Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

LS MODELS 11/12/21/27

Gestart door mardig23, 13 september 2021, 15:56:50 PM

janieburton

Citaat van: SuSke op 04 oktober 2021, 17:23:51 PM



Ik ben nog niet in de specificaties gaan duiken, maar LSM heeft er een handje van weg om verschillen in de printplaat te maken tussen de DC en de DCC-versie (al dan niet met sound).

Herinner je de eerste reeks van de 18² waar er een aantal zijn met een 'vereenvoudigde' printplaat.

Zelf ook ondervonden met de programmering van een 'normale' ESU-decoder in de reeks 11/12/21/27 dat zelfs het inbouwen van een doodnormale DCC decoder al problemen gaf en dat je moest vertrekken van een kopie van een 'af-fabriek' uitgeruste DCC loc.

Een soortgelijk iets bij deze rerun zou me dus echt niet verbazen bij LSM.

Feitelijk komt het er op neer dat als men een DC versie koopt dat men er in principe geen decoder zonder geluid in kan plaatsen en dat men verplicht is, als men DCC rijdt, dat men een model moet kopen met een DCC sound decoder; want een model met een DCC decoder zonder sound is blijkbaar niet verkrijgbaar.

Mag men dan hier lichtjes spreken van laakbare praktijken of is dit overdreven om die handelswijze zo te noemen (sorry voor het zo te stellen)
 

Dirk

mss, maar is gewoon een verdienmodel. Als jij als consument dat een laakbare praktijk vind vrees ik dat je tegenwoordig nog weinig leuke spullen kunt kopen, auto's, tv's, internet providers, software,.... velen gebruiken deze manier om centen binnen te rijven.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

rgp

Allen,

Voor HO koop ik alleen DCC met sound als het niet anders kan (vb: TRIX type 1).  Anders analoge versie en laat ik de winkelier er een gewone decoder insteken (vb: HLE 18 - bij Het Spoor)

Simpel als bonjour.

Roland

Michael

Citaat van: rgp op 05 oktober 2021, 09:53:20 AM
Allen,

Voor HO koop ik alleen DCC met sound als het niet anders kan (vb: TRIX type 1).  Anders analoge versie en laat ik de winkelier er een gewone decoder insteken (vb: HLE 18 - bij Het Spoor)

Simpel als bonjour.

Roland

Zo doe ik dat ook. Ik hoef niet in elke locomotief geluid te hebben dan wordt het één grote kakafonie op de baan.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

janieburton

Citaat van: rgp op 05 oktober 2021, 09:53:20 AM

Anders analoge versie en laat ik de winkelier er een gewone decoder insteken (vb: HLE 18 - bij Het Spoor)

Simpel als bonjour.

Roland

Ik ben niet zeker maar blijkbaar werkte bij de HLE 18 van LS niet met alle decoders correct, de HLE 18 zou wel goed werken met een ESU decoder.

Ik laat soms ook een decoder inbouwen door de winkelier maar de meeste modellen die ik koop zijn DC en zal later zelf een decoder inbouwen maar zie er soms tegen op.

Citaat van: Dirk op 05 oktober 2021, 09:02:38 AM
mss, maar is gewoon een verdienmodel. Als jij als consument dat een laakbare praktijk vind vrees ik dat je tegenwoordig nog weinig leuke spullen kunt kopen, auto's, tv's, internet providers, software,.... velen gebruiken deze manier om centen binnen te rijven.

Dirk

Je kan gelijk hebben, maar moet ik iets kopen wat ik niet gebruik? (vb ik kijk nog steeds analoge tv, waarom moet ik digitale tv hebben met 40 of meer kanalen waarvan minstens 5 sport kanalen als ik tevreden ben met 15 analoge kanalen, idem voor de auto moet ik een full option kopen als ik gewoon een auto moet hebben om mij te verplaatsen de dag dat mijn huidig merk waarmee ik rij geen basisversie meer verkoopt en ik een nieuwe wagen nodig heb zal ik overstappen naar een merk dat wel een basis versie heeft).



 

ramdani

bij 3-rail zijn er wel versies zonder sound, scheelt hem toch 150 euro,

mvg,
Michel
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

SuSke

Dan kan je VBV ookover dezelfde kam scheren.
Dar kan je ook een gewone DCC-decoder in een analoog model pluggen; maar dan kloppen de settings niet en kanje aan het programmeren.
De laatste versies van Piko vertonen ook dit fenomeen.

