Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Marketing en visuele stijl van onze fabrikanten

Gestart door Alan On Track, 14 augustus 2021, 13:49:58 PM

eve

Citaat van: svvander op 15 augustus 2021, 19:42:12 PM
Maar hier werken ze omgekeerd: ze brengen een product uit, zonder dat het merk bekendheid heeft.

Dus : niets uitbrengen voordat het merk bekendheid heeft...???

Beetje moeilijk, niet ?

Mvg, Erik

Metpetergaathetbeter

wat mij betreft als je op Fb zit en je kent LSModels en VBV niet dan zit je daar toch te slapen, stellen die mensen zich nooit de vraag van waar komen die fraaie loc en ga nu niet vertellen dat een LSM of VBV loc/LS-MW  sets, LS wagons de buhne daar niet paseren. Op FB zitten en MSM nooit eens opgeslagen hebben ? Dan moeten ze toch zo dom zijn als het paard ..........die bleek een ezel te zijn

oebr

toch even opmerken Alan dat ik zeer gecharmeerd ben door je taalgebruik.
Uiteraard deel ik je visie - dit draadje is uit onze discussie ontstaan neem ik aan - maar
het is ook fijn om je visie zo mooi verwoord te zien.

Ik zag hier ergens de opmerking dat een mooi merk duur zou moeten zijn. Dat klopt niet.
Vaak zijn die merken zeer uitgepuurd en stijlvol simpel.
Het gaat er alleen om dat je bij het bedenken van een merk niet te snel tevreden mag zijn,
er eens over nadenken hoe zo'n logo bvb. overkomt op de consument. Spreekt het tot de verbeelding, is het design op afstand nog leesbaar en mooi, en is het beeldmerk makkelijk reproduceerbaar.
Ik heb elders al het voorbeeldje van Natan gegeven, zet dat nu eens naast deze van de modeltreinfabrikanten en winkels... 
Ik heb het me al vaak afgevraagd hoe het kan dat mensen die zo'n mooie producten maken, vaak met een mooie verpakking er rond - en weet goed dat ook dat niet simpel is - toch zo'n knullige namen, logo's en websites kunnen voort brengen.



On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

svvander

Citaat van: oebr op 16 augustus 2021, 00:26:28 AM
Ik zag hier ergens de opmerking dat een mooi merk duur zou moeten zijn. Dat klopt niet.
Vaak zijn die merken zeer uitgepuurd en stijlvol simpel.

Ik meen eerder gelezen te hebben dat het uitwerken van goede marketing, publiciteit en visualisatie wel eens duur kan zijn.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

svvander

Citaat van: eve op 15 augustus 2021, 22:53:04 PM
Citaat van: svvander op 15 augustus 2021, 19:42:12 PM
Maar hier werken ze omgekeerd: ze brengen een product uit, zonder dat het merk bekendheid heeft.

Dus : niets uitbrengen voordat het merk bekendheid heeft...???

Beetje moeilijk, niet ?

Mvg, Erik

Toch niet hoor, meestal (allé zou het toch best gaan), ga je eerst na of hetgeen je wenst te brengen, dat daar wel interesse voor is (of dat het wel te vermarkten is). Met het nagaan hiervaan, heb je eigenlijk al je eerst promotie gemaakt. En van daaruit ga je de nood en behoeften proberen te voldoen.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

oebr

Citaat van: svvander op 16 augustus 2021, 05:50:27 AM

Ik meen eerder gelezen te hebben dat het uitwerken van goede marketing, publiciteit en visualisatie wel eens duur kan zijn.

dat is idd duur en kan allicht niet getrokken worden door lokale firma's hier.
Maar dat kan Lenz ook niet, en dat is nochtans wel een voorbeeld van een love brand.
Idem voor ESU.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

dani

zowat 12-14 jaar geleden ( maar ze bestonden wel al al sinds 1997) was er vlak naast het bedrijf waar ik toen werkte, in een gewoon rijhuis, met een klein raampje als vitrine, een winkeltje van miniatuur auto's.
Onooglijk, onopvallend en "onbekend" voor velen, maar de echte verzamelaars wisten het wel te vinden door beurzen, mond-aan-mond-reklame en andere wegen.

