Etsen door externen

Gestart door EddyK, 13 februari 2022, 07:54:18 AM

EddyK

Hallo, in de laatste editie van MSM 221 staat de boeiende reeks van "Le Bassin".
Hierin wordt deze keer een bus gemaakt.
Deze is uitgetekend en geëtst.
Ik meen dat het etsen extern gebeurde.
Weten jullie wat meer over dit proces?
Wie, wat, waar, kostprijs, vereisten?
Lijkt mij heel boeiend.
Alvast hartelijk bedankt en vriendelijke groeten,
Edward

Havoc

Er is Saemann. Die is hier al enkele keren vermeld en besproken op het forum. Maar ik was daar gaan kijken voor iets voor mezelf (ik moet inox etsen) en de website is nu "under construction". Dus geen info te vinden over prijzen, materialen etc.

https://www.saemann-aetztechnik.de
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Peter

De door hem geproduceerde dingen(4 veschillende schaal grootes) staan wel met prijs vermeld en zijn eigenlijk vrij goedkoop
Met vriendelijke groeten
Peter

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Peter op 13 februari 2022, 10:18:28 AM
De door hem geproduceerde dingen(4 veschillende schaal grootes) staan wel met prijs vermeld en zijn eigenlijk vrij goedkoop
altijd leuk om iemand te helpen altijd spijtig dat men niet de link vermeld waar juist (als de ene het niet vind en de andere wel)

Floris

nou ken ik die vent van le bassin wel, beetje irritant mannetje, maar goed, je moet t blad ergens mee vullen nietwaar.  :P Geloof dat ie t etsen hier laat doen: http://ppdltd.com/
Goed, genoeg flauwe zever, PPD dus, in schotland.
Die lui doen wel meer etswerk voor hobbyisten, hoe t exact werkt qua bestellen staat wel op de site ergens, net als de normen waar tekeningen aan moeten voldoen enzo. Heb daar zelf nooit naar gekeken want t komt altijd via werk binnen en ik hou me nooit aan de normen voor de minimale dikte van onderdelen.
Wat heb je zoal voor plannen?

Ronald

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 13 februari 2022, 10:22:39 AM
Citaat van: Peter op 13 februari 2022, 10:18:28 AM
De door hem geproduceerde dingen(4 veschillende schaal grootes) staan wel met prijs vermeld en zijn eigenlijk vrij goedkoop
altijd leuk om iemand te helpen altijd spijtig dat men niet de link vermeld waar juist (als de ene het niet vind en de andere wel)

Die link staat 1 bericht daarboven... daar refereerde Peter aan.

Metpetergaathetbeter

als ik die aanklik krijg ik ook dezelfde boodschap van Johan vandaar ik de vraag stelde waar Peter het wel vond  ;)

EddyK

Bedankt allemaal voor jullie reacties,
Ik zal die Schotse site eens goed bekijken.
Het is vooral uit interesse en eens kijken of het meer opgeeft om het uit te geven of het al dan niet zelf te doen.
Vooral voor kleine projectjes.

Floris

Ok, mochten er meer mensen zijn die etsplannen hebben kan ik hier weleens een verhaaltje neerzetten over hoe ik etswerk ontwerp, maar alleen als er concrete plannen zijn want t kost mij knutseltijd om zo'n verhaaltje te maken, zegmaar.


EddyK

Citaat van: Floris op 13 februari 2022, 12:26:36 PM
Ok, mochten er meer mensen zijn die etsplannen hebben kan ik hier weleens een verhaaltje neerzetten over hoe ik etswerk ontwerp, maar alleen als er concrete plannen zijn want t kost mij knutseltijd om zo'n verhaaltje te maken, zegmaar.
Beste Floris,
Hartelijk bedankt voor uw aanbod. Dat is superboeiend. Doet u het etswerk ook zelf? Is het voordeliger om dit zelf te doen?
Ikzelf ben nu in een fase waar ik kijk hoe ik mijn 3d-prints kan voorzien van stukjes die wat steviger zijn dan het hars van zéér fijne 3d-prints.
Bv; armpjes aan lantaarn, smeedwerk,... Maar ik wacht nog om die ofwel kleine stukjes of unieke stukjes te kunnen combineren met grotere (meerdere) stukken om het materiaalverbruik efficiënter te laten verlopen. Dus eerst nog wat plannen en uittekenen.
Dus tenzij het forum u massaal oproept om een tutorial op te stellen, kom ik graag later nog eens op uw aanbod terug als dat nog geldig mocht zijn.
Ik heb er natuurlijk alle begrip voor dat uw knutseltijd terecht kostbaar is.
Alvast hartelijk bedankt en vriendelijke groetjes,
Edward

