Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Hulp bij Kadee

Gestart door Bonaza, 27 januari 2022, 21:09:44 PM

Bonaza

Hallo beste treinnerds,

Sins een paar dagen heb ik een aantal Kadee koppelingen + bijhorende permanente magneet aangeschaft. Bedoeling is dat een loc z'n rijtuigen afkoppeld die daarna door een andere loc worden opgepikt. (In het station roepen ze af dat er 20 minuten vertraging is door een probleem met het materieel)
Wat is nu de bedoeling van de kadee koppelingen ? Moeten de koppelingen boven de magneten stoppen of er voorbij ? Waarna de rijtuigen naar achter worden gedrukt voorbij de magneet of moeten zij er boven blijven als de loc vertrekt ?
Wie kan dit eens nader verklaren;
Alvast bedankt

grts

Marcel

Rangeerduivel

Beste uitleg hiervoor vind je op het internet in een dergelijk filmpje zoals er vele op staan...

https://www.youtube.com/watch?v=lYJ8hYzbJp4

https://www.youtube.com/watch?v=BBa_e70kuhU

;)

tunnelmotor2000

Kadee, beste koppelingen ooit, zeker als je US rijdt. De magneten hebben bij mij afgedaan. Je verkoopt er meer onzin mee dan goed voor je hart en brein is. Een saté stokje tussen de klauwen wrikken en hup, los. Natuurlijk vergt het wat oefening maar waar een wil is. :)
 

Floris

Moet je wel hele tijd in je baan staan harken, daar moet ik dan weer niks van hebben. Rij zelf met kadees op Europees spul en uh ja, dan komt er wel wat werk bij qua wagens ijzervrij maken zodat alleen de koppeling op de magneet reageert. Sowieso zijn t niet echt beginnersdingen maar ben je bereid je erin te verdiepen hoe je t lekker weekend krijgt is t een mooi systeem.

RUNE

Een vraag voor Floris en andere Kadee's (gebruikers) :
Op de baan Terminus wil ik gaan rijden met Kadee-koppelingen en zal dus voor het sjotteren de magneten moeten inbouwen.  Dit kan door gebruik te maken van de Kadee-magneten (deze trekken de koppelingen naar de zijkanten omdat daar het werkende deel zit van de magneet) tussen of onder de rails en zou dat zo onopvallend mogelijk willen doen.  Nu is er ook nog een andere optie nl. de veel kleinere en sterkere neodynium magneten, welke door zijn kleinere afmetingen maar toch voldoende kracht onopvallend langs (buitenzijde of onder de railstaven) de rails ingesjotterd kunnen worden op de plaatsen waar men wil ontkoppelen.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft en zijn bevindingen wil delen.

Ronald

Neem nou gewoon de grote Kadee magneten... die trekken je koppelingen helemaal uit elkaar en daarmee kun je ook voorontkoppelen. Kijk maar eens hier:

- https://www.kadee.com/c1.htm

En een filmpje: https://youtu.be/lYJ8hYzbJp4

En jou genoemde magneten: https://youtu.be/nci5DDmblIQ

Succes :) Voor alle magneten; je koppeling moet goed afgesteld staan dus even een Kadee koppelings mal kopen ;)

SuSke

#6
Ik heb dat systeem toegepast op de overslag.
Ik rijd momenteel nog met gewone beugelkoppelingen omdat ik gewoon tot nu toe te lui ben om alle koppelingen te vervangen omdat het baantje en rollend materiaal ook niet direct binnen handbereik staat.
Een en ander staat in een filmpje dat ik hier ooit al eens heb gepost (maar nu niet direct kan terug vinden :()

Edit: dus wel terug gevonden in mijn eigen draadje (met meer uitleg) en vandaar terug naar Flickr! ('t leven kan soms simpel zijn)

Plaatsing magneten voor Kadee-koppeling by Frans Peeters, on Flickr

Of ze zijn ook nog mooi weg te werken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

RUNE

Ik ben gewonnen voor de oplossing met de magneten Ronald omdat deze mijns inziens het mooist weg te werken zijn in de baan,  maar het is goed om ervaringen van anderen mee te nemen in mijn beslissing.  Bedankt voor je reactie  :)

RUNE

Heb je draadje effe nagelezen Frans, bedankt voor de input. :)
Zal waarschijnlijk het op die manier gaan toepassen want kan zo kan je ze best wegwerken.  Effe testen met de juiste magneetsterkte uiteraard.  Op deze manier hoef niet te zien op een ontkoppelplaats meer of minder.

Floris

heb zelf de grote kadee-magneten voor onder de rail, gewoon omdat ik die al had, maar dat betekent wel steeds een gat in de baan zagen enzo, wat toch wel n puntje was want ik had geen dukopenneerzaag dus zat een beetje de lagers van mn boormachine te vergallen. Tis vooral luiheid (heb de pest aan dingen bestellen)dat ik nooit met kleine losse magneetjes ben gaan experimenteren, want t lijkt mij eerlijk gezegd wel de moeite.

SuSke

Succes Rudi.

Ik heb de aardigheid ook gewoon van You-tube geplukt. De juiste polariteit in de gaten houden is logischerwijze het belangrijkste.
Met die kleine rotdingen is het wel een uitdaging om ze mooi onder de rail te krijgen, zeker omdat ze gewoon gelijk tegen elkaar vliegen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Floris

secondelijm en zipkicker (of andere activator)

Ronald

Citaat van: RUNE op 03 februari 2022, 09:41:28 AM
Ik ben gewonnen voor de oplossing met de magneten Ronald omdat deze mijns inziens het mooist weg te werken zijn in de baan,  maar het is goed om ervaringen van anderen mee te nemen in mijn beslissing.  Bedankt voor je reactie  :)

Graag gedaan :)