Het is elke keer mogelijk, maar niet zonder bijkomende manipulaties.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

janieburton

Citaat van: SuSke op 05 oktober 2021, 14:30:29 PM
Dan kan je VBV ookover dezelfde kam scheren.
Dar kan je ook een gewone DCC-decoder in een analoog model pluggen; maar dan kloppen de settings niet en kanje aan het programmeren.
De laatste versies van Piko vertonen ook dit fenomeen.

Het is elke keer mogelijk, maar niet zonder bijkomende manipulaties.

Blijkbaar is Trix ook in het zelfde bedje ziek, als men de originele decoder van Trix/Märklin zou vervangen door een andere decoder dan zouden de modellen ook niet meer correct werken.

Comptabiliteit is blijkbaar ver te zoeken.  :o
 

Rangeerduivel

Is toch simpel en gemakkelijk te begrijpen  ze verkopen liever zelf decoders ipv de eer aan anderen te laten!

;)

C.B.

Tja , ik heb 2 lok's van LS en daar zal het bij blijven.

Ik had graag de SBB Bm 4/4 in mijn bezit en uiteindelijk op een beurs waar Hünerbein ook stond , daar eentje kunnen bemachtigen.
Ze hadden alleen nog een analoog model.
Geen probleem , doe ik thuis wel een decoder in.

- de eerste decoder was een ESU lokpilot 21pin zonder sound.
- Om de juiste lichtwissels te krijgen naar SBB voorbeeld moet je dus met de CV waarden spelen.
- werkt dus voor geen meter (na veel info en opzoekwerk op het net) toch wat juiste CV waardes gevonden (Voor LS zijn die CV waarden precies staatsgeheimen >:()
- De decoder is echter stukgegaan door mijn eigen fout ... was dus mijn frustatie daarop aan het uitwerken toen het niet werkte zoals het hoorde.
- Blijkbaar kun je via de handelaar aan LS Models de juiste decoder bestellen met de juiste CV waardes erin geprogrammeerd
- Echter in de praktijk gaat dat dus niet ... onmogelijk volgens mijn handelaar (was het antwoord van LS.)

Uiteindelijk nogmaals een nieuwe ESU decoder besteld bij een handelaar, deze keer met Sound en na een maand ermee bezig te zijn , heb ik eindelijk de meeste lichtwissels (helaas niet allemaal) en sound in mijn lok gekregen. (volgens mij klopt er ook niet veel van wat er in de handleiding staat.)

En ze hebben pech (ze zullen het wel niet voelen  ;D), ik heb al mijn Siemens Vectrons bij Roco aangeschaft , daar zitten ook wat fouten in , maar is veel gemakkelijker om het op te lossen en ze zijn toch nog een beetje goedkoper dan de LS modellen.
Groetjes.
Claudio.

OlivierV

Citaat van: SuSke op 04 oktober 2021, 17:23:51 PM
Citaat van: i11 op 03 oktober 2021, 21:38:24 PM


...

Ik ben nog niet in de specificaties gaan duiken, maar LSM heeft er een handje van weg om verschillen in de printplaat te maken tussen de DC en de DCC-versie (al dan niet met sound).

Herinner je de eerste reeks van de 18² waar er een aantal zijn met een 'vereenvoudigde' printplaat.

Zelf ook ondervonden met de programmering van een 'normale' ESU-decoder in de reeks 11/12/21/27 dat zelfs het inbouwen van een doodnormale DCC decoder al problemen gaf en dat je moest vertrekken van een kopie van een 'af-fabriek' uitgeruste DCC loc.

Een soortgelijk iets bij deze rerun zou me dus echt niet verbazen bij LSM.

Die verschillende printen zullen wel die 2 reeksen 18² geweest zijn, het budget-model voor de spoorwegen had een andere print dan die voor de gewone consument.

Ik vermoed dat de functiemapping hetzelfde zal zijn als in de laatste 18-en of 13-en die men heeft uitgebracht, dus geen probleem me dunkt. Aftappen maar van een bestaande loc.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

krispy

Citaat van: OlivierV op 09 oktober 2021, 15:02:54 PM
Citaat van: SuSke op 04 oktober 2021, 17:23:51 PM
Citaat van: i11 op 03 oktober 2021, 21:38:24 PM


...