Hun website was een enkele pagina met de naam van de zaak, het adres, telefoonnummer en een  mail adres waar je naartoe kon mailen om je te laten (manueel) in schrijven op hun nieuwsbrief en beurs info.
En als je dat dee, werd je email adres bij hen door Murielle in de lijst getypt, en in de distributielijst van hun mails. 
Dan ontving je af en toe een TEKSTBESTANDJE  per mail met de reclame, info en promoties.    DAT WAS HET

EN ze bestaanbij mijn weten nog (maarop andere lokatie).    https://www.art-toys.co/
"Als je het niet vindt, contacteer Murielle en William)


Zo zie je maar, de tijden veranderen en mensen worden veeleisender, maar een goedx product verkoopt uiteindelijk zichzelf ook knog via de "oude kanalen".   
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Alan On Track

Ik denk dat je wat de marketing betreft wel wat moet nuanceren. Onze merken kunnen het zich inderdaad niet veroorloven om eenzelfde reclamestrategie en visuele stijl aan te meten die de grote buitenlandse merken hanteren met behulp van professionele grafisch ontwerpers en marketeers. Maar dat wil niet zeggen dat ze helemaal geen moeite kunnen doen. Via toepassingen op het internet is het eenvoudiger dan ooit om een aantrekkelijke website te maken via platformen als Wix of Squarespace, zelfs al heb je geen voorgaande ervaring. En dingen als logo's of huisstijlen kosten inderdaad wel iets om te laten uitwerken als je dat zelf niet kan, maar dat is uiteindelijk ook een eenmalige kost waar je jaren mee voort kan.

Vier jaar geleden zijn mijn zus en haar vriend een webshop in bordspelen opgestart, die zo succesvol is geworden dat het voor beiden tot hun hoofdberoep is uitgegroeid. Niettemin hadden zij geen voorgaande ervaring met websites of marketing. Maar zij hebben er wel voor gekozen om een duidelijke visuele stijl toe te passen, met een eigenzinnig, eenvoudig en herkenbaar kleurenschema en een sprekend logo (van mijn makelij  ;D). En verder hebben zij gewerkt met advertenties op websites en sociale media. Dat uitwerken is in vergelijking met hun andere kosten echt niet zo hoog geweest, maar het werkt wel. Om maar te zeggen dat je echt geen expert moet zijn om iets goeds te maken, je moet er gewoon een beetje moeite in steken.

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 15 augustus 2021, 23:06:06 PM
wat mij betreft als je op Fb zit en je kent LSModels en VBV niet dan zit je daar toch te slapen, stellen die mensen zich nooit de vraag van waar komen die fraaie loc en ga nu niet vertellen dat een LSM of VBV loc/LS-MW  sets, LS wagons de buhne daar niet paseren. Op FB zitten en MSM nooit eens opgeslagen hebben ? Dan moeten ze toch zo dom zijn als het paard ..........die bleek een ezel te zijn

Ik denk dat je nooit de schuld mag leggen bij de consument als een bedrijf niet bekend is. Ik kan me best voorstellen dat wanneer je als beginner die enkel Märklin- startsets kent gewoonweg nog niet vertrouwd genoeg bent met welke fabrikanten er zijn en wat ze uitbrengen. We mogen niet vergeten dat veel nieuwe modelspoorders de de kantjes van de hobby nog niet ontdekt hebben. In die FB-groepen zie je ook van tijd vragen voorbijkomen genre 'mag mijn Piko-trein ook op Roco-sporen rijden?' enz. Dat men niet weet welke trein van welke fabrikant is is volgens mij geheel te wijten aan het probleem dat we in dit draadje bespreken. Weinig memorabele merken, weinig publiciteit buiten het bestaande klantenbestand, enz.
Modelbouw is een kunst

Peter

Een voorbeeld van een zeer goede en  efficiënte  (alhoewel waarschijnlijk dure) verpakking

DSCN5097[1] by Peter Verlooy, on Flickr

DSCN5101[1] by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Martin Welberg

Dat is toch een redelijke standaard verpakking voor modeltreintjes. Ga er vanuit dat je de aankopen niet graag losgestort geleverd ziet krijgen..

