Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Binnenverlichting voor N-schaal rijtuigen (type I6)

Gestart door BC911, 05 augustus 2021, 21:17:39 PM

Belgaboy

#15
Ik vraag me af of er beperkingen zijn op het aantal leds dat je kan aansluiten op die KSQ2?

Zou dat hele zelfbouwverhaal eens willen proberen in een dubbeldeksrijtuig. Met mijn DCC led strip krijg ik die niet mooi verlicht. Als ik 1 led per raam wil installeren dan komt het totaal op 20 stuks. Ik weet niet of die KSQ2 dat kan trekken...
ESU ECoS 2.1, iTrain.

adrievans

Citaat van: Belgaboy op 22 augustus 2021, 14:00:48 PM
Ik vraag me af of er beperkingen zijn op het aantal leds dat je kan aansluiten op die KSQ2?

Zou dat hele zelfbouwverhaal eens willen proberen in een dubbeldekrijtuig. Met mijn DCC led strip krijg ik die niet mooi verlicht. Als ik 1 led per raam wil installeren dan komt het totaal op 20 stuks. Ik weet niet of die KSQ2 dat kan trekken...

dubbeldeks !!! kun je dan niet iedere laag van een eigen voeding voorzien (als er ruimte is natuurlijk)
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Belgaboy

#17
Adrie: kemel ondertussen aangepast.... :)

Misschien lukt dat als er plaats genoeg is....heb ondertussen gevonden de je max. 11 leds kan voeden met zo'n KSQ2 er zullen er dus twee nodig zijn!
ESU ECoS 2.1, iTrain.

BC911

@Belgaboy: dat is inderdaad de info die je kan vinden over het max. aantal led. Maar ik ga er dan vanuit dat ze 11 leds in serie bedoelen, terwijl ik ze nu parrallel heb aangesloten. Daarnaast vraag ik me af of er ook geen verschil is tussen klassieke leds en SMD´s ...?
Als ik nog eens 2 setjes heb gesoldeerd zal ik ze eens aansluiten op 1 print om te kijken wat dat zegt.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Gerolf

11 Leds in serie zal nooit werken. Er is een minimale spanning nodig over elke Led, normaalgesproken 3 Volt.
11 x 3 = 33 Volt zal er nooit uit die KSQ2 komen. Misschien ook geen 9 Volt voor die groepjes van 3 Leds in de Ledstrip ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Belgaboy

Citaat van: Gerolf op 23 augustus 2021, 09:19:00 AM
11 Leds in serie zal nooit werken. Er is een minimale spanning nodig over elke Led, normaalgesproken 3 Volt.
11 x 3 = 33 Volt zal er nooit uit die KSQ2 komen. Misschien ook geen 9 Volt voor die groepjes van 3 Leds in de Ledstrip ...

Ik probeer het te begrijpen maar mijn kennis is te beperkt.  :-\
De leds van Bert staan parallel, maakt dat enig verschil mbt. het aantal aan te sluiten leds?
ESU ECoS 2.1, iTrain.

SuSke

eenvoudig regeltje dat zelfs ikkan onthouden:
parallel: gelijke spanning met verdeelde stroom
serie: gelijke stroom met verdeelde spanning

Hoe de verdeling tekens zit moet je dan gaan berekenen in funcite van de respectievelijke weerstandenvan de verschillende onderdelen
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

BC911

Even kijken of ik het goed begrijp  ;): mijn setup = 9 witte SMD-leds 0805 parallel + KSQ2 van 5mA + DCC voeding = 16V

-> spanning is overal 16V door de parallel schakeling
-> stroom: 5mA/9 = 0,6mA per led
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

stoomlokje

ai, ai als die led's 16 v op hun lijfje krijgen , :-\ , :( >:(    +/- 2v en 5 mA door hun lijfje zal al wel genoeg zijn zeker.   :D :D

BC911

Ja, je ziet mijn beperkte kennis hé  ;). Ik vermoed dat ik moet schrijven: "er is 16V beschikbaar bij de voeding, en ik moet geen rekening houden met het spanningsverlies per led, omdat deze parallel geschakeld staan. De led heeft tussen de 2.8V en 3V nodig volgens specs."
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Belgaboy

#25
Als ik het correct begrijp kunnen er dan toch meer dan 11 leds parallel aangesloten worden...
De spanning blijft gelijk, ongeveer 3 volt per led en de stroom bereken je door de startstroom van de KSQ2 te delen door het aantal leds. Zo zou de 10 mA variant van de KSQ2 bij 10 leds een stroom geven van 1 mA per led. Klopt deze redenering?
ESU ECoS 2.1, iTrain.

stoomlokje

als de led's in serie staan is de stroom die erdoor loopt afhankelijk van de voedingbron vb konstante stroombron van 5 mA (of de voorgeschakelde werstand ), echter dan moet de totale voedingsspanning wel zijn U led x aantal , vb 2,5 v / led x 10 led's = 25 v

Belgaboy

Ja maar de vraag was voor parallel aangesloten leds...
ESU ECoS 2.1, iTrain.

stoomlokje

dan zou de uitgangspanning van die KSQ2 maar 2,5 à 3 v mogen zijn , anders gaan die led's stuk als er géén voorschakelweerstanden gebruikt worden.
De totale stroom die de KSQ2 dan zou moeten kunnen leveren = +/- 10 mA per led x aantal Led's vb : uitgangspanning 3v ; totale stroomverbruik bij bvb 10 led's is dan 10x 5 mA = 50 mA  of bij een verbruik van 10 ma per led: 10 x 10 mA = 100 mA = 0,1 A
Een led zal beginnen branden bij 1à 2 mA ( héél zwak ) en er mag normaal maximum stroom doorlopen van +/- 20 mA anders gaat deze stuk.
Bij 10 mA zal deze zeker al voldoende licht geven.

Gerolf

Citaat van: stoomlokje op 24 augustus 2021, 18:26:23 PMdan zou de uitgangspanning van die KSQ2 maar 2,5 à 3 v mogen zijn , anders gaan die led's stuk als er géén voorschakelweerstanden gebruikt worden.

Toch even corrigeren: die KSQ2 is een constante stroombron - als het ware een serieweerstand die zichzelf instelt.
Bij parallelle leds - en op voorwaarde dat die leds identiek zijn - wordt de stroom verdeeld over alle leds: 5mA gedeeld door 10 is 500µA per led.

Andere correctie: Tegenwoordig zijn er leds met een veel beter rendement dan vroeger - die geven zelfs bij 1mA al heel wat licht, en mogelijk bij 500µA nog voldoende voor licht in een rijtuig.
Algemene bedenking: Vaak is ons modelbouw-licht veel te sterk. Te testen in een donkere ruimte, en kijk dan maar eens naar schaduwen...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw