buis ipv de bijgeleverde korte buis. Tevens moet je de laser koelen met water, dus moet je ook voorzien in een opvangbak voor gedestilleerd water. Gebruik geen kraantjeswater. Doordat je laser hout moet snijden of graveren ontstaat er ook een vlam, deze kan je best dmv lucht erop te blazen verkleinen, zodat je een mooiere snijlijn krijgt, en ook minder kans dat er iets in brand vliegt. Dus, best een luchtpomp gebruiken. Ik gebruik hiervoor een intex luchtpomp om zwembaden op te pompen. Mijn ervaring met de K40 was dat hij op een maandagmorgen in elkaar was gezet. De spiegels moest ik nog volledig regelen, bedrading heb ik moeten nakijken en fatsoeneren, en na enkele uren gelasterd te hebben moest ik de gekartelde band stappenmotor opnieuw uitlijnen want deze was naast het tandwiel gelopen, met als gevolg dat de kop voor het branden stil bleef staan. Gelukkig was ik bij de k40, anders had ik zeker brand gehad. Conclusie de K40 is een goede laser, maar je moet toch eerst heel wat aanpassingen doen. Je mag je laser tijdens de werking niet alleen laten omdat er soms iets mis kan gaan en je wil natuurlijk geen brand. Het laseren en snijden doet hij perfect. Ik heb met deze laser het station van onze nieuwste expobaan "Braives" gemaakt. Dit is binnenkort te bewonderen op expo's. Ook zijn er met deze K40, van andere clubleden van MSC Het Spoor verschillende gebouwen gemaakt op de baan Sint-Gillis-Waas, waaronder het stationsgebouw. Greetz... Geert

gardevil

Citaat van: henry op 06 april 2022, 20:39:24 PM
Ben aan het rond kijken voor een laser cutter.

Wie heeft hier ervaring mee en wil dit delen.

Is dit lastig met het computer gebeuren wat betreft ontwerp en aansturing naar de laser cutter.
Ik heb een "goedkope" laser van de chinees. Afhankelijk wat je ermee wil doen is dat voldoende.
Graveren gaat perfect in bv. houtkarton of hout.
Snijden gaat in houtkarton ook perfect, maar afhankelijk van de kracht van je laser (mijne is maar 5W) zal je de beweging verschillende keren moeten herhalen.

Meestal is een programma bijgeleverd, maar voor enkele € koop je een goed programma (bv. Lightburn)
Tekenen doe ik meestal in Adobe Illustrator (gaat ook perfect in Lichtburn) wat rechtstreeks in Lightburn geïmporteerd kan worden.

Verder is het een kwestie van veel oefenen, experimenteren en noteren wat je deed om een bepaald resultaat te halen.
Eenmaal alles onder de knie kan je nog altijd naar een ander (duurder, beter, ....) toestel overschakelen.

Voor 150€ heb je al een doenbaar exemplaar. Niet zo uitgebreid als dat van Snobby Crash, maar ook met veel minder rompslomp. ( afzuiging is gewenst, maar een venitalor die de rookgasssen door een open raam blaast werkt ook prima, geen water nodig voor koeling, .........)



Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

rojema

Wij hebben met de club onlangs een TT laser 5,5 w gekocht bij Amazon . Ongeveer 320 € .  Eenvoudig te monteren . Via een you tube filmpje .
Stuurprogramma  GRBL laser gratis gedownload .
Tekeningen gemaakt met Inkscape in SVG bestand en dit wordt door GRBL direct ingelezen . Heel simpel .
Als je wat meer uitleg wil , kom gerust eens langs naar de Club van LMS De Geit. We hebben er al heel mooie projectjes mee gemaakt.
Er zijn trouwens reeds enkele artikels van des gelijkende projectjes in MSM verschenen die zeer goed uitgelegd zijn.
Lid Lierse Modelspoorwegen LMS De Geit.

dani

Citaat van: rojema op 07 april 2022, 15:57:01 PM
Wij hebben met de club onlangs een TT laser 5,5 w gekocht bij Amazon . Ongeveer 320 € .  Eenvoudig te monteren . Via een you tube filmpje .
Stuurprogramma  GRBL laser gratis gedownload .
Ik heb een gelijkaardige setup van bij BangGood  (200€)

De laserkop is 30 Watt    (maar de effectieve output aan licht is 6 a 7 Watt).
Daarmee kan je nog net Balsahout van 1,5 mm doorsnijden.   Op andere materialen blijft het bij "graveren"  ofte inbranden.
Plexi  en metalen kan je er al helemaal niet mee laseren  wegens de laserlicht frekwentie (envermogen)  daar het om een   halfgeleider laser gaat.

