Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

De Pijl versus De Olifant.

Gestart door perk, 20 december 2021, 11:29:20 AM

Herwig

#15
 
Vapeur en Belgique  1  -  Dambly     blz. 7   >   

5 mai 1835  -  le train inaugural :                 premier :        La Flêche
                                                                    deuxieme:      La Stephenson
                                                                    troisième:       L'Eléphant 
                                 
Au retour L'Eléphant remorqua les trente voitures réunies en seul train.
Tijdens de terugweg trok den Olifant de 30 rijtuigen verenigd in één trein .

perk

aan de hand van jullie info heb ik verder gezocht en dit gevonden : https://archive.org/details/britishsteamrail00ahro/page/35/mode/1up?view=theater
zeeeeer lijvig document over de oudere locs.

maar toch nergens 100% een accurate tekening die overeenkomt.   Foto's van de replica's in Trainworld en de andere tonen toch verschillen.

Maar ik denk genoeg te hebben voor een redelijke schatting van de zaak.   
Weer een projectje voor de komende jaren.




Havoc

Citaat van: perk op 20 december 2021, 21:24:48 PMmaar toch nergens 100% een accurate tekening die overeenkomt.   Foto's van de replica's in Trainworld en de andere tonen toch verschillen.
Denk ook dat zeker in de beginperiode dis locs driftig verbouwd werden. We stonden aan het begin en continue verbetering zal er wel geweest zijn. Elk van die locs was uniek.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

perk

ik vermoed dat dit zeker het geval was, dus echt zeker gaan we het toch nooit weten.

janieburton

Citaat van: rgp op 20 december 2021, 15:52:31 PM
Herwig, Perk,

Er zijn voor de openingsrit drie locomotieven gebouwd door Stephenson: la fleche, le belge en l elephant.

Op de heenrit heeft iedere locomotief zijn trein getrokken, bij de terugrit hebben ze een triple tractie gedaan.

Roland

Was de locomotief De Pijl volgens de legende niet in de vaart gereden bij het "rangeren"?

Citaat van: Herwig op 20 december 2021, 20:45:43 PM
 
Au retour L'Eléphant remorqua les trente voitures réunies en seul train.

En was de locomotief De Olifant volgens diezelfde legende ook niet ergens onderweg zonder water gevallen?
 

Herwig

#20
   
5 mai 1835  -  le train inaugural :

" . . .L'Eléphant dut être détachée près de Vilvo(o)rde pour aller prendre de l'eau.  La consommation de vapeur ayant dépassé les prévisions.. . .

Te veel stoom-, dus meer waterverbruik dan voorzien . . . loc werd losgekoppeld om water te nemen nabij Vilvoorde .

( V. en B.  pag. 7. )

Michiel

Citaat van: janieburton op 21 december 2021, 00:04:21 AM
Was de locomotief De Pijl volgens de legende niet in de vaart gereden bij het "rangeren"?

volgens: https://www.histoire-des-belges.be/au-fil-du-temps/epoque-contemporaine/les-premiers-trains-belges-en-1835

"Le 9 mai, la Flèche, enivrée par les louanges que lui décernait la presse, fit le trajet en 29 minutes et, entraînée par son élan, emporta le bureau du receveur malinois et jeta les mécaniciens dans le canal de Louvain."

Vrij vertaald is het iets van:
Op 9 mei maakte de Pijl, opgejaagd door de lovende woorden van de pers, de reis in 29 minuten en, door zijn vaart gedreven, werd het kantoor van de Mechelse ontvanger meegenomen, en kwamen de monteurs in het Leuvense kanaal terecht.

Ik heb wel wat last met de vertaling van hoe en wie er nu eigelijk in het Leuvens kanaal is terechtgekomen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

perk

ongetwijfeld moet het daar wel een belevenis geweest zijn.   Eerste rit en al prijs  :o

Havoc

Citaat van: Michiel op 21 december 2021, 10:25:06 AMet jeta les mécaniciens dans le canal de Louvain.

Ik heb wel wat last met de vertaling van hoe en wie er nu eigelijk in het Leuvens kanaal is terechtgekomen.
De mechaniciens (machinisten) zijn in het kanaal terecht gekomen. Station van Mechelen ligt nog altijd dicht bij de vaart.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

rgp

Allen,

Het incident had niet plaats tijdens de openingsrit maar 4 dagen later.
Het toenmalige station (embarcadere) lag VOOR de vaart. De militaire overheid wou geen poort in de stadsomwalling !

Roland

Stedahult

Citaat van: Michiel op 20 december 2021, 17:26:43 PM
De Pijl en de Stephenson waren beide van de 'Patent' class locomotieven met een 2-2-2 wiel configuratie. De Olifant was een andere class met z'n 2-4-0 configuratie.



Dit klopt niet, deze machine is 2 jaar ouder. Hier
is de patent machine uit 1835 te vinden. Bovenstaande
is al veel moderner... ergens tussen de onderdelen.

https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:Stephenson_Patentee_type_2-2-2_locomotive_no_123_"Harvey_Combe"_built_1835,_from_Simm's_"Public_Works_of_Great_Britain"_1838,_newly_engraved_%2B_reprinted_1927_–_No_caption,_black_and_white.jpg
Mvh. Steef

Havoc

Zoveel verschil zie ik toch niet tussen de 2 gravures. Die van 1837 is wel wat samengedrukt (wielen zijn ovaal). Grootste verschil is in de plaats van stoomdom en mangat. En een fluit op die van 1837.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

Citaat van: rgp op 21 december 2021, 12:22:53 PMDe militaire overheid wou geen poort in de stadsomwalling !

Roland
Wist niet dat er in 1835 nog een stadsomwalling was in Mechelen. Weer iets bijgeleerd vandaag.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Michiel

#28
Klopt dat de gravure van iets later is. Maar de machine 123 "Harvey Combe" is ook al een latere productie, nl. van december als ik me vergis. De Pijl werd al voor mei 1835 aan België geleverd. Dus ook weer een andere productie reeks van de "Patent" class. Ik vrees dat we het nooit echt zullen weten, maar de 123 is waarschijnlijk iets getrouwer aan de Pijl dan de gravure van 1837.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Citaat van: Havoc op 21 december 2021, 12:32:41 PM
Citaat van: rgp op 21 december 2021, 12:22:53 PMDe militaire overheid wou geen poort in de stadsomwalling !
Roland
Wist niet dat er in 1835 nog een stadsomwalling was in Mechelen. Weer iets bijgeleerd vandaag.

Net gevonden, vanaf pagina 42 van deze presentatie: https://www.slideserve.com/gil-brady/mechelen-eerste-spoorweghoofdstad-van-belgi
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)