Ik heb er genoeg van! (van Marklin)

Gestart door railbusje, 15 november 2006, 19:49:12 PM

railbusje

Ik heb vandaag per post een nieuwe Marlin lok aangekregen en ja hoor, hij doet het weer niet. De motor bromt enkel maar de trein beweegt niet. Bij controle blijken de wielen muurvast te zitten.
Van de zes Marlin locs die ik de afgelopen twee jaar heb gekocht zijn er maar twee die een jaar hebben gewerkt. De rest deed het al niet deftig toen ze uit de doos kwamen of de MFX decoders waren na enkele weken stuk. Mijn BR 50 is ondertussen al aan zijn derde decoder bezig. Marklin heeft afgedaan bij mij. Ik koop voortaan wel Liliput of Roco.

wisselstromer

dat snap ik toch niet
ik heb al meer dn 20jr mrklin en heb nog nooit een kapotte lok gehad , zelfs niet met mfx of andere decorders

je schrijft dat je de lok met de post hebt gekregen , kwam deze van marklin of van een internetverkoper (bv ebay )
waarom ga je niet terug naar de winkel (als je ze daar gekocht hebt tenminste)
op elke nieuwe lok is immers 2jr garantie

wim
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

railbusje

Hij kwam van een Belgische dealer, ik ga er inderdaad mee terug.
Ik verwijt die dealer ook niets, hij heeft me altijd goed geholpen maar je bent je loc altijd wel twee maanden kwijt.

ysbeer

Wat jij schrijf klinkt wel erg dramatisch.
als je een lok koopt dan heb je garantie,en dat wil zeggen een nieuwe lok,als hij het niet doet en geen reparatie aan een nieuwe lok.
koop dan toch bij een winkel dan kun je proef rijden.
Dit ligt niet aan marklin maar aan die z.g.n dealer die zomaar wat stuurt.Een aantal loks die het begeven enz.
En dan nog zeggen wat een goede dealer
van een goed internet winkel mag je verwachten dat ze delok proberen.
Jullie moet veel en veel meer op je rechten gaan staan.Dat helpt veel meer dan MARKLIN op dit forum ten onrechte af kraken.

wim ysbeer

LockyLuke

welke lok is het waarmee je problemen hebt ?
 

Steven86

citaat:
Geplaatst door railbusje

Ik heb vandaag per post een nieuwe Marlin lok aangekregen en ja hoor, hij doet het weer niet. De motor bromt enkel maar de trein beweegt niet. Bij controle blijken de wielen muurvast te zitten.
Van de zes Marlin locs die ik de afgelopen twee jaar heb gekocht zijn er maar twee die een jaar hebben gewerkt. De rest deed het al niet deftig toen ze uit de doos kwamen of de MFX decoders waren na enkele weken stuk. Mijn BR 50 is ondertussen al aan zijn derde decoder bezig. Marklin heeft afgedaan bij mij. Ik koop voortaan wel Liliput of Roco.



Railbusje, het ziet er naar uit dat die loc te lang in een kast heeft gelegen bij de dealer en dat de olie op de aandrijving van de wieltjes is verhard. Druppel eens met een pipetje een paar druppeltjes wasbenzine op de radertjes van de wielen (de aandrijving) en wacht vijf minuten. Draai dan voorzichtig aan de wielen tot ze los komen.
Alsdat zo is, nog wat bijdruppelen tot het helemaal los is. Dan de loc een paar rondjes laten rijden op een gemiddelde snelheid.

Ik heb het ook ooit eens gehad en bovenstaande methode werkt prima.

Groeten,

Steven

P.S. als het je kan troosten:
Maandag een thermostatische douchekraan ge?nstalleerd. Ze lekt van binnenuit. Moet terug naar het fabriek voor twee weken. Gerenommeerd fabrikant.

Vorige week een nieuwe loc ingereden. 30 minuten voorwaarts, 30 minuten achterwaarts en hop een antislipband stuk. Gerenommeerd fabrikant.

Week daarvoor. Scharnier van het scherm van de laptop gebarsten. Gerenommeerd fabrikant.

Zolang mijn espressomachine het 's morgens maar doet [:D]

Tom

Ik zou zeggen dat je niet direct het ergste moet denken.
Een pietlutig ding zou al de oorzaak kunnen zijn.
vuile wielen of rails, te lang in de kast gestaan, verkeerde instelling.
kijk eerst nog eens goed.
Tom

loebaske

is zoals Steven het zegt....alles kan een mankement hebben...
maar dan niet alles tegelijker tijd [;)]
en vind het wel een beetje raar dat nieuwe gesmeerde locs vastlopen[?] heb dat tot nu toe nog niet voorgehad met Roco modellen...ook al staan/liggen die al een tijd in hun doos.

railbusje

Ondertussen heb ik de wielen los gekregen. Hij rijdt nu met een hels kabaal achteruit maar vooruit doet ie het nog niet. Als je de wielen zelf voortdraait schuurt er precies iets in de motor. De loc is een 03.10, een model van 2001. Dit was de eerste keer dat ik een loc per post bestelde. Dat zal weer 130km naar Ingelmunster rijden worden vrees ik.

Havoc

citaat:
en vind het wel een beetje raar dat nieuwe gesmeerde locs vastlopen


Raar is dat niet hoor. Ik koop ook soms wel eens een model dat jaren op het rek gestaan heeft. Die moeten ze ook eerst "behandelen" voor ze terug rijden. In mijn geval ging die loc (mechaniek alleen) de ultrasoontank in en gewoon smeren achteraf.

Maar ik ben nog geen handelaar tegengekomen die een loc niet eerst zelf laat rijden. zelf die tweedehandse die ik in Utrecht kocht heeft d verkoper spontaan laten rijden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

INFO

citaat:
Geplaatst door railbusje

Ondertussen heb ik de wielen los gekregen. Hij rijdt nu met een hels kabaal achteruit maar vooruit doet ie het nog niet. Als je de wielen zelf voortdraait schuurt er precies iets in de motor. De loc is een 03.10, een model van 2001. Dit was de eerste keer dat ik een loc per post bestelde. Dat zal weer 130km naar Ingelmunster rijden worden vrees ik.



OOOOHHH als dat het gehele probleem is, even de asbussen van de motor voorzien van een kleindruppeltje olie, de tandwielen en  wiellagerbussen even van een klein druppeltje verse olie voorzien, dit even laten intrekken, en dan voorzichtig los rijden. Deze lok heeft gewoon te lang in zijn doosje gelegen.

Dus even een kleine onderhoudsbeurt en het is opgelost.

Dat knarsen wordt veroorzaakt door de aslagerbussen. die staan droog.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Tom

Mijn tweedehands 5201 werd bij Van Biervliet ook eerst op de testbaan gezet voor ik hem meekreeg naar huis.
Tom

Havoc

citaat:
De loc is een 03.10, een model van 2001.


Die 2001 had je er direct moeten bijzetten. Inderdaad, zoals info zegt: groot onderhoud.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

railbusje

Allez, dat zullen we morgen ndan eens proberen. Iedereen alvast bedankt voor de hulp.[:)]

Klaas Zondervan

Wat ik opvallend vind: als ik topics lees over locs die niet meer willen doordat de olie verhard is, dan gaat het altijd om M?rklin.
Heeft iemand daar een verklaring voor? Gebruikt M?rklin een ander soort olie dan de andere fabrikanten?