Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Onveiligheid

Gestart door janieburton, 21 januari 2022, 15:45:05 PM

janieburton

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/other/brusselse-romi-getuigt-over-hoe-ze-lastiggevallen-werd-op-trein-heb-me-uur-lang-onveilig-gevoeld/ar-AAT0Bao?li=BBqj2K6&ocid=mailsignout

Spijtig dat men dit moet lezen dat in dit geval vrouwen zich onveilig voelen op de trein en lastig worden gevallen door een paar enkelingen die denken at ze alles mogen, maar ook mannen (maar dan in mindere mate) die alleen reizen laat op de avond kunnen ook slachtoffer worden van groepen die denken dat ze zich alles kunnen permitteren.

Ik heb jaren de laatste trein vanuit Brussel richting Antwerpen genomen, dit was van 1994 tot 1999 na mijn werk en de vrijdagen en zaterdagen waren het ergste dan zat er in 2de klas "raar volk" en alhoewel ik een abonnement had kocht ik op vrijdag en zaterdag een supplement om in 1ste klas te gaan zitten omdat ik me daar "veiliger" voelde alhoewel dit ook geen garantie was en meestal zag ik ook geen kaartjesknipper. 

De kaartjesknipper kan volgens mij ook niet veel doen als hij er alleen voor staat en er zijn op de trein een groep die zich tegen hem keert.

Misschien op de laatste treinen een veiligheidsmedewerker van de NMBS laten mee rijden of de kaartjesknipper de bevoegdheid geven om peperspray bij zich te hebben en te mogen gebruiken in geval van nood.



Aan de modrators: Dit item mag desnoods naar de babbelhoek worden verplaatst

 

Metpetergaathetbeter

maar hij kan wel deuren afsluiten waardoor sommigen niet aan het slachtoffer of hem kunnen

janieburton

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 21 januari 2022, 16:25:53 PM
maar hij kan wel deuren afsluiten waardoor sommigen niet aan het slachtoffer of hem kunnen

Das waar maar, hij moet het nog wel kunnen zich in veiligheid brengen met de belaagde passagier.
 

Boemeltrein

Besparen besparen en besparen, stations bevolkt met automaten, treinen binnenkort zonder begeleider daar wil de NMBS naartoe, waar is de tijd dat je bv in het Centraal Station het perron niet opkon zonder kaartje? En wat doet een bende dronken mannen die roken in het rijtuig! op die trein, ik durf er op wedden zonder ticket! Waar is de tijd van de oude spoorwegpolitie ipv die securail-toestanden?

Metpetergaathetbeter

of hoe ze achteruitgang ook al  beschouwen als vooruitgang  :(

Michael

Waarom kunnen die kudde dieren zich niet gedragen zoals je mag verwachten van een "normaal" mens?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

janieburton

#6
Citaat van: Michael op 21 januari 2022, 19:31:07 PM
Waarom kunnen die kudde dieren zich niet gedragen zoals je mag verwachten van een "normaal" mens?

Juist maar dat heeft altijd bestaan, vroeger werden de fuiven onveilig gemaakt door die "kudde dieren" en toen was er ook controle, zoals boemeltrein schrijft; men kon geen perron op zonder controle van je ticket; nu is het "het openbaar vervoer" omdat de controles zijn afgeschaft wegens besparingen.
 

rgp

Allen,

"Besparen besparen en besparen, stations bevolkt met automaten, treinen binnenkort zonder begeleider daar wil de NMBS naartoe, waar is de tijd dat je bv in het Centraal Station het perron niet opkon zonder kaartje? En wat doet een bende dronken mannen die roken in het rijtuig! op die trein, ik durf er op wedden zonder ticket! Waar is de tijd van de oude spoorwegpolitie ipv die securail-toestanden?"

1. Die perronticketjes zijn afgeschaft omdat de autochtone Belg mekkerde dat hij 10Bfr moest betalen om tot op het perron te kunnen.
2. Omdat dat personeel niet meer (en terecht) voor een appel en en ei wou werken, daar ook zo'n personeel niet meer voorhanden was (Bv: brievenbesteller was tot 15 naar school geweest).

Je kunt niet zagen dat een ticket te duur is en meer personeel in een station hebben waar 20 man per dag opstapt (en de meeste met een abo), want dat zou men ze nog uitmaken voor lamzakken.

Men moet weten wat men wil, en dat is juist het probleem.  Of zoals ze zeggen in Asse: "Koeken voor uw geld"

Het probleem kan alleen opgelost worden door een justitie met meer middelen en aangepaste (lees minder bepampering) wetten.  En daar gebeurt niets, ondanks vele beloften van politiekers en de inconsequente houding van de burger.

Roland


Metpetergaathetbeter

anderzijds waarom moet er controle zijn om je "een beetje deftig"te gedragen, de regels na te leven en anderen met rust te laten.

