Nieuws:

Nu in MSM 251 TEST: PIKO NS serie 1000 in H0 * PB Models ICRmh

Hoofdmenu

Ombouw van locomotieven en wagens

Gestart door C.B., 07 oktober 2021, 22:51:51 PM

C.B.

Naar aanleiding van de bezetmelding op een wagen in een andere topic, en ook de foto's van de SBB Ae 6/6 elders hier , wil ik graag mijn ervaringen over brengen naar jullie toe.

Als eerste laat ik wat foto's zien van de eerste ombouw van de Ae 410 492  - 1 van SBB Cargo.
De volgende Ae 6/6 staat in de wachtrij om ook op deze manier te updaten. (hier volgt wel een gedetailleerd verslag van) , er staan nadien nog 2 andere Ae 6/6's te wachten.  ;D

Het gaat gewoon om de lampjes eruit , LED's erin en langs achterzijde het sluitlicht van de lok rechts laten wisselen tussen rood en wit of uit , en dit dank het printplaatje van Erik.





 



Groetjes.
Claudio.

ronny-vdv

Mvg,

ronny-vdv

C.B.

Roco Ae 6/6 11458 artikel 43697.

Ongetwijfeld zullen er andere en betere ombouwtips zijn om een Ae 6/6 te "Restylen" tot de norm van vandaag.
Hier gaat het gewoon om de lampjes te vervangen door LED's met een eenvoudige 8 polige decoder aansluiting.
Dus hier geen plux22 met alle lichtwissels die er nodig zijn voor Zwitserland.
Ik heb gekozen voor 3x wit vooraan en 1x rood of wit schakelbaar of uit achteraan.
Vermits de lok toch gaat dienen als opdruklok of als 2e lok is deze lichtwissel voldoende.

Als eerste wordt de behuizing eraf genomen , je ziet ook het nieuw printplaatje samen met een ESU 5 lokpilot decoder.





Dan wordt de onderkant eerst genomen : dit wil zeggen alle contacten en wieltjes reinigen met wasbenzine bijvoorbeeld.
Zorg dan ook dat de wieltjes met antislipringen langs de binnenkant van het draaistel zitten en niet aan de buitenkant. (bezetmelding)



De oude printplaat wordt verwijderd , dus alle aansluitdraadjes los solderen.
Dan bepaal je wat cabine I of II is naargelang de normale rijrichting. (zie 1 en 2 op het chassis) (kant 1 is dus de normale rijrichting links ; + rail boven)
Dan worden de aansluitingen gemaakt aan de motorpinnen. De rode en zwarte draad in dit geval wordt vast gesoldeerd op beide motorpinnen.



Dan maak ik uit plasticcard een nieuwe bodemplaat ter vervanging van de originele printplaat.



Dan wordt alles verwijderd aan de onderkant van het dak. (Dus de koperen draad voor bovenleiding alsook de lichtgeleiders.)
Alle bevestigingsplaatjes aan de onderkant van het dak moeten weg gefreesd worden.
Ook de stuurpostcabine wordt aangepakt , een deftige machinist erin , wat attributen erbij en klaar.
Ook de rolgordijntjes worden in dit stadium geplaatst. Dit is gewoon grijs papier op maat gesneden en gelijmd aan het dak.
Ook zie je beide LED's liggen , die gaan dienen voor de 3 punt verlichting aan de voorkant.



Dan worden de lichtgeleiders waar de 3 punt verlichting komt (3x wit voorkant) , ingekort (zie eerste foto)
De beide lampjes worden vervolgens geplaatst met vloeibare lijm aan de onderkant van het dak. (zie eerste foto)
Dan wordt alles afgeplakt waar licht kan doorkomen. (zie foto 2 en 3) Ook komt een zwarte strook van papier tegen het dak. Je ziet dit stukje liggen op foto 3.
De lichtgeleider voor de achterste koplamp rechtsonder , wordt bijna tot op het einde ingekort , ook is er geen verbinding meer met de overige dezelfde lichtgeleider , en die trouwens moet dienen om de stuurpost op zijn plaats te houden. Deze geleider wordt volledig zwart gemaakt.
De gebruikte Led hier is een duo Led (rood / warm wit) die wordt vastgelijmd (vloeibare lijm) aan de lichtgeleider zelf. (zie onderste 4e foto)





Dan kan alles aangesloten worden naar het printplaatje en alles op het ombouwplaatje bevestigen.