Martin Welberg

CiteerOm maar te zeggen dat je echt geen expert moet zijn om iets goeds te maken, je moet er gewoon een beetje moeite in steken.

Dat is vaak het grootste probleem, plus uiteraard de wat oudere eigenaren bij een aantal Belgische merken die denk ik de kracht van het zoals ik het noem "schaamteloze zelfpromotie" stevig onderkennen. Ben van mening dat ik het merk "Martin Welberg Scenic Studios" zonder de beschikbaarheid van het internet, fora, social media en andere internet dingen niet zo op de markt had kunnen zetten als het nu staat. Nu moet ik er dan wel bij vertellen dat de opleiding die ik heb genoten, een niet afgeronde kunstacademie wel meespeelt in de vormgeving. Ben in de loop van de jaren redelijk behendig geworden in het fotograferen en publiceren van dingen met of een leuk logo of een herkenbare stijl. Voordeel is dus dat ik het in eigen huis kan houden maar het kost wel veel tijd.

CiteerEn dingen als logo's of huisstijlen kosten inderdaad wel iets om te laten uitwerken als je dat zelf niet kan, maar dat is uiteindelijk ook een eenmalige kost waar je jaren mee voort kan.

Dat is ook een ding, en het grappige vind ik dan dat de doosjes etc. wel van een mooie kwaliteit zijn, de modellen uit de kunst maar hun websites een ondergeschoven kind is. De moderne mens kijkt eerst op het internet is blijkbaar een ding dat vergeten wordt. Zal wel voortkomen uit de gangbare gedachte dat de hobby voor oude mensen is, een gedachte die ik dus niet ondersteun.

Eerlijk gezegd kan ik me in veel punten vinden in de laatste post van Alan, het is vaak desinteresse of niet doorhebben wat het internet tegenwoordig betekend.

Peter

#41
Volgens mij een uitstekend voorbeeld van een website van een modelspoorwinkel is
de website van Modellbahnshop Lippe met uitstekende indeling en een keuze van 4 talen
Natuurlijk niet te vergelijken met de mogelijkheden die onze Belgische handelaars hebben
Niet alle hebben bijna 100 medewerkers

https://www.modellbahnshop-lippe.com/

msl_team by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Havoc

Hier worden winkels, webwinkels, websites, fabrikanten en merken wel door elkaar gehaald. Groot verschil. Als voorbeeld: VBV ken ik als winkel, niet als een "fabrikant" en zeker niet als een "merk". En de VBV website en VBV webwinkel zijn ook 2 verschillende dingen (lees maar bijna onderaan de eerste pagina van de webshop).

Citaat van: Peter op 16 augustus 2021, 10:34:47 AM
Een voorbeeld van een zeer goede en  efficiënte  (alhoewel waarschijnlijk dure) verpakking

Hangt ervan af. De buitenste karton koker moet je voor elke verschillende loc opnieuw maken. Enige echt dure daaraan is de 4-kleuren druk. Doe dat monochroom of met 2 kleuren (eentje voor het logo) en je bent al een stuk goedkoper. Alhoewel dat in kleine runs misschien niet echt het verschil gaat maken.

Die binnenste doorschijnende plastic koker en de 2 schuim stukken kunnen voor je hele productie dezelfde zijn. Die mallen kosten slechts 1x voor al wat je ooit gaat maken. De koker is misschien zelfs standaard profiel als je wat zoekt. En eigenlijk niet eens nodig. Blijft een diepgetrokken dunne plastic schaal die voor elke loc anders is. Maar dat zijn goedkope mallen en productie. Nog een sticker met het type/nummer/kleur...  Zou me verwonderen als zo'n verpakking al bij elkaar €5 kost in oplages van enkele 100.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Alan On Track

Citaat van: Martin Welberg op 16 augustus 2021, 10:54:13 AM

Dat is ook een ding, en het grappige vind ik dan dat de doosjes etc. wel van een mooie kwaliteit zijn, de modellen uit de kunst maar hun websites een ondergeschoven kind is.


