Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Digitaal blok

Gestart door Janssfs, 10 november 2006, 20:56:15 PM

Janssfs

Ik denk er aan om mijn sporen (2-rail systeem) misschien te heraanleggen met de idee om nu voorbereidingen te treffen om ooit digitaal en eventueel met pc aan te sturen.
Ik ben echter op zoek naar praktische info voor het aanleggen van een digitaal blok, al dan niet met sein.

http://floodland.nl/trein/info/digitaal_7.htm  vertelt wel wat maar schept toch nog wat vragen.

Concreet doel: trein rijdt een blok binnen, stopt omdat het volgende blok bezet is. Ieder blok moet in drie secties verdeeld worden : in-, afrem- en uitrijsectie. Vraag hoe groot (in cm) moet iedere sectie zijn? Het totale blok moet, veronderstel ik toch, minstens zo groot zijn als de langste trein.

Is zo'n blok met drie secties bruikbaar in beide richtingen of moet hiervoor een andere aanpassing gebeuren?

Per blok wordt een railisolatie geplaatst. Ook per sectie?

Is hetzelfde van toepassing in een stationsspoor? Hier wordt verwacht dat de trein deftig stopt aan het perron.

Ik zou nu reeds de correcte railisolaties willen plaasten, zodat later eventueel opnieuw uitbreken overbodig is.

Alvast bedankt voor de tips en/of links.

Jan




 

ysbeer

lengte van een blok minsten 2 a 3 meter.
of indien echt niet mogelijk 1,5 m en korte treinen.
Geisoleerd stuk aan beide zijde van 30 a 35 cm lengte.
elk blok,en ook de stop stukken,het beste voledig (dus beide rails)isoleren.
Later doorverbinden kan altijd nog.

Perronsporen idem.

wim ysbeer

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

elk blok,en ook de stop stukken,het beste voledig (dus beide rails)isoleren.

Dat lijkt me een beetje overdadig. Als je vantevoren een keus maakt aan welke kant je de detectors wilt aansluiten, dan maak je aan die kant de onderbrekingen. De andere spoorstaaf kan dan gewoon doorlopen.

INFO

Enkelzijdig isoleren, is meer dan voldoende. Bij het voorbereiden op PC sturing.

2 bezetmeldpunten per blok is voldoende ook voor het in twee richtingen berijden van het blok.

De bezetmeldpunten zijn dan ongeveer 40 cm lang en het tussenliggende deel bepaald de lengte van het blok.

Een blok moet minimaal de lengte hebben van de langste trein.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

DelticPower

Hallo Wim (Info) waarom moet een blok langer zijn als de langste trein, Kan een trein niet gewoon twee blokken bezet houden? Gebeurt in het echt toch ook.
Groeten van Jan.

INFO

Jan,

Natuurlijk mag hij ook meerdere blokken bezet houden, maar meestal is het op onze modelbaan zo dat er ook wissels of wisselstraten tussen die blokken in liggen. Ook die blijven dan bezet, met als gevolg dat de treinen loop beperkt wordt, of zelfs onmogelijk.

Op een stattion kun je gebruik maken van meerdere meldpunten om korte en lange treinen langs het perron te laten stoppen, of twee korte blokken, die bij een telange trein allebei bezet blijven, en de te lange trein nooit in het voorste te korte blok mag stoppen, dus mogelijkheden te over.

Echter de vuistregel is blokken iets langer dan de langste trein op de verbindende sporen tussen de stations en opstelsporen.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

DelticPower

Hallo Wim (Info) Dat is duidelijk, bedankt voor de informatie. Het gebeurt in het grootbedrijf ook, dat een goederentrein alles vastzet tot frustatie van de reizigers. Dus beter van een lange twee korte maken.
Bedankt  Groeten van Jan.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door INFO

Enkelzijdig isoleren, is meer dan voldoende. Bij het voorbereiden op PC sturing.

2 bezetmeldpunten per blok is voldoende ook voor het in twee richtingen berijden van het blok.

De bezetmeldpunten zijn dan ongeveer 40 cm lang en het tussenliggende deel bepaald de lengte van het blok.

Een blok moet minimaal de lengte hebben van de langste trein.




Ja dat is dan dus elk blok in 3 stukken.
Enkel zijdig isoleren gaat uiteraard ook maar je weet maar nooit.
en erg duur zijn die lasje nu ook weer niet.

Maar SSFS moet dat zelf maar bepalen.

wim ysbeer

INFO

Wat weet je maar nooit, ik snap deze opmerking even niet.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door INFO

Wat weet je maar nooit, ik snap deze opmerking even niet.




Oke ik ben niet zo een vooruitplanner,die eerst 5 jaar gaat tekenen bestuderen en uiteindelijk er van af ziet.
Ik begin te bouwen en zie wel waar het uitkomt,zo ook met electronica.
Ik rij en bestuur analoog,had eerst de terug melder in de rechtse rail en later,omdat mij dat beter uitkwam in de linker rail.
Toen was het best handig dat ik beide rails geisoleert had.
Maar toegegeven ik maak alles wat electronica betrefd zelf,zodat ik alle kanten op kan.
Koop je alles ,of maak je na,dan kun je inderdaad eerst je onderbrekingen plannen.
En een bijzagen[8D](nieuwe onderbreking dus) gaat natuurlijk ook.

wim ysbeer