Rare plaatsing bovenleiding.?

Gestart door poco loco, 08 november 2006, 10:11:25 AM

poco loco

Klik aub op: http://users.skynet.be/fa058639/athus.htm
(als iemand die foto hier kan krijgen zou dat makkelijker wezen. ik zou niet weten hoe:I).

Grensstation athus, jaren '50 (kan iemand juister dateren?).
Vermits lijn167 pas in 1988 ge?lectrificeerd werd, zien we op het hoofdspoor (perronsporen) geen bovenleiding.
De daarachter gelegen industrieaansluiting rechts (naar de 'usine d'athus' en de luxemburgse en franse siderurgie) en het rangeerterrein linksboven zijn echter w?l voorzien van bovenleiding.

Dat is op het eerste gezicht de omgekeerde wereld.
Vermits een interpretatie van dit station in tijdperk IIIb de kern van mijn modelbouwproject uitmaakt, had ik dit graag verklaard gezien.

Het heeft volgens mij te maken met voorzieningen voor buitenlands tractiematerieel. Wiens materieel (frans? luxemburgs? voltage?)? Waarom enkel de goederensporen? Wanneer geplaatst? enz...?

groeten,luc.

Jurgen

Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

poco loco

Deze computer-nitwit bedankt je [:)],

groet, luc.

M4m

Het waren de Luxemburgse Eloks die tot daar kwamen, de belgen kwamen met diesels tot daar. Van jaartallen weet ik niet zo veel.
Sinds enkele jaren ligt daar ook bovenleiding op de andere sporen en komt er ook onze reeks 13. Het is nog maar zeer recent ge?lektrificeerd en met 25KV (zie ook maar eens naar het draadje Houyet bevrijd).
Dat er vroeger gekozen is geweest om enkel perronspoor drie van bovenleiding te voorzien heeft denk ik te maken met het feit dat spoor 1 en 2 doorgaande sporen zijn en men die wou vrijhouden voor de doorgaande goederentreinen. De reizigerstrein die uit Luxemburg kwam zal er misschien een poosje moeten wachten hebben voordat de tijd aangebroken was om terug te keren.
Athus is in de nabije toekomst ook vanuit Belgi? te bereiken met een reizigerstrein.
Ik hoop dat dit u wat wijzer gemaakt heeft.
Spoorse groeten, Peter

Tom

Als ik van u was zou ik de bovenleiding op heel uw modelbaan weglaten.
Die Luxemburgse krocodilen zijn mooi, maar als het enkel die electrische locs zullen zijn die er komen, zou ik me de moeite besparen om bovenleiding te plaatsen.
Volop dieselen dus. [;)]
Tom

poco loco

Peter, bedankt.
'spoor 3' is echter NIET ge?lectrificeerd. Die voorziening is er blijkbaar ?nkel voor de goederendienst. Dat blijft dus onderdeel van mijn vraag.
Tom, het is mijn zoon die mij zo zot gekregen heeft mijn hoofdspoor met bovenleiding te plannen (en vermits vlakbij lijn162, met grensstation Sterpenich, reeds ge?lectrificeerd werd in 1956 leek me dat aannemelijk). Maar dat zou dan net het omgekeerde resultaat geven van de werkelijkheid en dat vind ik er over...

poco loco

Te moeilijk, mannekes?
Ik ben er, na veel zoekwerk, achter gekomen dat het inderdaad de luxemburgers zijn die in 1961 hun lijn171 (luxemburg-p?tange-athus) tot in Athus ge?lectrificeerd hebben.
Waarom dat enkel voor de goederendienst is gebeurd, blijft een raadsel...

groeten, luc.

Tom

Als je SJ hebt moet je eens kijken in het artikle over grensovergangin in Belgie: met Luxemburg.
Het heeft iets te maken dat Athus eigenlijk niet in het spoorboekje staat als belgisch reizigers station maar als Luxemburgs en het eigenlijk een meer Luxemburgs dan Belgisch station is, daarom hebben ze boveleiding geplaatst voor hun goederentreinen.
Als je wilt zal ik eens de hele tekst intypen als je SJ niet hebt.
Tom

Sibelit

Wat ik weet van Athus :

4 containertreinen :
2 treinen : shuttle Athus - Antwerpen.
2 treinen : shuttle Antwerpen - Athus.

2 ERS containertreinen (niet dagelijks) :
1 trein : ERS-shuttle Athus - Rotterdam Kijfhoek.
1 trein : ERS-shuttle Rotterdam Kijfhoek - Athus.

2 goederentreinen (niet dagelijks) :
????? : houttrein (boomstammen) Athus - Virton.
????? : chemietrein Athus - Virton.
Zijn ladingen voor papierfabriek te Virton.

Al deze treinen worden getrokken met een type 77.
Voor de containertreinen is traktie voorzien met type 77 in treinschakeling tussen Arlon of Stockem en Athus + omgekeerd.

1 goederentrein (zondag) die met doorrit te Athus voorzien is : Bettembourg (L) - Rodange (L) - Athus - Arlon - Antwerpen.
Deze wordt gesleept met type 13/30 in treinschakeling.

Qua reizigersmateriaal zijn het alleen type CFL 4000 + dubbeldekrijtuigen CFL.
(Athus - Rodange - Esch/Alzette - Bettembourg - Luxembourg + omgekeerd).
En misschien een paar P-treinen met MW41 (niet zeker van).  



poco loco

sibelit, moest tijdperk V mijn ding zijn, zou ik deze info omhelzen.
tom, wat is 'SJ'? Je bent tegen een beginner bezig en aan afkortingen heb ik beroepsmatig een hekel gekregen.

groeten, luc.

Klaas Zondervan


poco loco

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Spoorwegjournaal.



Dank je, Klaas (it crossed my mind).

groet, luc.

poco loco

citaat:
Geplaatst door Tom

Als je SJ hebt moet je eens kijken in het artikle over grensovergangin in Belgie: met Luxemburg.
Als je wilt zal ik eens de hele tekst intypen als je SJ niet hebt.



Heb ik dus blijkbaar niet.
Ik wil je de moeite van het overtypen bewaren, als het nummer ivm mijn thematiek de aanschaf waard is. Graag gegevens dan.
Als het betreffende nummer niet meer te verkrijgen is, mag je alsnog ??n en ander intypen.

dank voor de moeite, luc.

trainfreak

Als ik dat nummer van SJ heb wil ik het artikel wel eens inscannen hoor. Maar daar heb ik wel het nummer van de spoorwegjournaal voor nodig...

Edit: typfouten eruit gehaald.
Spoorse groeten
Dimitri

Tom

Het nummer is SJ 150 (extra dik nummer), het artikel over vreemde bezoekers op het belgische net.
Spoorweg journaal is altijd wel de moet om te kopen, maar speciaal voor 3 foto's en die halve bladzijde tekst zzou ik nu ook niet doen.

@ trainfreak: heb je het nummer zodat je het kan inscannen?
Tom