Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

De Grote Kleine Treinen Competitie

Gestart door evan, 27 augustus 2021, 18:21:59 PM

Jurgen

Citaat van: rgp op 24 november 2021, 20:00:14 PM
Dirk,

En zo zijn er velen die gekeken hebben omdat ze de soaps, sport beu zijn.  Maar zijn die dan echt geïnteresseerd ?  Vergelijk het met de proteststemmen voor het VB; die zijn vooral niet akkoord met het programma van de andere partijen, maar dit wil niet zeggen dat ze akkoord zijn met het programma van het VB.

Roland

Dat vind ik een vreemde vergelijking. Stemmen is bij mijn weten nog steeds verplicht (al wordt er wel gesproken om dit niet meer te verplichten). TV kijken is volgens mij nog altijd iets volledig vrijblijvend.

Wanneer mijn programma niet uitgezonden wordt omwille van voetbal, kijk ik niet noodzakelijk naar een ander programma op de tv. Soms kijk ik naar een opgenomen programma of doe ik zelfs iets totaal anders.
Wanneer ik niet akkoord ben met een bepaalde partij, dan moet ik wel nog altijd een papiertje in de bus gaan steken. Of daar nu een bolletje bij VB of een gigantische streep over staat, dat maakt dan weer niet uit, maar ik moet dat papier wel in de stembus steken.
-----------------

Wat wij er ook van vinden, het programma was een succes. Vond je het niets, dan kijk je volgende keer niet meer. Was je weg van het programma, dan kijk je gewoon opnieuw mocht er een nieuw seizoen komen.
En voor de rest blijven we hier allemaal even grote vrienden met dezelfde hobby, maar beleven we die allemaal op onze eigen manier.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Ronald

Citaat van: Havoc op 25 november 2021, 15:01:14 PM
Roland of Ronald?

Dirk citeerde een antwoord van Peter op mijn reactie.... dus ik gok op Ronald  :)

Klaas Zondervan

Citaat van: Jurgen op 25 november 2021, 15:50:35 PM
Stemmen is bij mijn weten nog steeds verplicht
Stemmen is nooit verplicht geweest. Zowel is België als in Nederland was er een opkomstplicht, d.w.z. dat je je op het stembureau moest melden. Maar daarna kon je zonder verder iets te doen weer weglopen. De opkomstplicht in in NL al in 1970 afgeschaft, in BE in 2019.

Havoc

#258
Citaat van: Klaas Zondervan op 25 november 2021, 16:16:10 PM
Citaat van: Jurgen op 25 november 2021, 15:50:35 PM
Stemmen is bij mijn weten nog steeds verplicht
Stemmen is nooit verplicht geweest. Zowel is België als in Nederland was er een opkomstplicht, d.w.z. dat je je op het stembureau moest melden. Maar daarna kon je zonder verder iets te doen weer weglopen. De opkomstplicht in in NL al in 1970 afgeschaft, in BE in 2019.

Bij mijn weten is er in België nog steeds "stemplicht". Zo staat het op de oproepingsbrief: "de stemming is verplicht". Je moet dus niet alleen komen, je moet met je brief/elektronische kaart in het hokje verdwijnen, "iets" doen en dan die brief/kaart in de stembus steken. Elektronisch kan je blanco stemmen als je dat wil.

https://www.vlaanderen.be/stemrecht-en-stemplicht-bij-verkiezingen
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/09/25/waar-blijft-mijn-kiesbrief/ voor een foto van een oproepingsbrief.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Metpetergaathetbeter

die iets doen kan gewoon opplooien  zijn en daarna in de juiste stembus deponeren

Klaas Zondervan

Hebben jullie in BE dan een opkomst van 100%? Ik geloof er niks van.
In NL al lang geleden afgeschaft, deze verplichting werd zo vaak ontdoken dat het niet meer te handhaven was.
In BE hebben ze met die afschaffing wat langer gewacht.

Rangeerduivel

Citaat van: Klaas Zondervan op 25 november 2021, 17:17:17 PM
Hebben jullie in BE dan een opkomst van 100%? Ik geloof er niks van.
In BE hebben ze met die afschaffing wat langer gewacht.

Belgen zijn plichtbewust mensen, zuiver op de graat!  ::) ::) ;D

Er is hier nog helemaal niks afgeschaft, wie heeft je dat wijsgemaakt?
Er is nog steeds stemplicht zoals vroeger, wie niet komt wordt (soms) gestraft!
De laatste maal dat er iets aan de wetgeving veranderd is was toen ze beslisten om vrouwen ook te laten stemmen, en ga maar eens na hoe lang dat geleden is!

Moesten ze hier iets aan het systeem veranderen, zouden ze te veel in eigen vlees snijden...

;)

rgp

Rangeerduivel,

Je hebt blijkbaar al een jaar enkel treingelateerde info gelezen ;D

Voor gemeente en provincie is de stemplicht afgeschaft in 2019 of 2020 (de tijd gaat rap)

Roland

Rangeerduivel

ach ja, was toch de moeite niet, en treingerelateerde info blijft steeds intressant, dit gezever echter.... :-\
Voel me trouwens al lang geen Belg meer, wat dacht je!

;)

SuSke

Die is inderdaad afgeschaft in de huidige legislatuur, dus er is nog geen mens die weet in hoeverre de BELG er op zal reageren.

Tot aan de vorige verkiezingen was er inderdaad nog een kiesverplichting met redelijk zware straffen voor wie er onder uit probeerde te muizen zonder geldige reden, te beginnen met de opgeroepenen om te zetelen of te tellen.

Soit, genoeg 'off-topic' gezever gehad - terug 'on-topic'.

Shame on me maar ik heb de reeks nog altijd niet bekeken. Ben toch wel benieuwd als ik al die commentaren hier lees.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter

je hebt toch nog steeds de trekjes hoewel je bijna geen belg meer zijt ;)

Jurgen

Citaat van: rgp op 25 november 2021, 17:39:47 PM
Rangeerduivel,

Je hebt blijkbaar al een jaar enkel treingelateerde info gelezen ;D

Voor gemeente en provincie is de stemplicht afgeschaft in 2019 of 2020 (de tijd gaat rap)

Roland


Ik wist dat erover gesproken werd, maar dat het ook effectief beslist was, wist ik niet.
Maar sinds die beslissing zijn er nog geen verkiezingen geweest, dus de vergelijking die gemaakt werd, gaat wat mij betreft nog steeds niet op.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

dani

en daar gaat weer het oeverloos gezwam naast de kwestie...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Boemeltrein

Terug naar de topic, ik heb gekeken naar André, dit programma is en blijft een wedstrijd maar met de modeltrein in de hoofdrol en dat gebeurt bijna nooit in een TV-show. Elk heeft zijn mening over dit programma, de één is er enthousiast over, de andere minder of niet maar we mogen gelukkig zijn dat onze hobby nu toch eens uitgebreid aan bod komt in de media en dit door André toch op een mooie wijze in beeld werd gebracht. Velen konden nu zien dat het meer is dan "mannen die met treintjes spelen". Het is nu aan ons, de clubs, handelaars en fabrikanten om de nieuwe geïnteresseerden die hieruit zullen volgen nog warmer te maken voor onze mooie hobby. :D

Ronald

Kijk Gunter, jij snapt hem helemaal  :) De branche is hartstikke blij met de hernieuwde aandacht. Enerzijds door de Corona, anderzijds door dit programma. Wat een doorslaand succes was, dat moge duidelijk zijn  ;)

Wat willen we nog meer? 8)