Dirky

De eerste vereiste als je zelf gaat etsen is dat je PERFECT zwart kan printen op de belichtingsfilm. Dat is iets wat NIET kan op de gebruikelijk thuis-printer. Op mijn inkjet printer is het zwart "deftig" zwart maar lopen heel kleine details als het ware in elkaar. Op de grote laser printer is het zwart vol minuscuul kleine gaatjes. Ik gebruik dus een dubbele film en dat maakt het uitlijnen dan weer moeilijker. Je kan natuurlijk ook met zwarte stift de foutjes bijwerken.
Dan moet je een UV lamp hebben, of één aan elke kant om te dubbelzijdig belichten. Niet goedkoop!
Etsbakje met verwarming en luchtpompje ook nodig...


Als je dus heel fijne dubbelzijdig geëtste stukken wenst, is uitbesteden de beste oplossing. Het etsen zelf is gewoon OK van prijs maat je moet er steeds het maken van de belichtingsfilm bijrekenen. Alles samen niet echt goedkoop...


EddyK

Citaat van: Dirky op 13 februari 2022, 15:40:51 PM
De eerste vereiste als je zelf gaat etsen is dat je PERFECT zwart kan printen op de belichtingsfilm.

Ik heb eens iets tegengekomen op Youtube waar ze het hele belichtingsproces overslaan. Ze maken hun artwork digitaal. Ze spuiten met een spuitbus zwarte verf op de plaat. Vervolgens laseren ze de verf weg met een goedkope LED laser. Aangezien een laser niet door het metaal raakt wordt de verf haarfijn weggelaserd. Daarna de hele boel in de etsvloeistof en daarna enegelengezang en een mooie ets.
Nog niet geprobeerd... Maar het kietelt om mijn laser eens hiervoor te gebruiken.
Als ik aan het materiaal geraak, in de eerstvolgende vakantie onderaan het lijstje te zetten (eerst de lijst van de vrouw hé...  ;) )

Dirky

Citaat van: EddyK op 13 februari 2022, 16:46:21 PM
Citaat van: Dirky op 13 februari 2022, 15:40:51 PM
De eerste vereiste als je zelf gaat etsen is dat je PERFECT zwart kan printen op de belichtingsfilm.

Ik heb eens iets tegengekomen op Youtube waar ze het hele belichtingsproces overslaan. Ze maken hun artwork digitaal. Ze spuiten met een spuitbus zwarte verf op de plaat. Vervolgens laseren ze de verf weg met een goedkope LED laser. Aangezien een laser niet door het metaal raakt wordt de verf haarfijn weggelaserd. Daarna de hele boel in de etsvloeistof en daarna enegelengezang en een mooie ets.
Nog niet geprobeerd... Maar het kietelt om mijn laser eens hiervoor te gebruiken.
Als ik aan het materiaal geraak, in de eerstvolgende vakantie onderaan het lijstje te zetten (eerst de lijst van de vrouw hé...  ;) )

als je een laser hebt, schakel je meteen het moeilijkste deel uit!

EddyK

Citaat van: Dirky op 13 februari 2022, 17:03:33 PM

als je een laser hebt, schakel je meteen het moeilijkste deel uit!


Deze vallen al héél goed mee van prijs de dag van vandaag. 3Dprinter, CNC frees en laser al in 1 machine met een werkoppervlak van 200mm/200mm... Voor een kleine 500€
https://www.123-3d.nl/Creality3D-Creality-3D-CP-01-modulaire-3-in-1-3D-Printer-1001030010-i4816-t15087.html
De Diodelaser kan wel niet door dikke materialen, maar wel genoeg voor modelbouw.