 

Dan wordt de decoder volledig ingesteld met volgende waardes (Vmax = ongeveer 100 km/u)
CV 2 = 3
CV 5 = 150
CV 6 = 50
Ook de aansturing van achterste duo LED wordt gewijzigd , deze moet gedimd worden vanwege de lichtsterkte.
De rest van de CV waarden worden ingesteld in functie van het programma iTrain alsook de snelheidsmetingen.



Van deze ombouw beschrijving bestaat ook een PDF file voor de geïnteresseerden.  :)
Groetjes.
Claudio.

C.B.

De volgende Roco Ae 6/6 (eentje van 1993)  ligt op de montage tafel.
Deze krijgt een Lokpilot 5 en een volledige LED verlichting (dus zonder de lichtgeleiders van de oorspronkelijke lampjes , en wat ook een verschil meebrengt met het bouwverslag van hierboven.)
Verslag gaat volgen , indien alles af is en als het lukt.
Groetjes.
Claudio.

mark7758

Netjes beschreven.
Doe je het ook zo in het echt. (1:1 NMBS) ?
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

C.B.

Citaat van: C.B. op 24 oktober 2021, 18:14:46 PM
De volgende Roco Ae 6/6 (eentje van 1993)  ligt op de montage tafel.
Deze krijgt een Lokpilot 5 en een volledige LED verlichting (dus zonder de lichtgeleiders van de oorspronkelijke lampjes , en wat ook een verschil meebrengt met het bouwverslag van hierboven.)
Verslag gaat volgen , indien alles af is en als het lukt.

Het bouwverslag van de volgende Ae 6/6 (11426 - Roco 43536) zit even in de koelkast  :( .
Waarom?
De lok was nochtans volledig klaar , de LED verlichting deed het allemaal goed , alleen de rij-eigenschappen was gigantisch slecht.
Een combinatie van oude (weliswaar dunne) motor (1993) , de tandwieloverbrenging die toch eens opnieuw moet nagekeken worden , en de slechte stroomslepers naar de wielen toe.
De nodige onderdeeltjes zijn ondertussen besteld en binnen een paar weken kan ik hopelijk terug aan de slag met deze lok uit 1993. (Deze lok is mijn allereerste aankoop trouwens - daarom moet deze terug in orde gebracht worden.)  :)


Groetjes.
Claudio.

raf

ik doe zelf tussen kabeine en chassis nog een stekker zetten zodat ik de volledige kabine kan weg nemen .
waar koop je de vrouwelijke stekkers waar de decoder in past ?? want deze heb ik nergens gevonden

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

henry

bedoel je een 8 pins volgens mij ligt hier 1.

C.B.

#8
Bouwbeschrijving SBB Bm 4/6 12320 Roco 62545.

Ongetwijfeld zullen er andere en betere ombouwtips zijn om een Be 4/6 te "Restylen" tot de norm van vandaag. Hier gaat het gewoon om de lampjes te vervangen door LED's met een eenvoudige 8 polige decoder aansluiting.
Alsook , dankzij een ESU lokpilot 5 DCC die nu naast de paarse draad (AUX2) , ook 2 bijkomende aansluitdraadjes (lichtgroen en roze) ter beschikking heeft.
Dit zijn de AUX 3 en AUX 4 uitgangen.
Hierdoor kan ik langs beide kanten van de lok , de rechtse beneden-koplamp schakelen tussen rood , wit of uit dankzij gebruik te maken van een Duo LED (rood/warm wit).
Let op , de oorspronkelijke lampjes krijgen hun positieve spanning via het chassis!
Daarom moet bij inbouw van de LED's (die de plaats gaan krijgen waar nu de lampjes zitten) volledig geïsoleerd worden om geen kortsluitingen te maken met het chassis.
Zie verder in deze beschrijving.

Alles ligt klaar om van start te gaan.
Oorspronkelijk was het de bedoeling om met een ander printplaatje van start te gaan (zie het printje rechtsonder op de foto) , echter door de geringe hoogte tussen de printplaat in de lok en het dak ging dit niet , en moest ik verder met de originele printplaat.



Eerst wordt de kast eraf genomen en alle draadjes naar de print los gesoldeerd , zodat je het printplaatje kunt uitnemen.



