Ompolen boog van honde(n)bot

Gestart door DelticPower, 07 november 2006, 21:53:51 PM

DelticPower

Hallo Techneuten, een probleem waar ik nog niet uit kom. Op mijn baan ligt een boog die in twee richtingen word bereden (2 Rail Digital).
Dit geeft een conflikt tussen de polariteiten. Oplossing gemakkelijk met de Lenz LK100. Probleem is dat als er een langere trein over rijd de schakeling weer omschakeld terwijl er nog steeds wielen over de scheiding gaan en dus weer de schakeling activeren. Zit zelf te denken aan een stukje spoor wat dan spanningsloos schakeld en zo sluiting voorkomt. Is dit ook met dioden te verwezelijken? Maar ik hoor graag wie betere ideen heeft.
imghttp://i44.photobucket.com/albums/f45/DelticPower/msm2.jpg/imgGroeten van Jan

INFO

Dan is je trein te lang of je spoor is te kort. Aan jouw de keus.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

DelticPower

Hallo Wim Info, is misschien plastic wielen ook een oplossing? [:)]

Zoek toch een oplossing om met te lange treinen door te korte bogen te rijden.
Zou een klein geisoleerd stukje van bv 5 mm aan beide kanten van de boog een oplossing kunnen zijn, zodat de LK 100 alleen reageert op een draaistel met stroomafnemers?
Groeten van Jan

INFO

Misschien de LK100 op een andere plaats in zetten,
Plaats eens een tekening van je spoenplan als dat niet te veel werk is.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door DelticPower

Is dit ook met dioden te verwezelijken?

Je rijdt digitaal, dan moet je zeker niet met diodes gaan werken.
Verder zie ik hier ook geen oplossing voor, je langste trein moet gewoon korter zijn dan het omschakelbare stuk. Dat betekent dus: of kortere treinen, of een mogelijkheid zoeken om het omschakelbare stuk langer te maken. In dat verband ondersteun ik de vraag van INFO naar het sporenplan. Misschien zit er ruimte in die jij niet ziet.

DelticPower

Hoi Wim Info, hier een snel schetsje.



Edit  Alle rails van links naar rechts de plus rechtse rail
Groeten van Jan



INFO

Hier in zit geen kortsluit probleem.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

DelticPower

Hoi Wim, vlg mij toch wel, alle rails is de rechtse rail gezien van links naar rechts de plusrail. (Advies bij koploper voor wisselstraten) Dus kom ik als ik de plus volg op een moment de min tegen.

Groeten Jan.

INFO

In jouw tekening zit toch helemaal geen lus, je komt toch niet terug op hetzelfde spoor.

De rechterspoorstaaf in rijrichting gezien is de Plus in analoog dat klopt. En als je met de bocht mee gaat, blijft het buitenste spoor de rechterspoorstaaf, in deze tekening. Dus geen enkel probleem. Rijrichting tegen de klok in.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

DelticPower

Wim, klein misverstand als ik vanuit de opstelsporen naar de boog kijk is iedere rechtse rail de plus. Ongeacht de rijrichting.
Groeten Jan

Klaas Zondervan

Is dit het hele sporenplan? Dan is er geen probleem. Hoef je ook geen omschakelbaar deel te hebben.
Maar als het links nog verder gaat, dan misschien wel.

INFO

citaat:
Geplaatst door DelticPower

Wim, klein misverstand als ik vanuit de opstelsporen naar de boog kijk is iedere rechtse rail de plus. Ongeacht de rijrichting.
Groeten Jan



En wat is dan het misverstand?
Alleen de waarheid ligt in het midden.

DelticPower

Hoi Klaas, ja het gaat links nog verder maar daar zijn geen problemen omdat ik weer in het schaduwstation terug kom zonder vreemde lussen. Als alleen in de rijrichting de rechtse spoorstaaf de plus is, dan is er geen probleem. Maar nu zijn alle rechtse spoorstaven van linksuit gezien de plus ongeacht de rijrichting. Beetje moeilijk onder woorden te brengen.[:)]
Als ik de spoorstaven volg kom ik alleen bij de boog in de problemen.
Groeten Jan

INFO



Dit is wat je bedoeld zeker?

Dan heb je zelf een probleem gemaakt wat er niet hoeft te zijn.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

DelticPower

Wim als zoals gezegt de rechtse rail de plus is (alle rails van boven naar onder en ik volg de boog dan kom ik op een spoorstaaf uit met de min erop. Dat is het probleem. (Let niet op de rijrichting)
Groeten Jan