Nieuws:

Nu in MSM 246 TREINSAMENSTELLING: De IC Saphir

Hoofdmenu

Ompolen boog van honde(n)bot

Gestart door DelticPower, 07 november 2006, 21:53:51 PM

INFO

citaat:
Geplaatst door DelticPower

Hoi Wim, voordat ik de LK100 aanschaf was ik op internet aan het zoeken van documentatie, ook de schakelingen van Funky Rail etc. Daar ik bij mij dacht de boog te moeten ompolen, gekeken naar de werking van dat ding. Er stond evenwel in de beschrijving dat de gehele trein op het om te schakelen stuk moest zijn. Daar het de bedoeling is met langere treinen de rijden als de booglengte, zocht ik daar een oplossing voor. Meerdermaals voorgekomen dat er iets aangeschaft werd dat naderhand toch niet zo geweldig was als het leek. Daarom wilde ik het goed uitpluizen.
In elk geval Wim bedankt voor je inzet, hoop er nog eens gebruik van te mogen maken.
Groeten Jan



Jan, ik moet je dan wel even laten weten, dat hier mijn broek vanaf zakt. Ik zal het verder zo maar laten, maar ik ben niet vrolijk.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door DelticPower

Kreeg het advies bij koploper om op deze manier te werken

Kun je ook aangeven waar je dat advies kreeg? Ik kan op het Koploperforum niks vinden.

ysbeer

Jan als je die cirkel nu eens recht zou buigen zie je dan nog problemen.(dus de rails loopt recht naar rechts)
Er zijn natuurlijk wel problemen,maar die kun je aan de andere zijd opheffen met een iets langer cirkel.
wim ysbeer

DelticPower

Hallo allemaal, met het schaamrood op de kaken moet ik zeggen dat er toch een paar foutjes in mijn plan van gisteravond zaten. Hierbij de juiste versie.




@ Klaas: Hier het advies van Wim Romijn aan PeterH:
In Beginners >> Indeling baan in blokken>>
Kreeg dit advies weer doorgestuurd van een collega.
Groeten van Jan

INFO

In het rood omkaderde deel, daar zit je probleem. (Keerlus)



Dit kun je eenvoudig oplossen door de twee wissels te verplaatsen naar het derde spoor, het zit nu op het tweede spoor.


Alleen de waarheid ligt in het midden.

DelticPower

Wim inderdaad dat is DE oplossing, dan kun je ahw de zaak uitvouwen.

Bedankt, kan morgen aan de slag.

Groeten van Jan.

Klaas Zondervan

Jan,

als je het sporenplan nog verder vereenvoudigd voorstelt dan is het feitelijk een ovaal met een schuine oversteek er in van linksboven naar rechtsonder. Dus eigenlijk twee keerlussen tegen elkaar aan geplakt. Ik kan van hier uit geen plaatjes laten zien, maar je begrijpt waarschijnlijk wel wat ik bedoel.
De schuine oversteek is het deel wat Wim met rode kaders heeft aangegeven, en dat is voor zo'n situatie ook de meest aangewezen oplossing.

Je moet je alleen wel realiseren dat je maar ??n trein tegelijk in of uit dat gebied mag laten rijden. Je kunt dus b.v. niet links een trein binnen laten komen en tegelijk rechts een trein laten wegrijden. Want dan krijg je hetzelfde kortsluitprobleem waar je deze discussie mee begon.

DelticPower

Hallo Klaas, ben ijverig bezig de wissels te veranderen naar het advies van Wim. Zit toch nog een beetje te broeden op  een manier om de schaduwsporen uit te breiden, maar ik zal nu de polariteit goed in de gaten houden.[:)]   Had je die pagina van het koploperforum nog gevonden?
Groeten van Jan

Klaas Zondervan

Jan,

als ik het goed begrijp ben je nu bezig om het sporenplan zo aan te passen dat je van die keerlus af komt. Dat lijkt me een goed plan, de beste keerlus is geen keerlus.

Ik heb die Koploperdiscussie inderdaad gevonden. Maar volgens mij heb je het daar gegeven advies iets te ver doorgetrokken naar jouw situatie.

DelticPower

Hoi Klaas, inderdaad ik heb de wissels een spoor naar rechts opgeschoven zodat er geen keerlus meer is.
Wat dat advies betreft, dit gebruikt in mijn station en inderdaad ik kon overal vandaan komen en overal naar toe zonder problemen. Had even de lokmuis aangesloten om te proefrijden, maar helaas in mijn schaduwstation reed er niks.[:(]
Maar dat moet nu na de verandering geen problemen meer opleveren.[:)]
Groeten van Jan