eigenaardig klok probleem

Gestart door Havoc, 15 oktober 2021, 14:57:40 PM

Havoc

Ik merk net iets eigenaardig met mijn klok dat ik niet begrijp. Maar misschien zijn er hier verklaringen.

In mijn hal hangt een oude (jaren '70) elektro-mechanische klok. Dit is een stuurklok die met een elektromotortje de veer opgewonden houdt van een mechanisch klokwerk. Op die manier is er een reserve van 1 uur als de elektriciteit uitvalt. Nu loopt die klok iets te traag, enkele minuten per maand. Dat is op zich geen probleem om die om de paar maand eens  terug juist te zetten. Tenslotte is het meer decoratie.

Vandaag merk ik echter dat die 25 minuten VOOR loopt!

Ik begrijp niet hoe die van een heel klein beetje achterlopen plots naar 25 minuten voorlopen kan gaan op enkele dagen. Andere mogelijkheid is dat die vele uren stil gestaan heeft. Maar dan zou de elektriciteit moeten uitgevallen zijn. En moest dat nu enkele minuten zijn dan wil ik nog geloven dat ik dat niet zou merken. Maar dat moet de mechanische reserve opvangen, het moet al meer dan 1 uur zijn voor die stilvalt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Alberke

-uw andere uurwerken staan 25 minuten achter
-het spookt ('tis er de tijd van 'tjaar voor)
-je hebt je miskeken (zo'n analoge klok, 'ts niet simpel)

Ik zou in elk geval een pastoor laten komen om ze te belezen!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Havoc

- andere klokken waar ik mee vergelijk zijn DCF, GSM op NTP.
- dat het tussen mijn oren spookt daar ben ik mee akkoord. Maar mijn klok? ;)
- ik ben oud genoeg om nog een analoge klok te kunnen lezen.

Pastoor laten komen? Waar vind je die nog? :D
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Alberke

Is Uri Geller gepasseerd? Want daar heb ik ook een heel verhaal over. ;D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Havoc

Neen al mijn lepels zijn nog recht!
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Alberke

Die beweerde dat hij op afstand, via de televisie, klokken kon repareren!
Mijn vrouw had een nieuw polshorloge gekocht, en toen hij op een avond op TV kwam zei ik al lachend dat ze moest oppassen dat hij het niet liet stilstaan!
Toen ze het de volgende morgen wou aandoen zag ze tot haar verbazing dat de grote wijzer krom gebogen was?
De horlogemaker keek heel verbaasd en vroeg ook al lachend of we soms naar Uri Geller gekeken hadden.
Enfin, nieuwe wijzers er op en alles leek ok  tot een paar dagen later: weer krom!
Nu dacht de horlogemaker vast dat hij op candid camera zat!
Terug nieuwe wijzers, en een weekverblijf in zijn winkel, en de betovering bleek verbroken!
Hier eindigt het verhaal niet! Jaren later waren op vakantie, en zoontje wou de TV in de hotelkamer eens proberen, en wie was er op TV? Juist ja!
We schoten allebei in de lach en vertelden het verhaal van de polshorloge.
Die nacht werd ik wakker en keek op mij spiksplinternieuwe DIGITALE horloge, en zag dat het 6:64 h was!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

darick69

Hallo, ik heb uw probleem hier eens voorgelegd... misschien tevreden zijn met uw klok.. schakel spanning gewoon af dan heb je tenminste 2 keer per dag de juiste tijd .😀
 

dani

ze loopt geen 25 mnuten voor, ze loopt 35 minuten achte en nog op zomeruur  ???  LOL
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Havoc

Winteruur is pas op 30 oktober 2021. Anders had dat wel eens gekund...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

eve

Ik denk dat het anker wegens sleet meerdere tanden overslaat in plaats van per één tand.

Mvg, Erik.