Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Maerklin reclamespotje 2021

Gestart door oebr, 30 oktober 2021, 21:26:41 PM

Alan On Track

Citaat van: janieburton op 31 oktober 2021, 16:07:16 PM
Opvallend is dat het een vader met dochter is ipv vader met zoon.  8)

Ik denk dat dat bewust gedaan is om het cliché te doorbreken dat modeltreinen enkel voor jongens zijn, wat ik enkel maar kan toejuichen. Geef toe dat het een welkom evenwicht is in vergelijking met de posters van weleer waarbij vader en zoon olijk met de elektrische trein spelen, terwijl moeder de vrouw en dochterlief op de achtergrond flink de afwas aan het doen zijn.   

Het is in elk geval beter dan de Roco-advertensties van een paar jaar geleden waarin schaars geklede vrouwen modeltreinen showen met de slogan 'It's a mans world'.
Ik heb namelijk nooit echt begrepen waarom je als fabrikant maar 50% van je potentieel doelpubliek wil aanspreken :P. Het is toch niet dat er iets inherent mannelijk of vrouwelijk aan treinen is?
Modelbouw is een kunst

Dirky

Net filmke van Marklin 1963 bekeken; vader en moeder en zoon en dochter... is dus niet nieuw!

oebr

Roland,

dat filmpje gaat er inderdaad om om naar kerst toe een startsetje te verkopen.
Märklin is immers deel van Simba-Dickie, en die verdienen hun centen met speelgoed maken.
Vooruitdenken naar potentieel publiek voor het moba-gamma en ondertussen winst maken.

Dat ze de modelspoorders niveau MSM wat op hun honger laten is jammer maar doet hier weinig ter zake.
Nog eens: het is een filmpje gericht op kinderen en op de sinten en kerstmannen van deze wereld.
En ja, dit filmpje is infantiel, maar wel perfect op de doelgroep gericht.


On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Dirky

Märklin (en andere) moet het gros van zijn klanten halen in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland... België stelt niets voor! Als ge voor het exclusieve Belgische modelspoorwereldje kiest, weet je meteen dat er problemen komen.
En dat de Belgen de modelspoorders bestempelen als kinderen is ook een oud zeer. 't Zijn dan ook Belgen :-)

In mijn werkplaats staat de radio 90% van de tijd op het Duitse SWR1. Er gaat bijna geen week voorbij of er heeft iemand iets verteld over zijn modelbaan. Daar maakt een modelbaan deel uit van het leven bij manier van spreken...

Ik ben nu stilaan mijn Belgisch materiaal van de hand aan het doen en verzamel Duits materiaal voor een eventuele toekomstige baan. Ik vind ALLES wat ik zoek en voor aangename prijzen... Ooit wou ik Belgisch gaan en ben dan o.a. Belgische huizen beginnen bouwen met de oog op verkoop, maar tja, het is dan weer die typische Belg die 40€ voor een exclusief huisje teveel vindt.

Dus, het fimpje dat gemaakt is voor jonge Duitsers, Oostenrijkers, e.a. te strikken is zeker geslaagd!


rgp

Dirky,

Volledig akkoord, maar ik zou graag eens een lijstje zien van de modellen (alle landen) met hun aangekondigde leveringsdatum en de werkelijke leveringsdatum.

En we mekkeren ? een voorbeeld van lang geleden (er is eigenlijk niets veranderd).  Eind jaren 80 kondigt Lima een HLE 23 aan voor november.  Perfect.  De realiteit is echter dat hij uitgeleverd wordt begin ..... januari.  Het gevolg: massaal minder verkoop, want de lok was bedoeld voor de Sint en onder de kerstboom en de klanten hebben voor iets gekozen wat wel voorradig was.

Een tweede voorbeeld: België is op de wereldkaart van modeltreinen een druppeltje en we worden dan ook zo behandeld.  We zijn echter ook een druppeltje in de game-wereld.  Alleen houdt men zich daar aan leveringsdata ....... ook in België.

40 euro voor een huisje is niet veel, alleen zijn de meeste het tegengestelde van Evan: alles voor de lok en rijtuigen/wagons, de rest met de overschot van het budget.

Roland

Dirky

Roland, je bevestigt bij deze wat ik zeg: kies je voor Belgisch, dan mag je problemen verwachten... da's al 40 jaar zo en dat zal nooit veranderen.

