Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Analoog vs Digitaal

Gestart door Rudy, 05 november 2006, 12:12:36 PM

Greg

Het is hoe dan ook zo dat er bij 2-rail nog veel sprake is van analoog. Bij 3-rail is zogoed als alles digitaal, en ik ben  absoluut voorstander van digitaal.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Frank_N

Ik heb niks tegen digitaal, Greg. heb ik ook nooit beweert [:)]
Frank
Groet van Frank

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door marklinhobaan

Het is hoe dan ook zo dat er bij 2-rail nog veel sprake is van analoog. Bij 3-rail is zogoed als alles digitaal, en ik ben  absoluut voorstander van digitaal.

Hier zit wel een bepaalde logica in. 3-railers waren al gewend dat de rijrichting in de loc wordt bepaald. Bij digitaal is dat ook zo, dus voor die groep verandert er op dat punt niet zo veel.
Bij 2-rail is de rijrichting baanbepaald. Dat is een voordeel waar ik sterk aan hecht, en dat vervalt zodra je digitaal gaat rijden. Dat is dus ??n van de redenen waarom ik analoog 2-railer blijf.

mini-bs

tav Tony.

Akkoord, maar wat ik bedoelde is dat je met RC of IR 1 of enkele locs kan besturen, en de rest zou dan analoog kunnen blijven rijden met de voordelen die Klaas en Co hier boven uit de doeken doen.
Ik denk dat het er wat van afhangt van wat de baan moet doen. Dient ze als platform voor treinen, dan is digitaal wellicht leuker, is de baan zelf hoofdzaak (dus het verkeer), dan lijkt analoog me een betere optie. Een beetje train-oriented tov track-oriented...

Randy
 

janjozef

Wat ik mij afvraag waarom bepaalde merken nog enkel digitaal verkopen als je de kopers gewoon de vrijheid van beslissen geeft zoals bij 2rail nog steeds gebeurt dan kan die koper kiezen voor bv lenz silver, een wat oudere(sic) decoder die minder dan 20? per stuk kost voor ons zou het een stuk goedkoper uitkomen en voor de verkopers blijft het gelijk we spenderen ons geld toch, is het niet aan decoders dan wel aan loc en wagons.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

T03

Hallo,

moest ik vandaag aan de slag gaan zou ik zeker digitaal proberen, wat moet het leuk zijn om met verschillende mensen op dezelfde baan te rijden. Ik vind ook dat rijden op een baan een spel moet blijven, vol automatische banen is niks voor mij.
Ook een reden dat ik analoog gelijkstroom rijd is dat volgens ik heb gehoord niet alle "oude" locs kunnen worden omgebouwd.
Analoog, Digitaal, als we er maar plezier aan beleven.
:-))
Marc
"I have a train riding in my brain"

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door T03

Ook een reden dat ik analoog gelijkstroom rijd is dat volgens ik heb gehoord niet alle "oude" locs kunnen worden omgebouwd.

Alle locs kunnen worden omgebouwd. Zeker in H0. Zal de ene keer wat meer puzzelwerk kosten dan de andere keer, maar het lukt vrijwel altijd.

Peter

Wat mij beterft, de 2-rail merken  (eigenlijk alle merken) mogen van mij hun modellen verkopen met een decoder in. Zelfs een Esu of een silver decoder kosten voor die merken maar een paar euro, dus in de kostprijs zal je er niet veel van merken.
Het alternatief is ze zowel analoog als digitaal aan te bieden, maar dat zullen de winkeliers niet graag horen, alhoewel het in hun belang is dat ze zoveel mogelijk verkopen.
In sommige loks is het trouwens een hele opgave om er een decoder in onder te brengen. Ik wou in een Fleischmann Baureihe 78 (vrij grote tenderlok) een Esu decoder inbouwen met NEM-651 stekker. Wat dacht je: hij is te groot. Esu verkoopt dus decoders met een (Fleischmann) stekker en je krijgt hem niet in de loks. Ook bij een Baureihe 70 is het NOPPES! je bent dus al verplicht een FL decoder te kopen (duurder) of anders een minidecoder (ook duur)
Met vriendelijke groeten
Peter

modelbaanHO

@ Peter,
Wat versta jij onder 'een paar Euro meer' ? Ik rijd gelijkstroom en tot op heden nog altijd analoog. Voor mij hoeft er helemaal geen decoder standaard in een lok aanwezig te zijn, zelfs al kost die maar 'een paar Euro meer'. Voor het verschil zal ik dan wel iets anders kopen.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Klaas Zondervan

Mijn idee. Een interfacestekker vind ik prima, maar standaard een decoder er in, alsjeblieft niet. En dan nog niet eens vanwege de prijs, maar ik wil zo'n ding er gewoon niet in hebben.

quf

Ook ik vind dat de fabrikanten zich moeten beperken tot het plaatsen van een digitaalstekker. Ik zelf rijd digitaal, maar normaal koop ik geen loks waar reeds een decoder is ingebouwd. Ik kies die liever zelf.

Groeten

Frank

T03

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door T03

Ook een reden dat ik analoog gelijkstroom rijd is dat volgens ik heb gehoord niet alle "oude" locs kunnen worden omgebouwd.

Alle locs kunnen worden omgebouwd. Zeker in H0. Zal de ene keer wat meer puzzelwerk kosten dan de andere keer, maar het lukt vrijwel altijd.




Thx voor de info .
Marc
"I have a train riding in my brain"

JoVer

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Tom

.... ben ik voorstander van digitaal, dat is de toekomst.

Dat is een opmerking die mij nou helemaal niks zegt.
Mijn toekomst is analoog. [:)]


Analoog [;)] aan de opmerking van Tom en marklinhobaan is voor mij de toekomst digitaal [:D][8D][:D]

Sommigen "klagen" over het teveel aan functies [?] In het verleden kloegen "wij" over het gebrek aan functies in de analoge treinwereld [:(]

Ik vind digitaal een vooruitgang omdat het weer ietsje meer op de werkelijkheid gelijkt met (voornamelijk) constante verlichting [:p], onafhankelijke van elkaar rijdende locs [:p], lastregeling [:p] Geluid is ook tof maar wordt inderdaad redelijk snel een kakafonie [|)] Spijtig genoeg (ook begrijpelijk) staat daar een prijs tegenover die af en toe wel eens pittig kan zijn [V]

JoVer

Zelf heb ik een aantal locs laten ombouwen. Mijn eerste, met eigen spaarcentjes, zelf gekochte loc [:I] (M?rklin BE 204.008) heb ik uit nostalgisch oogpunt volledig [:o)] laten ombouwen m?t sound. De volgende heb ik en zal ik zelf ombouwen. Maar lang niet allemaal tegelijk en zeker niet allemaal met sound.

Peter

Voor velen zal het een oplossing zijn zoals de nieuwe 21 polige decoders voor M?+TR. Enkel insteken, geen draad meer.  Want hoe goed de ESU decoders ook zijn, de draden breken heel gemakkelijk los van de decoder. Een paar waren al in het doosje gelost.
Ik heb wel nog een hele reeks loks zonder stekker die ik zelf moet ombouwen naar digitaal.Ik hoop nog altijd is een brave ziel te ontmoeten die het me komt wijzen. Van een aantal heb ik op het web een zeer uitgebreide ombouw handleiding gevonden.
Met vriendelijke groeten
Peter