Ik denk dat de verklaring voor de mooie modellen en doosjes ook kan liggen in een eventuele uitbesteding daarvan. Ik weet niet hoe het er bij de Belgische merken aan toe gaat, maar ik weet dat verschillende Britse en Amerikaanse 'kleinere' fabrikanten zo goed als het hele ontwerpproces doorgaan in China, en dus de bouwtekeningen niet noodzakelijk in eigen huis maken. Voor de kwaliteit van de modellen hebben we uiteindelijk eveneens Chinese handjes te danken. Ik heb de indruk dat het merk zelf relatief weinig creatief betrokken is bij de productie van hun modellen, en dit vooral bekostigen, overzien en superviseren? Wat de doosjes betreft denk ik dat deze ook gewoon via de fabriek worden gekozen. Uiteindelijk hebben VBV, B-Models, LSM krèk dezelfde verpakkingen (voor locs vaak zelfs even groot), gewoon in een andere kleur. Als ik dat zo zie denk ik dat daarvoor gewoon met een standaard template wordt gewerkt, waar gewoon logo en bouwtekening aan moeten worden toegevoegd. Ik kan mis zijn, en verbeter me in dat geval, maar ik geloof dat de aspecten waar onze merken het best scoren ook deze zijn die zij uitbesteden aan China.   
Modelbouw is een kunst

evan

#44
Verkoop het vel van de beer niet voordat hij geschoten is!



Boeiend draadje! 

Ik zie hier veel waarheden en plausibele aannames. 

Ik vat nog even wat punten samen die ik hier las waar ik met m'n ervaring wat kan aanvullen:

De hobby leeft nog zeker onder de mensen hier in België hoewel dat niet altijd zichtbaar is en te meten valt.   Het feit dat er veel aanbod is qua Belgisch materiaal, wil al veel zeggen en bovendien zijn alle modelspoorders in Belgie ook niet zo chauvinistisch om per definitie een Belgisch thema te beleven.  We hebben Modelspoormagazine, andere tijdschriften, clubs, sociale media en beurzen en daar kunnen we al veel uit afleiden, maar ik ontmoet toch nog vaak modelspoorders die met geen één van deze zaken in contact komen.  En ja zelfs vrouwen!  En er zitten dames bij die goed kunnen modelbouwen, Heren!

Nu alvorens fabrikanten en handelaars gaan investeren in goede reclame en "Branding" zouden ze beter eerst investeren in aanbod, kwaliteit en service.   "Het vel van de beer verkopen voor hij geschoten is" is goed voor een korte tijd, maar dat blijft niet duren.

De beste reclame is tenslotte betrouwbaarheid en dat kost ook moeite en investering, maar daar gaat een langere termijn over en heeft niet snel resultaat zoals de huidige managements- en zakencultuur gewend is.  Dat laatste is nog een ander onderwerp :)

Ik heb de laatste tijd veel contrast gezien tussen verschillende handelaars, leveranciers en fabrikanten hier in binnenland en buitenland.   Je hebt er veel die graag verkopen en er niet meer naar omkijken en je hebt er die echt er met kop en schouders boven uitsteken met dienst na verkoop en opvolging.  Je mag 'ns raden naar wie ik als klant terugkeer.  En dat sjieke logo of reclame zal me dan echt worst wezen.  Ik vind het niet erg dat ik dan wat moeite moet doen om deze leveranciers zelf te vinden omdat ze niet overal te zien zijn qua reclame. 

Een catchy merk of logo is pas meegenomen als er eerst passie en kwaliteit is. 




Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.