Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Nieuwe rails of niet?

Gestart door Janssfs, 13 november 2006, 22:35:18 PM

ysbeer

#15
citaat:
Geplaatst door mini-bs

Het probleem met codes lager dan 100 treedt vooral op met (DC versie) M?rklin locs Wim. Heb een tijdje Roco line gehad maar ben overgeschakeld op Peco omdat de M?rklins over de nageltjes ratelden. Nu kan je idd de flenzen laten afdraaien, of andere wielen zoeken, maar als het toch vooral om het rijden gaat hebben ze hierboven wel gelijk om op 100 te blijven denk ik. Ik ga zelf uit van zo weinig mogelijk hindernissen, die zijn er zo al genoeg (wissels, hellingen, stof...). Onlangs in Mechelen moeten vaststellen dat veel banen ook reusachtige handen bezaten die uit de hemel neerdaalden om een of andere, nochtans prachtige recente, loc weer in gang te duwen. Ik bedoel maar...
Geef mij maar code 100 met een klassieke pwm-voeding, is al lastig genoeg...

Randall



Ja wat moet ik daar nu tegen in brengen,HAMO loks zullen wel niet rijden op code 83 rail.
Maar hoeveel van deze buiten beentjes zijn er nog ???
En sorry alle verdere argumenten zijn er met de haren bij gesleept en hebben absoluut niets met lagere rails te maken.
Kies dan MARKLIN en rijd op middencontacten,dat kan minder problemen geven.

wim ysbeer

janjozef

#16
Ik denk dat ik er 7 omgebouwde marklins heb + nog een aantal oudere lima's en fleichmannen ook met grote flenzen en code 83 gaat nog met die laatste maar het kleinste vuil geeft dan problemen daarom ook voor mij alleen code 100 van peco. en het verschil in hoogte is echt geen centimeters.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Brunel

#17
Nee, het is 0,4 mm ofwel 17 procent.
Lijkt weinig, maar een baan gelegd in code 83 komt realistischer over dan een baan gelegd in code 100. Dat zien mensen ook, hoewel ze niet in de gaten hoeven te hebben waar het nou aan ligt.
Is niet voor iedereen van groot belang. Dus Jan, ga naar een winkel en laat je de verschillende soorten demonstreren. Dan zul je ook zien dat niet alleen de railhoogte verschilt. Het hele profiel verschilt ook. Die oude Fleischmann rails hebben een grof en breed railprofiel waar Peco en Roco een stuk fijner zijn uitgevoerd, ongeacht de railhoogte.

Maar het hoofdadvdies van bijna iedereen hier geloof ik: als het even kan nieuwe rails kopen en zeker niet oude rails uitgerekend in het schaduwstation leggen.

Jean

#18
Ik heb de oude rails, i.c. Fleischmann modelrail, juist wel in het schaduwstaion gelegd. Daar heb ik geen moment spijt van gehad. Dat zou ik wel hebben gehad als ik die grof uitziende rail voor de bovenbouw gebruikt zou hebben.

Overigens is schoonhouden van de modelrail geen punt, in het schaduwstation kan ik (vrijwel) overal goed bij en van stof heb ik nauwelijks last in een afgesloten 'hok'.  


Groet,
Jean

55erke

#19

Hoy
Das nu ni echt over modelspoorrail maar er is mij op lijn 24 tog eens opgevallen dat aan de overgang met de duitse rails er tog een redelijk verschil is in hoogte van de rails. Je ziet daar duidelijk dat er een overgang gemaakt is naar plaats waar de railstaven aan mekaar zijn gelast en dit ging tog wel over een paar cm verschil in hoogte[;)]

Groeten
Johan

Powered By Diesel

#20
Mijn grijs-oranje Lima viertje type 800 kan toch geen code 83 van Roco verdragen. Als je hierover rijdt hoor je elke dwarsligger en dat zijn er veel [;)].
running on heavy fuel

Tom

#21
citaat:
Geplaatst door Powered By Diesel

Als je hierover rijdt hoor je elke dwarsligger en dat zijn er veel [;)]. Als je een goed gevoel voor ritme hebt zou je het mischien nog kunnen verdragen. [:D]

Tom

T03

#22
Hallo Jan (ssfs),

Just for your info....
de proffi's va Fleischmann hebben dezelfde hoogte als de code 100.
Ik denk aan de basis 1mm verschil, is gemakkelijk te verhelpen.
Daarentegen als ik me goed herriner zijn de gewone messing rails van Fleischmann ietske hoger als code 100, ik heb hier geen gegevens voor mij maar denk dat wel als te hebben geprobeerd.
Fleischmann verkoopt een adapter van hun messing naar hun proffi, misschien helpt dat. Misschien van Messing naar Proffi en zo naar Code 100 Peco bev.

Groetjes
Marc


"I have a train riding in my brain"

Klaas Zondervan

#23
citaat:
Geplaatst door T03

als ik me goed herriner zijn de gewone messing rails van Fleischmann ietske hoger als code 100,

Code 100 is 2,54 mm, de oude messing rails van Fleischmann zijn 2,7 mm.
Dat scheelt 0,16 mm, is niet veel maar dat kun je wel zien en voelen als ze tegen elkaar liggen.

Jean

#24
citaat:
Geplaatst door ysbeer

.............
Ja wat moet ik daar nu tegen in brengen, HAMO loks zullen wel niet rijden op code 83 rail.
Maar hoeveel van deze buiten beentjes zijn er nog ???
...........

wim ysbeer




Misschien wel meer dan je lief is.

Als je voor de koop weet dat ze ratelen, is het niet zo'n punt. Dat neem je dan in de afwegingen mee...

Groet,
Jean  


tunnelmotor2000

#25
Hier ga ik misschien heel sterk uit de hoek komen, maar rollend materieel met pizzasnijder wielflenzen is volgens mij:
- zo oud als de straat,[:0]
- detail moet je erbij denken,[}:)]
- we gaan niet klappen van de lengte of breedte.[|)]
Dus recycleren die handel of verkopen aan verzamelaars of in de vitrinekast ermee. Er is voldoende beter materieel te koop en de treintjesboeren moeten ook leven.[;)]

Ik gebruik Peco code 75 en al mijn rollend materieel bolt daar prima op. Enige minpunt vindt ik zijn die wisseltongen met scharnieren en soms veel te ruime spelling aan de contrarails.
 

loebaske

#26
Hij zegt niet veel onze tunnelmotor, maar als hij van Louise Marie komt en hij zegt iets... is het wel juist wat hij zegt, de oude rommel naar de veiling en goed en degelijk nieuw materiaal aanschaffen, want vroeg of later heb je toch vodden [8D]

tunnelmotor2000

#27
Om terug 'on topic' te komen zijn gebruikte rails echter HET materiaal om oude spooraansluitingen en vormingetjes mee te maken. Door hun relatieve stroefheid opgelopen bij vorige verfbeurt krijg je krommingen in lengterichting die je onmogelijk met nieuwe rails kunt maken. Ook ga je hoogteverschillen krijgen tussen linker- en rechterrail wat ook quasi onbegonnen werk is met nieuwe rails.
 

Gerolf

#28
citaat:
Geplaatst door tunnelmotor2000
Ook ga je hoogteverschillen krijgen tussen linker- en rechterrail wat ook quasi onbegonnen werk is met nieuwe rails.
Bedoel je hier wobbelende rails of heb je het over verkanting? Verkanting is niet zo moeilijk in model.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tunnelmotor2000

#29
De wobbelende natuurlijk.[:)]
Voor verkanting gebruik ik 1 draad uit een tf kabel en strip die ongeveer 20cm.