Ik ben wel blij met het toestel als  "gadget maker" maar om er echt mee te gaan snijden op dagelijkse basis  dat lijkt me niet echt ideaal.
Voor de prijs moet je het niet laten natuurlijk, zeker omdat het "werkopperrvlak ongeveer 40 x 40 cm is).

Ook ik gebruik LaserGrbl als stuurprogramma en dat werkt heel goed, zelfs met  jpg  of bmp^input bestanden...


Zoals Frank zegt : het is een kwestie van oefenen, testenen uitproberen.

EN zeker ook de ROOK afzuiging niet vergeten.   Ik  "laser" meestal buiten of in de veranda met de deur open  (met de laptop aan de lasercutter)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

HO_COMP_FAN

Beste,
mijn collega en ik hebben 1,5 jaar geleden, na vergelijking CO2 vs LED, besloten om een (chinese , digitale versie) K40 te kopen. Bedoeling was om scenarywerk van gebouwen en onderdelen te doen, dus de cutting noodzaak deed ons op dat moment overhellen naar CO2 laser.
Zoals Snobby Cash reeds vermelde, werd de basis direct uitgebreid met (absolute) noodzakelijke hulpstukken: waterpomp/watervat,air-assist,red-dot, zorgen voor afzuiging naar buiten, etc...
Daarna veel testing met diverse papiersoorten, houtkarton in verschillende diktes, triplex hout, polystyrol, beetje plexi, etc. 
Nogal wat tijd besteed aan haaksheid van het frame en de correcte uitlijning van de laserstraal.
Ontwerpen maken we zelf aan in Audocad (ikzelf had totaal geen kennis van Autocad), aansturing van de K40 via gratische  "K40 Wisperer" software.
Na 4 tal maanden begonnen we last te krijgen met "wobbeling", rechte lijnen waren wat hobbelig , te wijten aan slingering van de wieltjes van het laserkopwagentje.
Vervanging van de wielasjes gaf geen soelaas, de correcte wielasjes (voor onze chinese k40) waren ook moeilijk te vinden. Na veel gesakker en overleg besloten om gans
dat origineel laserkopwagentje te vervangen door een eigen ontwerp, de combinatie van  HIWIN CNCRail + bijhorende Carriage met 3D-Geprinte Laserkopplaat. Tevens werden de eindswitchen
vervangen en herplaatst tgv de andere opstelling.  Weg "wobbeling", enkel wat problemen met de grotere massa van het geheel bij hoge verplaatsingssnelheid van de kop.
Dit laatste hebben we opgelost door de ontwerpen te vertalen naar g-code omdat we daar per object de snelheid kunnen instellen in plaats van per laag.
Resultaat is nu aanvaardbaar en netjes.
Onderweg hebben we ook een handbediend Z-Bed gemaakt en ingebouwd, zodat we gemakkelijker het focuspunt kunnen regelen in functie van de dikte van het materiaal.
Heel traject dus in die 1,5 jaar tijd, veel meer tijd dan verwacht en gepland, veel uit geleerd, leek een hobby op zichzelf.
Was het de juiste keuze blijft de vraag, zou eens enkele van onze ontwerpen moeten kunnen testen op een LED lasercutter ter vergelijking, wellicht kennen we dan het antwoord.
Ondertussen zijn de eerste modelspoor realisaties aan het gebeuren, en kunnen we beginnen aan het stationsgebouw en de straathuizen.
Succes.

   
Met vriendelijke groeten, Dirk
HO 3-Rail Digitaal , Marklin K-rails, Intelllibox 1, W10+Koploper , LDT RM-88-N-B+RM-88-O-B , Viessman 5211/5213/5217(S88) , DR4018 , Boosters 4017 & LDT DB-2 ,
Arduino Uno. Loks Marklin/Roco/Mehano/L.S.