Ik heb er genoeg van! (van Marklin)

Gestart door railbusje, 15 november 2006, 19:49:12 PM

INFO

Yep, ik weet dat Roco vet gebruikt. En andere hebben vaak alleen maar plastic tandwielen.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

n/a

Ook ik heb locs die soms jarenlang stilstaan ik heb nog al wat locs, maar verharsen daar heb ik nooit last van gehad. Maar ik gebruik ook niet overmatig olie. In de nieuwe locs van marklin zoals de nieuwe 01 staat zelfs een verwijzing dat je het wormwiel van de aandrijving moet smeren met een tube trix vet (66626 Speciaal vet).

En al mijn locs worden rechtop bewaard.



dancer

als ik dit hoor dan wordt ik wel bang.... ik zou dit niet willen meemaken..
mijn marklin locs hebben 15 jaren niet gereden, en doen het nog steeds goed..

JoVer

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Wat ik opvallend vind: als ik topics lees over locs die niet meer willen doordat de olie verhard is, dan gaat het altijd om M?rklin.
Heeft iemand daar een verklaring voor? Gebruikt M?rklin een ander soort olie dan de andere fabrikanten?



citaat:
Geplaatst door dancer

als ik dit hoor dan wordt ik wel bang.... ik zou dit niet willen meemaken..
mijn marklin locs hebben 15 jaren niet gereden, en doen het nog steeds goed..



Hier kijk ik dus ?cht van op. Ik kocht mijn eerste M?rklin loc (van eigen spaarcenten [^]) toen ik 11 was. Ik reed daar toen een "normaal" aantal uren mee tot ik ? 16 was en andere interesses [:D] kreeg .

Later, eens ik met die andere interesse getrouwd was en we voor opvolging hadden gezorgd heb ik die loc (na meer dan 25 jaar [:0]) van de zolder gehaald en op de rails gezet. Die vertrok zonder het minste probleem, geen schurend geluid, niet blokkeren, perfect van rijrichting wisselen [:)][8D][:)]

Ik kan je er nog bij vertellen dat ik tussen mijn 11 en 16 niet echt wakker lag van onderhoud, olie, smeren [;)]

janjozef

Locs die dikwijls lange tijd stilstaan kunnen soms problemen geven om te vertrekken maar na enkele minuten smeren en in het slechtste geval contacten en wielen proper maken en hij rijd. je moet ze wel terug inrijden kwestie van het ganse machientje even goed warm te laten lopen. En of dat nu fleichmann marklin of lima is ze zijn allemaal hetzelfde. Alleen bij lima weet je zo dat je de contacten en zeker wielen moet kuisen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

GeM

Ik heb 4 jaar geleden een lot van ong. 20 machines overgekocht, die allemaal nooit gereden hadden en 15 tot 20 jaar (!!) in de vitrinekast of doos hadden gelegen/gestaan. Enkele locs daarvan vertoonden hetzelfde probleem: uitharding van de smeerolie op de tandwielen.
De andere locs werden gewoon gesmeerd en ingereden, zonder probleem. Dat verharden kom ik wel eens meer tegen bij M* locs die lange tijd hebben stilgestaan (ik spreek dan wel over ettelijke jaren). Van een ander merk heb ik dit nog niet tegengekomen. Allicht heeft het te maken met het soort olie M* vroeger (en nu?) gebruikte om te smeren na productie? Inderdaad, vele andere merken gebruiken vet.
Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

glamo

ik heb 9 locs van marklin en 1 lemaco. de oudste is 35 jaar en hij rijdt nog gemiddelt 2 uur per week. ik nog nooit problemen gekent behalve met de V 100 uit de brandweerstartset, maar dat was wel door mijn eigen schuld.
nu en dan wat olie en rijden maar. misschien heb ik gewoon geluk met mijn locs dat er nooit iets kapot gaat. iemand die 70 of 80 machine's heeft kan natuurlijk ook meer problemen hebben h?.

mvg kurt
 

Greg

citaat:
Geplaatst door INFO

Yep, ik weet dat Roco vet gebruikt. En andere hebben vaak alleen maar plastic tandwielen.



Mehano gebruikt ook vet. toch bij de 51.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Greg

Als je een loc lang bawaard is het zoals sommigen al aanhaalden beter op ze rechtop te bewaren (zegt marklin zelf) omdat bvb de olie bij op de kant liggen in de motor kan geraken waardoor het anker (bij sommige modellen) kan stuk gaan. Omdat het door de olie vuil opneemt en dan kan er kortsluiting of gewoon slecht contact optreden.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Steven86

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Wat ik opvallend vind: als ik topics lees over locs die niet meer willen doordat de olie verhard is, dan gaat het altijd om M?rklin.
Heeft iemand daar een verklaring voor? Gebruikt M?rklin een ander soort olie dan de andere fabrikanten?



Daar is een verklaring voor. M?rklin heeft een tijd lang olie verkocht/gebruikt die gevoelig is voor het verharden. De exacte jaartallen ken ik niet meer, maar er moet zo behoorlijk wat olie in omloop zijn geweest.
Ik vermoed dat M?rklin ook heel veel voorraad van die olie had en die gewoon in productie is blijven gebruiken.


Groeten,

Steven

GeM

voor wat betreft die out-of-box failures: ik denk dat dit gewoon pech hebben is. Zelf nog nooit last van gehad, maar een kennis heeft dit jaar 3 nieuwe locs gekocht waarvan 2 die niet of nauwelijks werkten: een 59 van M* en een 51 van Mehano. Beide AC-modellen. Gelukkig bij een dealer gekocht dus omruilbaar, maar ja, prettig is dat inderdaad niet....
Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

Tom

Zeg dat wel, je verlangt zolang naar dat ene model en hop, hij doet het niet.
Tom

Havoc

Ja, Marklin gebruik andere olie dan jaren terug. Vroeger was het redelijk dik vloeibare gele olie, terwijl het nu een dunnere transparante olie is. Ik heb verschillende locs met dat probleem. Maar Z is dan ook iets gevoeliger.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

railbusje

Ik heb de wijze raad van de anciens opgevolgd en het werkt. Eerst motor en tandwielen ontvet en terug geolied. Na eerst zelf voortduwen is hij na een tijdje toch losgekomen. Na een half uurtje inrijden rijdt hij normaal. Wel blijft het een zeer lawaaierig model maar dar zal eigen zijn aan het motortype vrees ik. Enkel mijn BR 05.001 kan ik echt stil noemen, mijn andere Marklin locs zijn allemaal luidruchtig. Toch zeker vergeleken bij tweerail modellen die ik op tentoonstellingen zie rijden.
In ieder geval iedereen hartelijk dank voor de hulp.[:)]

Greg

citaat:
Geplaatst door railbusje

Ik heb de wijze raad van de anciens opgevolgd en het werkt. Eerst motor en tandwielen ontvet en terug geolied. Na eerst zelf voortduwen is hij na een tijdje toch losgekomen. Na een half uurtje inrijden rijdt hij normaal. Wel blijft het een zeer lawaaierig model maar dar zal eigen zijn aan het motortype vrees ik. Enkel mijn BR 05.001 kan ik echt stil noemen, mijn andere Marklin locs zijn allemaal luidruchtig. Toch zeker vergeleken bij tweerail modellen die ik op tentoonstellingen zie rijden.
In ieder geval iedereen hartelijk dank voor de hulp.[:)]



Marklin is vaak luidruchtig, maar nu is het wel 100x beter met de nieuwe sinus. Die zijn fluisterstil, nog stiller dan mehano roco enzovoort.
Maar dan mogen we het even niet over de prijs hebben.[:p]
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG