Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

HLE29 : lampen boven deuren.

Gestart door eve, 24 oktober 2021, 08:43:57 AM

eve

Onder andere bij de HLE29 bemerk je lampen boven de deuren (bij alle vier).


by Erik Verleysen on Flickr

Ik heb die deze week iemand "positielichten" horen noemen.

- Is die benaming juist ?
- Wanneer brandden ze ?

Mvg, Erik

Cozzy

Goeiemorgen Erik,

Kijk hieronder eens, ik vermoed dat je daar de uitleg vindt maar ben niet 100% zeker.
...aan de specialisten om verder toe te lichten.

https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,22092.msg293954.html

Groetjes,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

eve

Ja, dat lijkt er al meer nadat ik alles gelezen heb : "dodemanslichten".

Ik blijf nog met 1 vraag : brandden ze per vier ?
Of per twee aan de kant van de bezette bestuurderscabine of in de rijrichting ?

Mvg, Erik.

Metpetergaathetbeter

alq hier niet het antwoord komt vraag ik het deze middag want wij zijn dan op schok met een oud machinist (zeker diseltractie/electr. tractie ?)

gekendevent

zijn oudere voorganger reeks 101 had die ook al zitten boven de deuren.Elektrische tractie die later is gebruikt als rangeerlok in BXL zuid.

Van Peter :  https://forum.modelspoormagazine.be/index.php?topic=19765.0
oud gekende telefoon

eve

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 24 oktober 2021, 09:19:16 AM
alq hier niet het antwoord komt vraag ik het deze middag want wij zijn dan op schok met een oud machinist (zeker diseltractie/electr. tractie ?)

Peter,
Kun je ook een vraag stellen naar de kleur van de lampen.
Ergens staat er "blauw"...

Met dank,
mvg,
Erik.

Metpetergaathetbeter

#6
kleur zal voor de volgende keer zijn,

lichten waren aan beide zijden van de bestuurscabine aan wanneer de loc in beweging was aan de kant waarheen hij reed. Onder het rijden werd die dodemansknop ingeduwd en toen brandde beide lichten. Stond hij stil niet.

waren in dienst in de jaren 60 (hij ving aan in 1964)en hij heeft ze op dieseltracie maar een paar jaar gebruikt. Rond '70 buiten gebruik wegens het plaatsen dodemanspedaal die geregeld bij een geluidssignaal diende ingeduwd te worden om zo te voorkomen dat de loc tot stilstand kwam.


eve

Bedankt alvast, Peter.
We komen er wel.

Mvg, Erik.

Michiel

Ze worden waakzaamheidslampen genoemd, (vrij vertaald) uit het frans "lampes de vigilences", zoals gebruikt in de beschrijving van locomotieven uit de jaren '50. Een stukje tekst betreffende deze lampen:

Citeer...Il y a les quatre lampes de vigilance, allumées aux quatre coins extérieurs de la caisse dès que la manette d'inversion quitte la position zéro...

Ik ben geen machinist of conducteur (hoe heet het beroep eigenlijk?), maar ik begrijp dat deze lampen branden wanneer er een intentie is om te rijden. Wanneer de locomotief stil staat, maar de lampen branden, dan is er iets fout.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

loco

Het is zo lang geleden dat ook de treinbestuurders van de jaren '60 het vaak al niet meer weten waarvoor deze lampen dienden. Ik heb het ooit eens gevraagd aan een instructeur die nog stoker was in de jaren '60 en daarna dieselbestuurder werd. Dus hij had er nog een korte periode mee te doen.
Hij vertelde mij een verhaal dat in de lijn ligt van wat ik hier ook lees.
Volgens hem werden de lampen gebruikt om aan te laten zien dat de trein in tractie staat en/of klaar staat om te vertrekken (dus ook in stilstand) en in welke richting dat hij gaat rijden. Dat was volgens hem belangrijk voor de collega"s in het seinhuis en langs de sporen (rangeerders).
Maar ik herhaal het nog eens, ik heb dit verhaal nooit horen bevestigen.
Voor de treinbestuurder hadden deze lampen geen zin, want hij kon ze niet zien. Ze konden alleen maar van nut zijn voor diegenen die naar de loc keken. Omdat de frontlichten geen betrouwbare bron waren (ze branden vaak aan beide zijden tegelijk branden in een bundel), had men een extra bron nodig.
Ik ga het hem nog eens vragen als ik hem hopelijk nog eens tegen kom en tegelijk vragen of hij nog collega's heeft die het ook zouden kunnen bevestigen. Maar hopelijk is er hier iemand die het sneller met 100% zekerheid te weten kan komen. Ik weet ook niet of een trein een achteruitrijhendel heeft (la manette d'inversion). Ik zou denken van niet.