(maar je vergelijking met games gaat niet op. Een game in Duitsland is op eventueel de software na, hetzelfde als die game hier)

... en waarom zou de fabrikant ervan wakker liggen? Voor het ontwerp van een Duitse loc zitten ze dicht voor data bij de bron en wordt die kost verdeeld over bijvoorbeeld een productie van 100000 stuks. Voor een Belgische loc moeten ze op zoek naar data en ik kan je verzekeren uit eigen ervaring dat hier iets vinden een hel is, en die veel grotere kost moeten ze dan verdelen over een productie van 1000 st. (fictieve getallen > geen idee hoeveel het juist zou zijn).

Moest ik CEO van bijvoorbeeld Marklin zijn: Als in de verkoop 1 loc op de 1000 Belgisch is, voorzie ik 1/1000 tijd voor ontwerp... en met een beetje geluk kopen die Belgische sukkels die wachten op hun aangekondigde loc al onze sporen en de controllers en de... dan hebben we dat al weer binnen. In die wachtperiode verkopen we toch al 999 andere locs...

(Maar, wie klaagt er hier feitelijk? Zijn het niet eerder de nummer-verzamelaars en niet de echte modelspoorders? De baan van Minima Forma waaraan ik mocht helpen is er eentje met een Belgisch thema en die klant had geen enkele trein. Meteen bij de opstart reden er 16 Belgische treinen op die baan).

Dirky

En toevallig kan ik meteen een voorbeeld geven wat ik bedoel met aanvaardbare prijzen:

roco set2 by Dirky dyniMo, on Flickr

De Belgische verkoper vraagt het dubbele van de goedkoopste Duitser en da's nog steeds 80€ meer dan de duurste Duitser...

rgp

Dirk,

Klopt en zo doodt men de Belgische markt!
Als het Belgisch is moet het duurder zijn en dan zegt men bij slabakkende gerkoop: er is geen markt !
Vergelijk de HL29 van olaerts met de 140C van Chrezo (Schaal 0). De ene kost 5000 euro, de andere 600.
Van de eerste zijn de eerste 25 nog niet verkocht, van de andere meer dan 600 !

Roland

De absolute beginner

En dat is bij mij ook het probleem: te weinig betaalbaar rollend materieel. Oké, 't is waar, ik heb nooit meer budget dan 100 euro en voor iets nieuws is dat tegenwoordig echt weinig. Daarnaast heb ik ook nog andere bezigheden die ook geld vragen (tja, gerief voor analoge fotografie is nu niet goedkoop, zeker rolletjes en chemische stoffen).
Tweedehands is er niet veel Belgisch te vinden. Dat wordt dan herverven. Plezante bezigheid, dat wel.
Dan zoeken voor belettering, die is ook moeilijk te vinden, zeker voor wagons en dergelijke. Ik zoek maar een gele B en een gele 1, 2 en 3 en hier en daar een onduidelijk geel nummertje, maar praktisch nergens te koop (ik moet toch nog eens de website van PB messing binnenstebuiten keren). Dat kan op de zenuwen beginnen werken.
Huizen wil ik en probeer ik wel zelf te maken, al is dat nu niet altijd even simpel...

KAMERADEN, VOEREN WIJ ACTIE VOOR MEER BELGISCHE MODELSPOORFABRIKANTEN EN BELGISCHE MODELLEN?  ;D

Om weer op het Märklin-filmpje terug te komen: het is leuk gemaakt, en als reclamespotje voor (grote  ;D) kinderen (jawel, diene kleine zit u hier vierkant uit te lachen, zichzelf incluus; de "In de gloria"-sketch vind ik trouwens bij de besten van dat programma!) denk ik wel dat het in de smaak zal vallen. Jong geleerd is oud gedaan.


Cyriel

janieburton

Even off topic

Citaat van: De absolute beginner op 01 november 2021, 10:59:02 AM
En dat is bij mij ook het probleem: te weinig betaalbaar rollend materieel. Oké, 't is waar, ik heb nooit meer budget dan 100 euro en voor iets nieuws is dat tegenwoordig echt weinig. Daarnaast heb ik ook nog andere bezigheden die ook geld vragen (tja, gerief voor analoge fotografie is nu niet goedkoop, zeker rolletjes en chemische stoffen).


