Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Welk soort vet?

Gestart door ERVIN, 13 februari 2022, 20:01:21 PM

Havoc

Citaat van: Klaas Zondervan op 14 februari 2022, 12:35:59 PM
Ja, maar zou er zoveel verschil zitten tussen al die middelen? Ik gebruik al jaren dezelfde olie en vet die ik ook voor mijn fiets gebruik. Als dat echt schadelijk zou zijn, dan zouden al mijn locs allang in elkaar gezakt zijn.
De fabrikanten claimen wel vaak dat je uitsluitend hun eigen middelen moet gebruiken, maar zolang ze niet vertellen wat voor spul dat is ben ik niet erg onder de indruk.
Alleen van Märklin weet ik dat ze gewone minerale olie leveren. Hetzelfde spul wat je ook in je auto kunt gieten.
Ik denk dat ik zeker een stuk of 10 verschillende soorten olie heb staan. En de verschillen zijn enorm.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

@gekendevent:
Ook daar vertellen ze niet wat het is. Het heet Spezial-fett. Maar we mogen niet weten wat er zo Spezial aan is.
Je kunt doorklikken naar Produktbeschreibung, maar daar word je niet wijzer.
Hetzelfde bij hun Spezial-öl, ook daar vertellen ze alleen waar je het voor moet gebruiken.

Klaas Zondervan

Citaat van: Havoc op 14 februari 2022, 12:52:52 PM
Ik denk dat ik zeker een stuk of 10 verschillende soorten olie heb staan. En de verschillen zijn enorm.
Maar zijn die verschillen zo enorm dat je sommige niet in je treintjes mag gebruiken?

oebr

Citaat van: Klaas Zondervan op 14 februari 2022, 12:35:59 PM
Ja, maar zou er zoveel verschil zitten tussen al die middelen?

Alleen van Märklin weet ik dat ze gewone minerale olie leveren. Hetzelfde spul wat je ook in je auto kunt gieten.

ja heel groot verschil - gezien de nachtmerrie die ik beschreef

Maerklin heeft metalen overbrengingen - dat is anders dan de plastic of ertalon overbrengingen en caissons bij andere merken - dus daar kunnen klassieke smeermiddelen uit het fietsatelier minder of geen kwaad verrichten.

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Klaas Zondervan

Kun je daar wat dieper op ingaan? Welke verschillen zie je, en welke soorten tasten je tandwielen aan?
Zoals gezegd, ik heb zelf nog nooit gemerkt dat gewone smeermiddelen kwaad doen. Dus ik wil graag snappen waarom dat bij jou wel gebeurt.

Bij ons op de club hebben we een treinendokter die onderhoud doet voor medeclubleden. Die smeert alles met gewone motorolie. Nog nooit van problemen gehoord.

Havoc

Met vakantie voor onbepaalde duur.

Boemeltrein

Nee, dat leg je in je nachtkastje voor andere zaken  ;D

Thommy

Citaat van: Klaas Zondervan op 14 februari 2022, 16:46:44 PM
Kun je daar wat dieper op ingaan? Welke verschillen zie je, en welke soorten tasten je tandwielen aan?
Zoals gezegd, ik heb zelf nog nooit gemerkt dat gewone smeermiddelen kwaad doen. Dus ik wil graag snappen waarom dat bij jou wel gebeurt.

Bij ons op de club hebben we een treinendokter die onderhoud doet voor medeclubleden. Die smeert alles met gewone motorolie. Nog nooit van problemen gehoord.

Probleem is dat sommige vetten dus harder worden en dan dus geen echte smerende eigenschappen meer hebben. Wordt dan meer a la blokzeep qua textuur
Greetz

Thommy

Havoc

Citaat van: Boemeltrein op 14 februari 2022, 18:09:02 PM
Nee, dat leg je in je nachtkastje voor andere zaken  ;D
Niet verwarren met stopverf hé ;)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Citaat van: Havoc op 14 februari 2022, 17:09:14 PM
https://www.tutorochainoiler.com/pages/plastics-and-chemical-compatibility
https://www.ecllube.com/resources-for-engineers/tutorials/ECL_Tips%20on%20Lubricating%20Plastics.pdf

En vaseline lijkt niet goed te zijn voor polyethyleen en polystyreen.
Interessante geschriften.
Daaruit blijkt dat minerale olie veilig is op bijna alle plastics, en siliconen op alle.

Polystyreen zie ik er niet bij staan. Ik heb dat zelf eens getest door een wagentje te bouwen met een chassis van polystyreen waarin stalen assen draaiden. Werd gesmeerd met gewone minerale olie. Dat wagentje heeft met een blok ijzer erin ettelijke uren rondgereden op onze clubbaan. Geen enkel probleem ondervonden. Dat is inmiddels 5 jaar geleden. Dat wagentje heb ik nog steeds en geen spoor van degeneratie te zien.

Dat vaseline niet goed zou zijn voor PE en PP zie ik in die tutorials niet staan. Misschien kijk ik er overheen?
Vaseline is net als minerale olie een produkt uit aardolie. Dus ik denk dat dat ook wel zal meevallen.

Rangeerduivel

Klaas,
Vele absolute waarheden zijn gebaseerd op "IK DENK"
Ik denk, de meeste!  ???

;)

Klaas Zondervan

Rudy, ik blijf denken tot het tegendeel is bewezen. ;)

Wat ik in deze hele discussie nog niet heb gelezen zijn praktijkervaringen met concrete gegevens.
Dus: wie heeft ervaren dat plastic tandwielen uit elkaar vallen door smeermiddelen. En daarbij ook: welke plasticsoort, welk smeermiddel, en staat het vast dat de degeneratie is veroorzaakt door het smeermiddel en niet door iets anders.

Brunel

Ik 'denk' dat wat de fabrikanten ons leveren wel geschikt zal zijn.
Ik 'weet' dat de prijs per gram mij niet erg boeit, gezien het geringe verbruik.
Ik koop eens in de vijf jaar daaromtrent een tubetje Rocovet.
Mijn flesje Fallerolie (met superhandige naald) heb ik al lang geleden gekocht en ga ik de rest van mijn modelspoorleven niet leeg krijgen.

eric

Citaat van: ERVIN op 13 februari 2022, 22:15:05 PM
Oké , bedankt voor de tips mannen.  ;)
Morgen eens kijken in de lokale doe-het-zelf zaak.

Volgens mij is den Erwin al lang een potteke vet bij den Ooms gaan halen.  ;)

Alberke

Zeg mannen, probeer eens met zuute lies  ;D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D