Ik ben nog niet in de specificaties gaan duiken, maar LSM heeft er een handje van weg om verschillen in de printplaat te maken tussen de DC en de DCC-versie (al dan niet met sound).

Herinner je de eerste reeks van de 18² waar er een aantal zijn met een 'vereenvoudigde' printplaat.

Zelf ook ondervonden met de programmering van een 'normale' ESU-decoder in de reeks 11/12/21/27 dat zelfs het inbouwen van een doodnormale DCC decoder al problemen gaf en dat je moest vertrekken van een kopie van een 'af-fabriek' uitgeruste DCC loc.

Een soortgelijk iets bij deze rerun zou me dus echt niet verbazen bij LSM.

Die verschillende printen zullen wel die 2 reeksen 18² geweest zijn, het budget-model voor de spoorwegen had een andere print dan die voor de gewone consument.

Ik vermoed dat de functiemapping hetzelfde zal zijn als in de laatste 18-en of 13-en die men heeft uitgebracht, dus geen probleem me dunkt. Aftappen maar van een bestaande loc.

Olivier , de twee printen van de tweede achtien reeks waren identiek in de budget en gewoone reeks , er was enkel 1 component anders geprogrammeerd , verder geen fysieke verschillen hoor , ik heb men budget indertijd laten herprogrammeren , daar werd niets vervangen
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Metpetergaathetbeter

ik dacht dat de 1801 degenen was met minder mogelijkheden en het Wit produkt was van LS voor de spoormannen, een goedkoper model dito mogelijkheden....

ronny-vdv

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 09 oktober 2021, 22:55:16 PM
ik dacht dat de 1801 degenen was met minder mogelijkheden en het Wit produkt was van LS voor de spoormannen, een goedkoper model dito mogelijkheden....
Dat klopt  ;)
Mvg,

ronny-vdv

i11

Citaat van: C.B. op 07 oktober 2021, 21:53:22 PM

- Om de juiste lichtwissels te krijgen naar SBB voorbeeld moet je dus met de CV waarden spelen.
- werkt dus voor geen meter (na veel info en opzoekwerk op het net) toch wat juiste CV waardes gevonden (Voor LS zijn die CV waarden precies staatsgeheimen >:()
- De decoder is echter stukgegaan door mijn eigen fout ... was dus mijn frustatie daarop aan het uitwerken toen het niet werkte zoals het hoorde.
- Blijkbaar kun je via de handelaar aan LS Models de juiste decoder bestellen met de juiste CV waardes erin geprogrammeerd
- Echter in de praktijk gaat dat dus niet ... onmogelijk volgens mijn handelaar (was het antwoord van LS.)

Uiteindelijk nogmaals een nieuwe ESU decoder besteld bij een handelaar, deze keer met Sound en na een maand ermee bezig te zijn , heb ik eindelijk de meeste lichtwissels (helaas niet allemaal) en sound in mijn lok gekregen. (volgens mij klopt er ook niet veel van wat er in de handleiding staat.)

Hoe programmeer je dan de juiste CV-waarden erin. Dat lijkt me echt een moeilijke klus en respect dat je daaraan begint. Ikzelf kan dat niet, althans nooit echt in verdiept (behalve cv1 en cv63). Meestal doe ik het programmeren grafisch via de ESU-lokprogrammer.

Naast Belgische modellen verzamel ik ook Franse modellen waaronder modellen van LSM, Roco en Jouef. De BB22000 heb ik op basis van de default-ESUx-file van sound en licht kunnen voorzien. Ik moest toen wel met de SUSI aan de slag, maar gelukkig is me dat gelukt met behulp van een Frans modelspoorforum.

Bij andere modellen monteer ik regelmatig een nieuwe printplaat van Miniatures Passion. Zo heeft mijn CC72000 van Jouef een apart inschakelbaar 3e frontsein. Na montage van een MP-printplaat ben ik gelukkig van alle "OEM en default-gezeur" van (voornamelijk) LSM af. Jammer genoeg maakt Miniatures Passion geen vervangende printplaten voor de Belgische modellen van LSM.