Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Volgens mij-het mooiste station in Belgie

Gestart door Peter, 11 november 2021, 13:59:05 PM

Peter

#15
Herwig
ik spiegel me zo'n heel klein beetje aan Gerolf, die ooit het gemeentehuis van Borgerhout heeft nagebouwd in H0 als ik me goed herinner zonder bouwplan. Gerolf??

PS: de afbraakwerken van dit prachtige gebouw zijn gestart in 1970

ea7db917c8b2bba9844bc8e0f7c17c7a by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Alan On Track

Ik meen me uit de artikels in MSM te herinneren dat hij dat plan op basis van foto's heeft uitgewerkt. Het voordeel is natuurlijk dat dat gebouw er wel nog staat (gelukkig maar).

Ik denk dat je twee opties hebt. Ofwel moet je in de archieven gaan duiken. In het gemeentearchief zal je eventueel de bouwaanvraag van het station (en de omliggende gebouwen) kunnen opvragen, en in principe zijn er in die aanvraagdossiers ook altijd een grondplan en bouwtekeningen van de gevels te vinden. Nu heb ik wel al vaak gehoord dat stationsgebouwen niet altijd in de gemeentearchieven bewaard worden, maar in de archieven van de NMBS zelf. De oorspronkelijke plannen verkrijgen zal dus eventueel wel wat opzoekwerk vragen.

De tweede optie is om op basis van de foto's zelf plannen uit te gaan tekenen. Je hebt geluk dat er eigenlijk vanuit elke hoek van het oude gebouw foto's bestaan, dus dat is op zich mogelijk. Nadeel is natuurlijk dat je dan niet de juiste afmetingen hebt, al kan je wel proberen om dat af te leiden aan omliggende elementen. Op onderstaande foto kan je bijvoorbeeld de personen of het hekwerk gebruiken om de afmetingen ongeveer uit af te leiden. Deze optie vraagt natuurlijk wel wat tekenwerk.

Citaat van: Peter op 11 november 2021, 13:59:05 PM
berche2 by Peter Verlooy, auf Flickr
Modelbouw is een kunst

Havoc

Als de archieven de oorlog overleefd hebben....
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Herwig


Den "Dam" efkens verzetten, dat durfden ze aan, begin 20ste eeuw.   
Met dit veel grotere & hogere Berchem-station was het hoogstwaarschijnlijk niet te verwezenlijken, dan maar tegen de grond.


Havoc

Citaat van: Herwig op 12 november 2021, 13:19:42 PM

Den "Dam" efkens verzetten, dat durfden ze aan, begin 20ste eeuw.   
Met dit veel grotere & hogere Berchem-station was het hoogstwaarschijnlijk niet te verwezenlijken, dan maar tegen de grond.
Dat was zeker doenbaar, toen al. Maar waarschijnlijk niet goedkoop... Als je ziet wat ze in de jaren 30-40 in Moskou verzet hebben om de spoorweg uit te breiden dan was dat station kattepis.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ACFI

#21
Antwerpen Zuid is ook verplaatst begin 20ste eeuw.

Het heeft ook de aanleg van de Antwerpse Ring niet overleefd.


Correctie:
Blijkbaar loop ik al veertig jaar rond met het idee dat ook Antwerpen Zuid begin 1900 verplaats was. Maar zoals Herwig beneden al aangaf, is het station op de juiste plaats opgetrokken, tot het in de weg stond van de Antwerpse Ring.

ACFI

SteamMike

Dit gebouw op schaal zou me ook wel interesseren. Woon daar in de buurt.

Zie trouwens op één van die foto''s dat het huidige gebouw aan de andere kant, van wat men 'de put' noemt, staat. Die werd genomen vanuit de Statiestraat. Als je daar nu zou staan, staat het gebouw en de fietsenstalling rechts.

Is hier een paar dagen geleden op het forum geen link naar een filmpje uit de oude doos geplaatst, waar ook een glimp van dat seinhuis is te zien?

Groeten,

Michel
 

Herwig

#23
 

   " . . . .Antwerpen Zuid is ook verplaatst begin 20ste eeuw. . ."                    ?
   
   Bedoel je dat het reizigersstation, het gebouw zelf, fysiek verplaatst werd (verschoven, verrold, verduwd)  ?   (zoals stationsgebouw "Dam") 
   Dit indrukwekkende gebouw op de kop van de leiën (boulevards) werd in gebruik genomen iets na de eeuwwisseling 19de/20ste eeuw .
   En deze Zuidstatie stond tot aan de afbraak ( midden jaren zestig ) toch steeds op dezelfde plek, zonder tegenbericht weliswaar.
   
   Al bij al, deze Zuidstatie zou toch ietwat te groot zijn voor in model.  Door Peter V. of iemand anders    ;)

   Er was/is ook het goederenstation-zuid op de Scheldekaai, doch dat was/is wat anders. Dit gebouw bestaat nog wél, is gerestaureerd en er zijn sindsdien kantoren.

Boemeltrein

Om harten te breken en te laten vloeken tergelijkertijd, Brussel Zuid (midi) en Brussel noord, dit fraais werd ook gesloopt en wat staat er in de plaats? In Parijs hebben ze hun monumentale stations behouden.



Gerolf

Ik heb erg vage herinneringen aan dat station (ben geboren in '62), ben er nogal-vlakbij opgegroeid (Berchem-Groenenhoek).

Met deze foto's denk ik dat ik aan de slag kan gaan voor het station op mijn thuisbaan.
Het zal geen exacte kopie zijn, maar een aantal kenmerken zal het zeker krijgen.
Bedankt voor die foto's, Peter  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Metpetergaathetbeter

ik zal het nog eens herhalen zoek via GOOGLE AFBEELDINGEN  bv oud station Berchem  als je iets zoekt je vind gegarandeerd veel meer foto's dan ik hier zag, alook verwijzingen pinterest, enz....


vb https://www.antwerpen.be/info/59df263dca69bcb3fe7af1f9/de-driekoningenstraat-was-de-meir-van-berchem

Herwig

#27
Gerolf,
Peter,

'k Stond gisterennamiddag onder het oude Gemeentehuis van Brasschaat, keek ernaar en vond dat dit torentjesgebouw serieus deed denken aan uw Berchem-Statie.   Niet hetzelfde maar onmiskenbaar stijlverwant.
https://www.brasschaatsefilm.com/wp-content/uploads/2019/02/oud-gemeentehuis-buitenzicht.jpg (ter illustratie met dank aan Br. Film)
https://images0.persgroep.net/rcs/6tJKCYyeuCJd3t3iolPMxl-s0RE/diocontent/141608748/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp   ( idem  HLN )

Fotografisch wel niet van 't beste,  want de toren staat hier vanuit kikvorsperspectief nog schever dan die van Pisa.  Met een prof-camera zou men de zaak kunnen rechttrekken.

Gerolf

Een mede clublid had opgevangen dat ik mogelijk bouwplannen heb, en stuurde deze foto:

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Herwig

#29
  Het dak van torentje is weggegoocheld.     ( was ook al verschwunden op de vage foto in  Reactie#11, A°1964 )

  [    Details:    ATM-taxi  Rambler? Geel taxi-telefoonkastje op paal, links naast de postbus   ]
  ( AMC-Ramblers (via Renault) kwamen na de Plymouths-met-en-zonder vleugeltjes en voor de Mercedessen, de geelgoude 404's en de witte Renaults 20 )