Ik maak verder gebruik van de voorziene printbaantjes om de voorschakelweerstanden te plaatsen voor de LED's. (in totaal 6 stuks)
Eerst gaan beide zenerdiodes eruit (in de plaats komen hier al de eerste 2 weerstanden - ik heb als waarde 1 kΩ genomen.) Zie de pijltjes.
Dan worden er 2 onderbrekingen gemaakt. Zie beide bolletjes.
Als dat gedaan is , kun je het printplaatje opnieuw bevestigen op het chassis van de lok.
Op onderste foto zie je ook alle losse onderdelen liggen en de uitbouw van de oorspronkelijke verlichting.



Dan wordt de eerste groene draad gesoldeerd aan pin 3 op de printplaat voor uitgang AUX1.
Ook worden de overige 4 voorschakel-weerstanden voor de LED's geplaatst op de printplaat aan de linker- en rechterkant.
De linkse weerstanden heb ik bevestigd op een stukje plastic- card door eerst 4 gaatjes te boren waar de uiteinden van de weerstandjes in kunnen ,en dan verder met secondelijm vast gemaakt. De rechtse weerstandjes worden langs ene kant in 2 geboorde gaatjes op de printplaat bevestigd en verder ook met secondelijm vastgemaakt op de print.



Dan worden de 4 blauwe aansluitdraden (+ voeding) gesoldeerd op de printplaat waar de soldeereilandjes zijn - heel gemakkelijk dus.
2 blauwe draadjes zitten rechtstreeks op pin 7 van de decoder.
De 2 andere blauwe draadjes zijn ook verbonden met pin 7 , maar hier zit al de voorschakelweerstand tussen (dit zijn de 2 weerstandjes op de print)
Ook worden de beide draadjes van de decoder zelf (de roze en groene draad - AUX 3 en AUX4) ieders aan een weerstand gesoldeerd en verder verlengd met extra draad (de oranje en groene draad rechts).
Aan de linkerkant komt respectievelijk op dezelfde manier de paarse AUX2 en de groene draad AUX1 aan de weerstanden links.



Dan worden de ruimtes waar de lampjes inzaten volledig geïsoleerd met zeer dunne plastic-card , dan worden de LED's ( 1 gewone warm wit en de 2e een duo LED rood/warm wit aangesloten: De warm wit LED krijgt de blauwe + draad waar de weerstand op zit , en een witte draad die rechtstreeks naar pin 6 gaat van de decoder aansluiting.
De Duo LED warm wit / rood krijgt de blauwe + draad rechtstreeks van pin 7 (dus zonder weerstand) en de respectievelijke groene AUX1 en paarse AUX2 aansluiting via de geplaatste weerstanden op de plastic-card.



Dan wordt het afdekpaatje (waarin het contactstrip van de min voeding zat) terug geplaatst.
Dan zitten de draadjes wat beter vast.
Aan de rechtse kant zie je de bevestiging van de plastic-card in de voorziene ruimtes waar de lampjes zaten.
Een gele draad wordt ook gesoldeerd op het soldeereilandje die rechtstreeks verbonden is op de pin 2 van de decoderaansluiting.

De gele draad (licht achteraan) gaat rechtstreeks naar de voorste LED , en terug via de blauwe draad waarop de weerstand is aangesloten.



De Duo LED wordt aangesloten met de blauwe draad die rechtstreeks naar pin 7 gaat (dus waar geen weerstand op zit)
De 2 andere aansluitingen worden respectievelijk op de oranje of groene draad aangesloten (AUX 3 en AUX 4) die aan de voorschakelweerstanden bevinden.



Dan wordt alles netjes weggewerkt , ik heb trouwens ook de stekker zelf afgeknipt en de draadjes van de decoder rechtstreeks op de aansluitingen gesoldeerd , omdat er zo weinig plaats is tussen decoder en het dak.



Dan wordt de rode lak op de lichtgeleider weggefreest.

         

Als dat klaar is , kan de kap er terug op.
De lichtwissels die aan beide kanten hetzelfde zijn:

       



De lok in volle glorie:



Van deze beschrijving is er ook in PDF file.
Groetjes.
Claudio.

C.B.

#9
Deze keer een mini ombouw van de BLS lok Ae 4/4 258 die in het transportmuseum van Luzern zou moeten staan.

Het gaat over de Roco met artikelnummer 63886.
Deze heeft normaal 3x wit vooraan en 1x wit rechtsonder achteraan naargelang de rijrichting. (F0 dus)
De rode sluitlichten zijn niet aangesloten.

