Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Dilemma omtrent camerastatief

Gestart door 59erke, 29 augustus 2021, 17:27:27 PM

59erke

Beste Forumgenoten, even een vraagje voor de fotografen onder ons.

Graag wou ik even een vraagje in de groep gooien.  Ik ben al een hele tijd in het bezit van een Olympus TG2 camera, niet echt een professioneel toestel maar goed genoeg waarvoor ik hem nodig heb. Een aantal jaren geleden vaak gebruikt op reis maar de laatste jaren verdrongen door de smartphone ( Het is nu eenmaal makkelijker 1 toestel in de jaszak te hebben dan 2). Nu gebruik ik hem thuis meestal enkel nog maar voor foto's voor dit forum.

Nu ben ik van plan om een camerastatief aan te kopen, maar leek in de fotografie zijnde vroeg ik mij af of de bevestingsbout op dergelijke statieven universeel is voor alle toestellen of heb je daar afmetingen in ?

ik zou niet graag een statief aankopen om dan tot de conclusie komen dat de bout te dik is voor mijn toestel
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Floris

bij mijn weten is zo'n bout standaard. Voor een licht toestelletje kun je ook prima een goedkoop statief nemen van 3 tientjes ofzo. Gebruik ik al jaren, al heb ik t weleens moeten oplappen.

Rangeerduivel

Citaat van: 59erke op 29 augustus 2021, 17:27:27 PM
vroeg ik mij af of de bevestingsbout op dergelijke statieven universeel is voor alle toestellen

Jawel... :)

;)

59erke

#3
Citaat van: Floris op 29 augustus 2021, 17:30:36 PM
bij mijn weten is zo'n bout standaard. Voor een licht toestelletje kun je ook prima een goedkoop statief nemen van 3 tientjes ofzo. Gebruik ik al jaren, al heb ik t weleens moeten oplappen.

Was ik ook aan het denken, deze had ik gevonden trouwens

https://www.amazon.nl/Amazon-Basics-127-Lichtgewicht-Statief/dp/B00XI87KV8/ref=cm_cr_arp_d_product_top?ie=UTF8

Merci voor de reacties
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Stedahult

Weeg eerst je toestel met grootste lens, tel
er 2kg bij op en koop daar een statief voor.
De reviews zijn niet best bij wat je uitgezocht
hebt. Daarbij zijn de specificaties incompleet.
Ik zou een paar tientjes meer uitgeven voor
een Benro statief, dan heb je net een ESU 5.0.
Mvh. Steef

Alberke

Tenzij je een camera van voor 1950 hebt is dat universeel.
Statieven zijn een eeuwig discussiepunt onder fotografen, die lichte alu dingetjes zijn waardeloos, ze trillen mee met de sluiter. Maar vermits je geen reflex camera hebt telt dat niet. Wel met een draadontspanner werken of de zelfontspanner gebruiken.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Klaas Zondervan

De bevestigingsschroef is standaard 1/4 inch withworth schroefdraad.
Voor een statief geldt: hoe zwaarder hoe beter. Maar omdat dat nogal een gezeul is hebben ze de lichtgewichten uitgevonden.
Ik zou het statief niet al te licht kiezen.

Alberke

Juist gelezen dat een TG2 geen draadontspanner aansluiting heeft; gebruik daarom de zelfonstpanner om een foto te nemen
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

janieburton

Als je een goed camerastatief zoekt waarvan je jaren geniet van kunt hebben zou ik je een Manfrotto statief aanraden.

https://www.manfrotto.com/be-en/
 

Gerolf

Ik heb een "lichtgewicht", met een haak er aan, waar ik indien nodig een gewicht kan aanhangen  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

adrievans

Citaat van: Gerolf op 30 augustus 2021, 15:37:26 PM
Ik heb een "lichtgewicht", met een haak er aan, waar ik indien nodig een gewicht kan aanhangen  ::)

de meeste goede merken hebben dat , zeker die met verstelbare middenzuil.
Let wel op de meeste goede statieven worden zonder statiefkop geleverd kun je zelf kiezen wat je wilt (balhoofd schommelkop enz)
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Floris

maarre... wat heb je feitelijk nodig om te proberen of je een statief wilt voor een compactcameraatje? Want daar gaat t hier om he...

Havoc

Citaat van: 59erke op 29 augustus 2021, 17:27:27 PMNu ben ik van plan om een camerastatief aan te kopen, maar leek in de fotografie zijnde vroeg ik mij af of de bevestingsbout op dergelijke statieven universeel is voor alle toestellen of heb je daar afmetingen in ?
Er zijn 2 afmetingen. Maar voor de gebruikelijke toestellen is er eigenlijk maar 1 in gebruik: de 1/4". Dus zo goed als alle statieven ga je kunnen gebruiken.

Nu voor een statief voor zo'n toestel en gebruik... Als je binnen met zelfontspanner werkt dan heb je geen super statief nodig. Alles zal beter zijn dan uit de losse hand fotograferen. Waar je meer gaat aan hebben is een statief met voldoende mogelijkheden.
- zie dat je met zo minder nodige uitschuifdingen de nodige hoogte kan halen. Een statief waar je 2 stukken moet uitschuiven ipv 3 stukken om op dezelfde hoogte to komen is beter
- liefst geen gebruik moeten maken van de middenkolom. Die is meestal minder stabiel
- als je dat enkel thuis gaat gebruiken dan is het gewicht niet zo belangrijk. Een alu statief gaat dan een stuk goedkoper zijn dan een carbon statief. (en zoveel lichter zijn die niet als je er een goeie stevige kop op zet)
- kijk vooral dat het handig is. Als je 7 schroeven moet aandraaien ga je het snel niet meer gebruiken
- de keuze tussen een balhoofd of een 3-weg kop is persoonlijk. Voor mij is een 3-weg veel handiger. Maar probeer dat zelf eens in een winkel.
- met Manfrotto of Benro of Velbon ben je safe. Maar zelfs een Hama en zelfontspanner gaat beter zijn dan de losse hand. Voordeel van de merken is dat je wisselstukken kan krijgen en dus ook de plaatjes om onder je camera te monteren om de camera snel op/af het statief te zetten.
- met die merken ga je soms opties hebben waar je eerst het nut niet van snapt totdat je het geprobeerd hebt. Als je bvb zo geen verbinding hebt tussen de middenkolom en de poten, dan kan je de poten in andere hoeken zetten en ook de middenkolom ondersteboven monteren. Lijkt absurd totdat je eens macro wil doen van iets dat op grond staat/ligt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

adrievans

Kortom,ga kijken in een goed fotografiewinkel en laat je daar voorlichten met voorbeelden.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

59erke

Citaat van: Floris op 30 augustus 2021, 19:34:55 PM
maarre... wat heb je feitelijk nodig om te proberen of je een statief wilt voor een compactcameraatje? Want daar gaat t hier om he...

Inderdaad. Het betreft hier een compacte camera dus een statief van 100 EUR of meer is misschien wat van het goede teveel.

Vraag mij alleen af waarom het gebruik van zelfontspanner wordt aanbevolen. Ik duw meestal gewoon op het knopje om een foto te maken
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan