usb "microsoop"?

Gestart door Havoc, 19 januari 2022, 17:21:12 PM

Havoc

Heeft er hier iemand ervaring met die dingen? Liefst goeie ervaring :D

Vermits ik last begin te krijgen om goed te zien tijdens het prutswerk dacht ik zo'n geval erbij te halen. Enig probleem is dat als je rondkijkt op het net je rond je oren geslagen wordt met "1600x vergroten". Nu, eerlijk gezegd als je dat echt wil doen dan hangt er een ander prijskaartje dan 20-30 euro aan het objectief alleen...

Zoiets met 10-20x vergroten zal al genoeg zijn. Liefst een redelijke werkafstand dat er een soldeerbout of mesje onder kan. En een goeie resolutie, de meeste van die dingen geven in video 640x480. Lijkt me iets van 1990. Dus gewone HD 1920x1080 lijkt me nu toch haalbaar. Als een webcam dat kan...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

gekendevent

ik heb gewoon een brilletje van 4.0 en dat is meer dan genoeg hoor. Verder een TH-7026 die ook vergroot (soms met brilletje erbij) .Met een microscoop werken heb ik geprobeerd maar dat vervormt je inzicht en de afstanden.
oud gekende telefoon

Rangeerduivel

Citaat van: gekendevent op 19 januari 2022, 17:28:24 PM
ik heb gewoon een brilletje van 4.0 en dat is meer dan genoeg hoor. Verder een TH-7026 die ook vergroot (soms met brilletje erbij) .Met een microscoop werken heb ik geprobeerd maar dat vervormt je inzicht en de afstanden.

Hier wil ik toch even op reageren,
ga aub naar een oogarts of opticien en laat je een bril aanpassen en voorschrijven maar koop zeker geen "leesbrilletje" op de (super)markt, hiermee vererger je de toestand alleen maar
En wees er zeker van, niets is kostbaarder dan je ogen, en ik kan het weten!

;)

gekendevent

Dit noem ik nu een zever vergelijking : dat brilletje wordt al gans mijn leven gebruikt enkel voor de modelbouw.Wat zou er nu het verschil zijn met zo een brilletje of als je met een loepe werkt zoals de meesten doen die ze op hun hoofd zetten ?

oud gekende telefoon

raf

Ik heb zo een hoofdloep van den ali en die versterkt meer dan genoeg
een microscoop ??? das voor microben
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Rangeerduivel

Citaat van: raf op 19 januari 2022, 18:39:12 PM
Ik heb zo een hoofdloep van den ali en die versterkt meer dan genoeg
een microscoop ??? das voor microben
gr raf

Citaat van: gekendevent op 19 januari 2022, 17:52:46 PM
Dit noem ik nu een zever vergelijking : dat brilletje wordt al gans mijn leven gebruikt enkel voor de modelbouw.Wat zou er nu het verschil zijn met zo een brilletje of als je met een loepe werkt zoals de meesten doen die ze op hun hoofd zetten ?

Zoals altijd, de gierigheid bedriegt de wijsheid...

;)

gekendevent

is dit nou een persoonlijke aanval op ons om je (on)gelijk te halen want je weet goed genoeg dat men makkelijk zo een ding kan aanschaffen.Heeft niks met gierigheid te maken want wat maakt nou 300 euro uit op een verzameling bij de meesten die naar de 100K waarde gaat ? Foei en had het anders ingeschat maar dan verdwijnen we maar uit dit topic.
Ps : chirurgen werken hun ganse leven met zulke brillen of de digitale versie ervan en zijn die soms slechter af of blind geworden.Jouw persoonlijke situatie heeft hier toch niks mee te maken.
oud gekende telefoon

Havoc

Ja jongens.... heeft er nu iemand iets over die usb dingen te zeggen?

Ik gebruik ook verschillende loupes om bvb solderingen te bekijken etc. En als je draadjes aan een tssop14 moet solderen dan heb je wel iets meer nodig. Vroeger op het werk onder zo'n stereo vergroter gewerkt. Even wennen maar soms is dat wat je nodig hebt. Voor hobby is dat geen optie.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

gekendevent

#8
enige wat ik weet uit een ervaring is dat het niet makkelijk is want je moet naar een scherm kijken terwijl je onderdeel zich totaal ergens anders bevind. Chirurgen zijn dit tegenwoordig aangeleerd om dat te doen op afstand maar het is niet makkelijk en ik vind het uitermate onhandig. Mijn TS voldoet meer dan genoeg kwa vergroting en dan kijk je naar het onderdeel in kwestie.Voor de vergrotingsfactor heb je keuze genoeg al vanaf 25 euro met 1920 * 1080P. Google maar eens en je hebt massaal keuze
oud gekende telefoon

