Materieel en treinsamenstellingen op spoorlijnen 161 en 124 tp III

Gestart door Alan On Track, 13 september 2021, 14:04:21 PM

Alan On Track

Hallo iedereen.

Ik vroeg me af of iemand weet welk materieel (locs, treinstellen, rijtuigen) er tussen 1950 en 1970 allemaal op spoorlijnen 161 en 124 te zien was, bij voorkeur rondom het Brusselse  :) Aangezien Zwanzebeek op deze lijnen gebaseerd is vroeg ik me af wat ik er (hypotetisch) allemaal zou kunnen inzetten. Indien iemand een link naar foto's zou hebben zou dat ook fantastisch zijn  :D Alvast ontzettend bedankt.
Modelbouw is een kunst

rixke rail

#1
Zéker en vast hlv type 10, zonder twijfel voor de (snelle) reizigersdienst,
Hlv type 64 zéker ook, voor de trage diensten met gci's of l's ... of goederen.
Later hld 202, 203, 205 ...
Rijtuigen wel geen beperking denk ik, alles wat er destijds bestond
Dt zal wel angevuld worden door de collega's, denk ik ...  ;)
Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

E49memling

L 124:
E-Locs zou ik denken aan HLE 101-122-123, later ook 125; Materieel M1 en later M2.
Goederentreinen vaak in dubbel met 122-123(UM-treinschakeling kwam pas later), omwille van het grillige profiel (zowel L124 als L161/162).
Motorstellen: Stellen 39 stellen 50-53 in de eerst periode, later dan andere 'klasiekjes': stellen 54, 55, 56 62 tot stellen 66, vaak door mekaar gebruikt.
Op lijn 161 Reden- bij mijn weten- ook treinen met K-rijtuigen gesleept door T123, geen HLE 101; voor de motorstellen natuurlijk geen stellen 39 of stellen 50-53, vermits die enkel waren toegelaten bij verhoogde perrons (L124-25/27-12)
Op lijn 161 had je ook de treinen naar Zwitserland, vaak met een gemengde samenstelling van Belgisch, Frans en Zwitsers materieel. Dus een samenstelling van 'alles door mekaar' van internationale rijtuigen is best realistisch.
Over de periode van de stoom kan ik minder vertellen, helaas.

Michiel

#3
Lijn 124 was al in 1949 gelektrificeerd, en typisch voor deze lijn waren de inzet van de klassieke tweetjes, en de ertstreinen (cokes, ijzerets en steenkool) tussen Charleroi en Antwerpen getrokken door elektrische locs types 101 (reeks 29) en 120 (28). Later (eind jaren 50 en jaren 60) werden directe treinen met meestal M2 rijtuigen getrokken door reeksen 22 en 23. Stopdiensten werden door groene tweetje gedaan. Diesels waren eerder uitzonderlijk.

Op lijn 161 was stoomloc  type 10 koningin en ikonisch voor deze lijn. Gooi er een sleep M1 of K-rijtuigen achter en je bent vertrokken.  Vele andere types stoomlocs, en zelfs diesels (52,54) moesten voor haar onderdoen, maar het type 29 bleek wel veelvuldig ingezet (zie opmerking van Steven). Het is pas na de elektrificatie (1958) dat elektrische tractie het type 10, en dus het stoomtijdperk op lijn 161 verdreef. Hoewel stoomloc type 36 speciaal voor deze heuvelrijke lijn werd gebouwd en lang werd ingezet, werd ze al begin jaren 50 buiten dienst gezet. Geen idee wat er na de elektrificatie op lijn 161 reed. Waarschijnlijk reeksen 22 en 23 met M2 rijtuigen, en tweetjes als stoptreinen? En het goederenverkeer? Internationaal verkeer?

Nu, je zal voorbeelden van zowat alles terugvinden op deze lijnen, en niets zal echt verkeerd zijn.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ACFI

Sowieso ook HLV 29 voor alle soorten van treinen.

Oa. in het draadje van Michiel over Leopoldswijkstation, staan een aantal foto's met 29 en lange slepen.

ACFI

Alan On Track

Alvast heel veel bijgeleerd door jullie reacties, erg bedankt  :)

Ik heb nu al een beter idee van wat ik realistisch kan gaan inzetten voor Zwanzebeek, zeker nu ik bovenleiding besteld heb. Goed om te weten dat de 64 met L-rijtuigen alvast realistisch is. Ik vraag me af of de 93 die ik voor lokale goederendiensten en rangeringen wil gebruiken hier ook sporadisch te zien was.

Een 10 of 29 zou zalig zijn in mijn collectie, maar dat past niet bepaald in het budget :'(, maar ik ga wel beginnen zoeken naar een type 101 van Roco, die zie je van tijd voorbijkomen voor onder de 100 euro. Ik heb enkele weken terug ook een AM54 gepreorderd, maar ik weet nog steeds niet wanneer deze beschikbaar zou zijn.   
Modelbouw is een kunst

Michiel

#6
De 93 kan eventueel, met wat goede wil (Brussel is niet echt de streek voor de 93), voor een cabotagetrein op beide lijnen (161 en 124) in de jaren 50. Een cabotagetrein is een korte goederentrein die bijna dagelijks alle kleine stationetjes op een lijn afloopt, en er de goederenkoeren bedient. Er wordt dan telkens een wagon of zo afgezet, en een ander opgepikt.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

vanmiegroet

Op BeLuxTrains een samenstelling gevonden voor L124 en zoals hierboven gezegd: de samenstelling is een eerste generatie elektrische locomotief met een sleep M1's.
http://www.beluxtrains.net/indexnl.php?page=belgium-files/195X-196X/1954-XXX1
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

rixke rail

Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Stieven76

Citaat van: rixke rail op 14 september 2021, 11:46:11 AM
Misschien interessante link : KLIK
Grootspoorse groeten,
Eric

Interessant filmpje. Serieus werken geblazen.