Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Beneluxtrein

Gestart door jakke, 14 november 2021, 16:15:47 PM

jakke

Wat zou de reden zijn dat de beneluxtreinen, vandaag zondag 14 november , in station boechout in beide  richtingen voorbij komen ? En hoe die treinen dan verder in brussel geraken ? Iemand .
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

factageklerk

Goeieavond, dit is al enkele weekends zo omdat het normale trace waarlangs hij rijd men aan de infrastructuur aan het werken is. Word dan omgeleid via Leuven, Aarschot en Heist Op Den Berg lijn 35 en lijn 16 dus. had hem vandaag een aantal keer in Aarschot zien passeren
 

C.B.

Werken tussen Mechelen en Schaarbeek.
De Benelux reed dit weekend enkel tussen Rotterdam en brussel Noord via Antwerpen - Heist op den Berg - Aarschot - Leuven - Brussels Airport - Brussel Noord.
Groetjes.
Claudio.

jakke

Bedankt voor de info .
Ik verbaas wel wel over de "omweg" die de trein aflegt . In mijn gedachten , ik ken niks van treinplanningen en niet gehinderd door onkunde , zou ik zo 'n trein niet laten doorrijden naar het normale eindstation en de reizigers laten overstappen .
Groet.
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

factageklerk

Citaat van: C.B. op 15 november 2021, 01:25:32 AM
Werken tussen Mechelen en Schaarbeek.
De Benelux reed dit weekend enkel tussen Rotterdam en brussel Noord via Antwerpen - Heist op den Berg - Aarschot - Leuven - Brussels Airport - Brussel Noord.

hoeveel weekend gaan ze dat nog doen eigenlijk?
 

rixke rail

Citaat van: C.B. op 15 november 2021, 01:25:32 AM
Werken tussen Mechelen en Schaarbeek.
De Benelux reed dit weekend enkel tussen Rotterdam en brussel Noord via Antwerpen - Heist op den Berg - Aarschot - Leuven - Brussels Airport - Brussel Noord.
Citaat van: jakke op 15 november 2021, 09:33:36 AM
Bedankt voor de info .
Ik verbaas wel wel over de "omweg" die de trein aflegt . In mijn gedachten , ik ken niks van treinplanningen en niet gehinderd door onkunde , zou ik zo 'n trein niet laten doorrijden naar het normale eindstation en de reizigers laten overstappen .
Groet.

Nu ben ik toch benieuwd, Claudio en even verbaasd als Jakke ...
Zijn die werken op de l 25/27 ? En kunnen ze dan niet via l 36 en de luchthaven langs de Diabolo naar Mechelen en zo verder ... ? Ik dacht dat die lijn als ontdubbeling kon dienen ... Da's toch een minder grote omweg, of zie ik dat volledig verkeerd ?
Of willen ze misschien treinspotters een plezier doen ?  ;D
Grootspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

stefanic

Er zijn meerdere weekends grote werken in Mechelen, waarbij zowel lijn 27 en lijn 25 net ten zuiden van Mechelen buiten dienst zijn (wissels die L25 met L27 verbinden, en ook de hele bovenleidingsspaghetti die erboven hangt). En lijn 25N (sporen 11+12 in Mechelen) is enkel verbonden met één van de sporen van lijn 25 ten noorden van Mechelen (tot in Kontich!) Thalys, Eurostar en de IC Antwerpen-Luchthaven-Hasselt kunnen afwisselend over dat enkelspoor rijden, en dan via L25N verder naar luchthaven of Brussel. De Benelux kon daar niet meer bij en moet daarom een ommetje doen, waarbij enkel de halte Mechelen niet bedient wordt, maar wel nog de luchthaven (belangrijke halte). De IC's Antwerpen-Brussel(-Charleroi) rijden via Mechelen-Nekkerspoel (spoor 1+2) en dan via Muizen, Hofstade (Lijn 27B) rond Mechelen.
En de stoptreinen rijden helemaal niet nabij Mechelen (beperkt tot Vilvoorde vanuit Nijvel en Kontich vanuit Antwerpen)

4+5 dec: weer deze werf, maar nu kan Benelux wel mee via L27B
11+12 dec: idem, maar Benelux wederom via Lier-Aarschot

Afgelopen weekend was 'enkel' L25 + L25N buiten dienst. Thalys, Eurostar, IC's etc konden via lijn 27 rijden, maar de Benelux leiden we dan ook af via Lier-Aarschot, simpelweg wegens te druk op L27, en om de luchthaven te kunnen bedienen. De IC08 Antwerpen-Luchthaven-Hasselt reed niet via de luchthaven.

De Benelux afschaffen is natuurlijk de makkelijkste optie. En wij doen niet anders dan ons daar tegen verzetten. Want treinen afschaffen is dan wel 'simpel' maar je moet de reizigers ook nog weg krijgen met andere treinen, of op vervangbussen, die meer kosten dan treinen.
Om u even een cijfertje te geven: in november 2021 (één maand dus) leggen we over het hele land 7955 vervangbussen in (ENKEL ten gevolge geplande werken Infrabel, dus geen vervangbussen ten gevolge ongeval op overweg, persoonsaanrijding of iets dergelijks). In totaal worden met die bussen 370780 km gereden (bijna tot aan de maan (384000km)). Je kan je de bedenking maken hoe ecologisch de trein nog is, als we elke maand zoveel dieselkilometertjes rijden ipv met ons elektrisch treinmaterieel...

Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

jakke

Ja, ingewikkelde puzzel .
Toch fijn dat een forummer onwetenden een beetje mee achter de schermen laat kijken .' t Is wel zo dat , als men het waarom weet , er meer begrip voor eventuele hinder kan opgebracht worden .
Dank voor de uitgebreide info.
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

C.B.

Puike uitleg van Stefan , en vergeet ook niet dat door deze omleiding extra vertraging wordt opgelopen , waardoor het traject werd ingekort.
Je moet ook rekening houden met de keertijden en rijpaden.
Groetjes.
Claudio.

stefanic

Citaat van: C.B. op 15 november 2021, 20:15:59 PM
Puike uitleg van Stefan , en vergeet ook niet dat door deze omleiding extra vertraging wordt opgelopen , waardoor het traject werd ingekort.
Je moet ook rekening houden met de keertijden en rijpaden.
Inderdaad, daarom ook dat de Benelux die weekends beperkt wordt in Brussel-Noord. Enkel de 'overnachters' rijden tot Brussel-Zuid 's avonds, en vertrekken er 's ochtends.
Maar da's geen 'vertraging', want dit is op voorhand ingecalculeerd in de dienstregelingen, het rijpad is vastgelegd, en de dienstregelinginfo is aan de reizigers overgemaakt. Maar natuurlijk kan een omgeleide trein nog altijd vertraging oplopen op zijn nieuw uitgestippelde rijpad.
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be