stoomlokje

Mijn zicht voor kortbij is ook redelijk slecht, en ik ben in het bezit van een DNT  DIGILAB 5.0 - 640x480 en dat is toch ruim voldoende om te solderen, of fouten op te sporen.
Als er een breukje of iets dergelijk is zie je dat wel.
USB aansluiting, SD kaart , rechtstreeks beeld op PC , foto-name mogelijk, enz.
Het solderen ( van bvb aan kleine decodertjes ) onder de microscoop is wel een aanpassing

Rangeerduivel

Citaat van: Havoc op 19 januari 2022, 19:33:12 PM
Ja jongens.... heeft er nu iemand iets over die usb dingen te zeggen?

Sorry voor de topicvervuiling Johan, het was goed bedoeld, ik wou enkel een goede raad meegeven, blijkbaar wordt ook dat niet altijd geapprecieerd, ik trek mij hier terug... ::)

;)

adrievans

Werken die dingen als een handmatige microscoop.
Van school (heel lang geleden) weet ik dat het onderwerp heel dicht onder je lensje zit.
Hoe wil je dan gaan prutsen .
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

stoomlokje

Je heeft toch altijd een aantal cm om te werken, in het begin is het zoeken, naar bvb een soldeerpunt
die onder de microscoop plots een dikke stang blijkt te zijn. maar dat went wel.
Je kan o.a. de tafelhoogte wel regelen om de fokus scherp te stellen, en op het schermpje zie je wat eronder gebeurt, en als je de USB kabel gebruikt kan je alles in real time op het PC scherm zien.

Havoc

Citaat van: gekendevent op 19 januari 2022, 19:47:24 PM
enige wat ik weet uit een ervaring is dat het niet makkelijk is want je moet naar een scherm kijken terwijl je onderdeel zich totaal ergens anders bevind. Chirurgen zijn dit tegenwoordig aangeleerd om dat te doen op afstand maar het is niet makkelijk en ik vind het uitermate onhandig. Mijn TS voldoet meer dan genoeg kwa vergroting en dan kijk je naar het onderdeel in kwestie.Voor de vergrotingsfactor heb je keuze genoeg al vanaf 25 euro met 1920 * 1080P. Google maar eens en je hebt massaal keuze

Ja, het is wennen maar dat is gewoon een kwestie van oefening. Met een ouderwetse camera waar links-rechts en onder-boven verwisseld zijn is het ook altijd even wennen.

Probleem is dat als je gaat lezen die 1920x1080 enkel is als je een foto neemt, niet als je de video bekijkt. Dus bij het solderen zit je op 640x480. Lijkt me toch echt wel achterhaald.

Citaat van: Rangeerduivel op 19 januari 2022, 20:01:23 PM
Sorry voor de topicvervuiling Johan, het was goed bedoeld, ik wou enkel een goede raad meegeven, blijkbaar wordt ook dat niet altijd geapprecieerd, ik trek mij hier terug... ::)

Geeft niet, maar het ging nogal snel voor het off-topic was.

Citaat van: adrievans op 19 januari 2022, 20:12:19 PM
Werken die dingen als een handmatige microscoop.
Van school (heel lang geleden) weet ik dat het onderwerp heel dicht onder je lensje zit.
Hoe wil je dan gaan prutsen .
Neen, je hebt wel wat meer afstand. Is eigenlijk meer een webcam die dichtbij kan scherpstellen.

Begin me af te vragen of ik niet beter een webcam zou nemen en daar zelf een lens op monteren....

Met vakantie voor onbepaalde duur.

janieburton

#14
https://www.knivesandtools.be/nl/pt/-tsprof-50x-500x-microscoop-met-led.htm?gclid=EAIaIQobChMI86_r5oG_9QIVCc13Ch2Begn6EAQYBCABEgJ53vD_BwE

Wat in de link staat is het zelfde wat ik bij Ali express heb gekocht een aantal jaren geleden, moet je aansluiten op je laptop er wordt software bijgeleverd.

Persoonlijk vind ik het niet zo praktisch werken, het is wennen om zo te werken maar het geeft wel een goede vergroting; persoonlijk vind ik ook dat dit je ogen minder vermoeid maakt dan werken met een loupe.

Ik weet niet of het nog zal werken op mijn huidige laptop