KAMERADEN, VOEREN WIJ ACTIE VOOR MEER BELGISCHE MODELSPOORFABRIKANTEN EN BELGISCHE MODELLEN?  ;D

Cyriel

Is jouw budget 100€/maand? In mijne jonge tijd moesten wij sparen van onze "zondag" die we elke week kregen, om treinen te kopen, als je 100€ moet verdelen over verschillende bezigheden dan zal je moeten leren budgetteren

Ieder zijn keuze maar ik denk dat analoge fotografie toch voorbijgestreefd is, als ik mij niet vergis heeft zelfs het TOP merk van de studio fotografie, Hasselblad (ooit de top in analoge fotografie), enkel en alleen maar digitale toestellen
 

efl045

Citaat van: janieburton op 02 november 2021, 02:08:31 AM
Even off topic
Ieder zijn keuze maar ik denk dat analoge fotografie toch voorbijgestreefd is, als ik mij niet vergis heeft zelfs het TOP merk van de studio fotografie, Hasselblad (ooit de top in analoge fotografie), enkel en alleen maar digitale toestellen
Janie, je vergist je schromelijk, mijn dochter geeft les aan de kunst academie in Aalst en ze beschikt daar over 2 doka's met elk langs weerskanten 5 vergroters en die 20 vergroters zijn nauwelijks toereikend, er komen elke dag meer kandidaten: https://www.academiebk-aalst.be/dko/ateliers/volwassenen/fotokunst

De absolute beginner

Neenee, 3-4 keer per jaar 100 euro, zeker niet meer. Daarnaast wel 5 euro zakgeld per week.


Analoge fotografie is volgens mij trouwens minder voorbijgestreefd dan velen denken. Vooral voor zwart-wit is het geliefd bij fotografen en de resolutie van 120 film -met een goede lens uiteraard- is veel hoger dan welke sensor dan ook. De filmproducent Ferrania ging in 2012 failliet maar sinds 1 of 2 jaar is de productie van 1 zwart-witfilm, de P30, weer opgestart door een bende enthousiastelingen en zijn er nog een hoop plannen. Kodak stopte een 
vijftal jaar geleden met de productie van Ektachrome 100, een diafilm, maar die ligt nu weer reeds een jaar of 2 in de rekken. En een nieuwe productielijn opstarten is nu niet bepaald goedkoop en gemakkelijk.
Het is inderdaad wel zo dat er bijna geen professionele camera's meer worden gemaakt (1 model Leica en wel nog een hoop vlakfilmcamera's) maar ze worden volop gerestaureerd en gaan voor heel veel geld de deur uit.

U heeft voor een stuk dus wel gelijk  ;). Ik heb een wel voorliefde voor het oubollige en het voorbijgestreefde. De laatste jaren typte ik veel schoolwerk op een schrijfmachine (spreek-en schrijfoefeningen bij voorbeeld) en nu schrijf ik thuis praktisch altijd met een trekpen en een inktpot. Analoge fotografie past daar ook goed tussen.

Maar ik zal maar beter stoppen met dit off-topic gezever.

Cyriel

De absolute beginner

Ik zie dat iemand anders me al voor was  ;).

Cyriel

Havoc

Citaat van: janieburton op 02 november 2021, 02:08:31 AMIeder zijn keuze maar ik denk dat analoge fotografie toch voorbijgestreefd is, als ik mij niet vergis heeft zelfs het TOP merk van de studio fotografie, Hasselblad (ooit de top in analoge fotografie), enkel en alleen maar digitale toestellen
Toch sinds ze in chinese handen zijn.... ;)

Och, wat is voorbijgestreefd? Ze schilderen ook nog altijd met olieverf en aquarel ipv nu alleen acryl. Soms is plezier beleven aan het proces ook een deel van de beleving.

Maar het is inderdaad niet goedkoop. Zeker niet als je op dezelfde manier fotografeert als met een digitaal toestel aan 500 foto's per dag.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rangeerduivel

Citaat van: janieburton op 02 november 2021, 02:08:31 AM
Ieder zijn keuze maar ik denk dat analoge fotografie toch voorbijgestreefd is,

Ik denk dat ook de stoomtrein reeds voorbij gestreefd is, maar ik zou al de mensen die er zich mee bezig houden alle dagen geen eten willen geven!  >:(

;)