Ik behoud deze keer huidige configuratie (dus ook geen ombouw naar LED's) , alleen wil ik alles schakelen onafhankelijk van de rijrichting.
Dus 3x wit schakelbaar en 1x wit rechtsonder schakelbaar.



Dit met een ESU5 Lopi decoder waarvan AUX2 (paarse draad) , AUX3 (roze draad) en AUX4 (turkooise draad) al beschikbaar zijn.
Alleen moet er nog op de printplaat 3 extra draadjes komen : een groene draad voor AUX1 en 2 blauwe draadjes voor de + voeding.



Gelieve geen rekening houden met het volledig blaadje naast de loc , want de aansluitingen van de lampjes met de decoder is een beetje anders. (zie verder.)



Je neemt beide flexibele printbanen (die naar de lampjes gaan) , uit hun bevestiging , en kleef je op de printplaat met dubbelzijdige kleefband.
Dan soldeer je de groene draad op de printplaat waar de decoder-pin 3 moet komen (groene AUX 1 aansluiting dus.)
Vervolgens soldeer je de 2 blauwe draadjes (gemeenschappelijke + voeding) die een verbinding geven aan decoder-pin 7. (in mijn geval gemakkelijk aan het begin van beide diodes)

De blauwe draad solderen op de middelste printbaan van de flexible "Lampenflexplatine".
De roze draad (AUX3) en de turkooise draad (AUX4) op de overige 2 printbanen van de "Lampenflexplatine" . De keuze is hier vrij.

Langs de andere kant net hetzelfde , alleen is het daar de paarse draad (AUX2) en de groene draad (AUX1)

Dat is het dan.
F0 is nihil
F1 = AUX1
F2 = AUX2
F3 = rangeerstand
F4 = directe regeling
F5= AUX3
F6 = Aux4

Je kan nu onafhankelijk van de rijrichting en de zichtzijde van de loc : 3x wit schakelen of 1x wit rechtsonder ...

Dan de loc nog een beetje afwerken.
Ik krijg geregeld de vraag , hoe doe je de rolgordijntjes (tegen de zon) in de stuurcabine?
In dit geval vrij simpel , juist kleven tussen het dak en raam - zie volgende foto
Ik gebruik hiervoor papier van opticolor "metaalgrijs" 768.181



Ook de stuurpost werd aangepakt.
Ik had enorm weinig ruimte om een machinist te plaatsen , dit kon enkel met het Roco standaard figuurtje dat steeds in de vroegere locomotieven geplaatst was.
Maar voor deze loc was dit wel perfect.



Zo , dan in mijn geval nog de kopkranen van de rem en voeding een rood / wit kleurtje geven , alsook een grijs metaal kleur voor de Integra/Zub magneet en klaar.  :D
Groetjes.
Claudio.

C.B.

Even snel een upgrade gedaan van een oude Roco T1 , namelijk een Sdgkmmss van de FS.
Een likje gele verf op de diverse hendels , bevestigingshaken , schroefremmen enz ... en het plaatsen van bevestigingspinnen voor containers/wissellaadbakken doet wonderen.

Groetjes.
Claudio.

loco

Blijven doorgaan met deze reportages. Prachtige en duidelijke foto's. Mooi werk. Eén van de betere items op dit forum. Hier kan iedereen iets van leren.

C.B.

Dank je wel Peter , doet me veel plezier om dit te lezen. :)
Groetjes.
Claudio.

svvander

Heel interessant om te volgen en om van te leren.
Sven Vandersmissen Aan het afbouwen om iets anders op te bouwen. Elk einde is een nieuw begin.

C.B.

#14
Nog een werkje dat amper 5 minuten duurt.
Het maken van een eindwagen in je goederentrein.
Dit is voor diegene die NL , D , CH en A rijden.
Ik heb gebruik gemaakt van sluitplaatjes en het plaatsen van een remslang.
De Roco wagen is een gesloten Hbbins van de Italiaanse spoorwegen FS.
- koppeling verwijderen (de houder mag je laten steken , kwestie dat je de koppeling later terug wilt ombouwen naar originele staat.)
- gaatje maken aan de rechterkant om een remslang te plaatsen (van Roco)
- zoek op het internet naar "DB zugschlusssignal" , je vindt wel iets (afbeelding) om het na te maken. Dan bevestigen met wat plasticlijm op de wagen.
En klaar.

Groetjes.
Claudio.