Neem een eenvoudig vb de kleine krijgt van de leraar eens deftig de les gespeld en als je daar vroeger met thuiskwam kreeg je nog een taart van den pa, tegenwoordig als de leraar 's avond gezond en wel thuis komt/geraakt dan heeft hij een flinke dosis geluk gehad

chef garde

Citaat van: rgp op 21 januari 2022, 21:39:12 PM

Het probleem kan alleen opgelost worden door een justitie met meer middelen en aangepaste (lees minder bepampering) wetten.  En daar gebeurt niets, ondanks vele beloften van politiekers en de inconsequente houding van de burger.

Roland
Nagel op de kop Roland!

Niet vergeten, NMBS is een vervoersmaatschappij, geen veiligheidsmaatschappij!!  M'n nickname hier verraadt m'n beroep, wat we in de treinen zien als het donker wordt is verre van ok!!  Weinig Jan, Piet en Pol, veel nieuw ongeschoold en ongemanierd volk dat hier z'n fortuin komt zoeken, geen grenzen kent, geen respect kent, vrouwenhaters, homohaters, zakkenrollers, bandieten, ... noem maar op!  Of nee, noem het niet op, anders krijg je t verwijt "racist" naar je hoofd geslingerd.  Hun pampers, betalen wij voor! ...




janieburton

Citaat van: chef garde op 21 januari 2022, 22:03:00 PM


Niet vergeten, NMBS is een vervoersmaatschappij, geen veiligheidsmaatschappij!! 

Dat is waar de NMBS is een vervoersmaatschappij maar men kan toch verwachten dat een vervoersmaatschappij(ongeacht wie het is: MIVB, TEC, De Lijn of NMBS) ook voor de veiligheid van hun klanten zorgt. Of is dit dan kort door de bocht van mij?

Citaat van: rgp op 21 januari 2022, 21:39:12 PM

Het probleem kan alleen opgelost worden door een justitie met meer middelen en aangepaste (lees minder bepampering) wetten.  En daar gebeurt niets, ondanks vele beloften van politiekers en de inconsequente houding van de burger.

Roland


Dat is ook waar. 

Maar men mag toch ook van de NMBS verwachten  dat als men de trein neemt men toch in een zekere mate in veilige omstandigheden kan reizen( of zie ik het verkeerd). En ja er zullen altijd burgers zijn met een inconsequente houding (die waren er voeger ook maar blijkbaar was het vroeger meer beheersbaarder dan nu)
 

Metpetergaathetbeter

#11
daarom dacht ik dat er conducteurs op een trein zaten.

Als je de trein nam/neemt en je ziet die (nagenoeg niet of enkel voor sein te geven te vertrekken) de hele rit niet dan zou ik er kunnen vanuitgaan dat die conducteur eigenlijk niet doet waarvoor hij betaald wordt controle uitvoeren op vervoerbewijzen en of alles volgens de regels op de trein gebeurd en dat speelt voor veel deugnieten mee om te doen wat al dan niet mag op de trein als de kust vrij is(hij hoeft dan nog niet eens naar de kust te rijden).

Kan mij toch niet van de induk ontdoen als er al te samen 20 man op uw trein zit dat dat zo'n onmenselijk werk die gedurende de reis ne keer te passeren. Je in 1ste klasse zetten zoals veel doen is een voordeel maar dat is uiteindelijk niet waarvoor ze betaald worden

In het verleden ook de trein veel genomen maar je wist vaak wie van die controleurs waren die je zou zien tijdens de rit en welke niet.


Gerolf

Als jarenlange regelmatige reiziger merk ik dat er de laatste twee jaren opvallend minder gecontroleerd wordt op de trein.
De reden lijkt me duidelijk: bezorgd voor besmettingen. Het eerste covid-jaar had zwartrijden héél weinig risico.
De laatste maanden komt men stilaan vaker vervoersbewijzen checken, maar er is nog steeds een verschil.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

rgp

Janie, Peter,

"Dat is waar de NMBS is een vervoersmaatschappij maar men kan toch verwachten dat een vervoersmaatschappij(ongeacht wie het is: MIVB, TEC, De Lijn of NMBS) ook voor de veiligheid van hun klanten zorgt. Of is dit dan kort door de bocht van mij?"

Klopt, maar je bent verkeerd als je stelt dat ze ook de veiligheid moeten garanderen; daarvoor dient de politie !
En als die PV opstellen, moet justitie haar werk doen.  Maar daar knelt het schoentje.  Want dan moeten de wetten verstrengd worden, en dan gaan diegene die nu roepen voor harder optreden, nog harder roepen van dat ze de arbeider weer pesten voor geld en niet voor de veiligheid.

Dus, het begint bij ONSZELF en het begin is consequentie in ons eigen gedrag en zijn gevolgen.

Roland

SuSke

En misschien ook het collectief sociaal bewustzijn prediken in plaats van het collectief wegkijken.

Als er maar 1 persoon reageert wordt die inderdaad ook in mekaar getimmerd, maar als een halve wagon reageert, wordt het wel een heel ander verhaal.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.