Fretbol

Alle locs en motorwagens hebben een kruk of hendel die in de stand vooruit of in de stand achteruit gezet kan worden, er kan dus vanuit elke stuurcabine ook achteruit gereden worden.

Dit mag uiteraard niet zonder de nodige veiligheidsvoorschriften na te leven maar kan bv. gebruikt worden voor een opdrukbeweging. Dan duwt de loc de trein achteruit aan een beperkte snelheid onder begeleiding en toezicht van een rangeerder die zich in het rijtuig of de stuurcabine aan het andere uiteinde bevindt.

Ook tijdens het ontkoppelen van motorstellen kan men in veel stations de ontkoppelde stellen een stukje achteruit zien rijden om de delen van de trein te splitsen.

eve

Die "waakzaamheidslampen" lijkt me de beste omschrijving van de bedoeling van die lampen.

Klaar is ook dat ze niet voor de bestuurder van de loc van te zijn (hij kan ze inderdaad niet zien), maar voor personen in de buurt van de loc.
Dat ze gaan branden van het ogenblik dat de "omkeerschakelaar" van 0 naar vooruit of achteruit gaat : daar heb ik het even moeilijk mee.
Ik denk dat ook "tractie" moet geschakeld zijn, wat dan ook weer samenwerkt met de AWI.
Vandaar ook de gelezen benaming "dodemanslichten" ???

Mijn gedacht tot hiertoe...

Mvg, Erik.

Metpetergaathetbeter

ik meen begrepen te hebben dat de knop waarna de lichten branden enkel eens in beweging kon ingeduwd worden, ik vroeg expliciet of de lichten konden branden als hij stilstond , hij beweert enkel in beweging...

Metpetergaathetbeter

lichten zouden gewoon wit geweest zijn

janieburton

#14
Citaat van: eve op 26 oktober 2021, 14:19:12 PM
Die "waakzaamheidslampen" lijkt me de beste omschrijving van de bedoeling van die lampen.

Klaar is ook dat ze niet voor de bestuurder van de loc van te zijn (hij kan ze inderdaad niet zien), maar voor personen in de buurt van de loc.
Dat ze gaan branden van het ogenblik dat de "omkeerschakelaar" van 0 naar vooruit of achteruit gaat : daar heb ik het even moeilijk mee.
Ik denk dat ook "tractie" moet geschakeld zijn, wat dan ook weer samenwerkt met de AWI.
Vandaar ook de gelezen benaming "dodemanslichten" ???

Mijn gedacht tot hiertoe...

Mvg, Erik.

Kan het ook niet zijn dat deze lichten dienden om de eventuele omstaanders s' nachts in het emplacement te verwittigen dat de loc in "beweging" is. Dit zou eventueel de benaming "dodemanslichten" kunnen verklaren in de volksmond,(men vermeed doden op het emplacement doordat de omstaanders konden zien dat een loc hun kant uit kwam).

Ik veronderstel ook dat een treinbestuurder vroeger s' nachts in een emplacement de andere spoormannen niet goed zag of te laat zag daar er in die tijd nog geen reflecterende veiligheidskledij bestond zoals men die nu verplicht moet dragen.

Bij mijn weten zou er altijd een "dodemanspedaal" zijn geweest( uitgezonderd op de stoomloc's waar er altijd 2 personen aanwezig waren) waar er maar 1 bestuurder aanwezig was voor het geval moest de treinbestuurder overleden zijn of onwel zijn, in het daglicht waren die kleine lampen nauwelijks waarneembaar of wel.

Anders zie ik het nut niet in van deze lichten boven de deuren.

Of dat men dit in HO zou kunnen verwezenlijken, ik weet het niet.