Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

z21 met locsound vbv

Gestart door Sven VG, 02 augustus 2021, 21:32:21 PM

Sven VG

Hallo

Ik heb een z21 (De witte start dus) die tot heden weinig problemen gaf.
Nu heb ik twee locomotieven staan van van biervliet die niet reageren op deze centrale. Eentje met locsound en de andere met locpolit.

Een test met een digitale roco locomotief werkt wel normaal.

Ik werk altijd op adres, niet met de bibliotheek.

Reset van de z21 met de knop en de multimaus heb ik beide geprobeerd.
Tevens lukt het blijkbaar wel om een adres te schreven naar de vbv locomotieven. Die reageren heel even als ik cv01 programmeer. Van het adres zou ik dus zeker mogen zijn.

Analoog rijden beide vbv locomotieven wel. De decoder, motor en bedrading lijkt me dus ook in orde te zijn.

Iemand nog tips?

Bedankt
Sven   

darick69

Misschien decoder van de loc eens resetten  cv 8 op 8 ?? Locadres wijzigt naar adres 3..?? Andere parameters naar default waarden. Anders via Esu controller en pc eens alles uitlezen alvorens te resetten..
 

Sven VG

Het nadeel van de z21 is dat je er geen cv waardes mee kan lezen, enkel schrijven. Zo lees ik het toch in de handleiding van de multimaus.
Mijn vermoeden is dat er ergens een cv waarde in conflict is met de z21.

Een loc programmer van esu zou handig zijn, maar kost ook gelijk weer wat.

Groeten
Sven

dani

ik heb ook zo een witte z21 staan (al even in de kast nu wegens omstandigheden) en  als ik me goed herinner dan kan je wel degelijk CVs inlezen.
Wel va de smartphone of tablet  en dan naa rhet programmeer menu gaan.  Met multimaus weet ik het niet, daar heb ik te weinig (lees : zo goed als geen) ervaring mee.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

SuSke

Citaat van: Sven VG op 03 augustus 2021, 07:00:59 AM
...
Een loc programmer van esu zou handig zijn, maar kost ook gelijk weer wat.
...

Maar is eigenlijk een onmisbaar tool als je digitaal rijdt en zijn investering meer dan waard.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

De JRMI DecoderPro software is gratis en is heel intuitief. Het werkt volgens de site ook met de witte z21, maar niet via LocoNet. Heb zelf goede ervaring met DecoderPro en Lenz (XpressNet) en eenvoudige (niet-sound) decoder programming. Zeker het proberen waard.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Floris

Citaat van: darick69 op 02 augustus 2021, 21:39:37 PM
Misschien decoder van de loc eens resetten  cv 8 op 8 ?? Locadres wijzigt naar adres 3..??
mn biervliet sound-cockerilletjes staan standaard op adres 9. Je kunt eens proberen of er op adres 9 wel wat gebeurt, maar zou alsnog bijzonder zijn qa dat je zei dat je t adres al had aangepast. Nog even een domme vraag: andere locs doen t wel digitaal op datzelfde stuk spoor? even qua eerst de makkelijke dingen checken en daarna de moeilijke...

ramdani

ik heb een ook een z21start en van VBV een Desiro (Lokpilot 4) en AM54 (locsound 5), die rijden beiden op het standaardadres zo uit de doos (adres staat ergens op een papiertje dat in de doos zit);
cv's kunnen uitgelezen worden met de z21app of JRMI; als je z21 is vrijgeschakeld kan je deze gebruiken;

welke locs van VBV zijn het?
en als je ze toevoegd aan de bibliotheek, wat gebeurt er dan?

mvg,
Michel
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

Sven VG

Citaat van: Floris op 03 augustus 2021, 15:02:34 PM
Citaat van: darick69 op 02 augustus 2021, 21:39:37 PM
Misschien decoder van de loc eens resetten  cv 8 op 8 ?? Locadres wijzigt naar adres 3..??
mn biervliet sound-cockerilletjes staan standaard op adres 9. Je kunt eens proberen of er op adres 9 wel wat gebeurt, maar zou alsnog bijzonder zijn qa dat je zei dat je t adres al had aangepast. Nog even een domme vraag: andere locs doen t wel digitaal op datzelfde stuk spoor? even qua eerst de makkelijke dingen checken en daarna de moeilijke...

Ik had inderdaad een test gedaan met een digitale locomotief van Roco. Die werkt wel: kan de functies bedienen, rijden en sound werken.

Sven VG

Citaat van: ramdani op 03 augustus 2021, 16:53:16 PM
ik heb een ook een z21start en van VBV een Desiro (Lokpilot 4) en AM54 (locsound 5), die rijden beiden op het standaardadres zo uit de doos (adres staat ergens op een papiertje dat in de doos zit);
cv's kunnen uitgelezen worden met de z21app of JRMI; als je z21 is vrijgeschakeld kan je deze gebruiken;

welke locs van VBV zijn het?
en als je ze toevoegd aan de bibliotheek, wat gebeurt er dan?

mvg,
Michel

Dat cv waardes niet uitgelezen kunnen worden, las ik inderdaad in de handleiding van de multimaus.
Daarmee kan het dus niet.

Maar als ik de vrijschakelcode + router aanschaf, kan het dus wel begrijp ik.

De bibliotheek gebruik ik eigenlijk nooit, dat ga ik vanavond eens testen.
Heb ook eerder een nieuwe locomotief van biervliet zo uit de doos met het adres van het papiertje kunnen bedienen. Geen idee waarom deze het niet doen.
Deze zijn wel beide tweedehands gekocht.


Rangeerduivel

Citaat van: Sven VG op 03 augustus 2021, 18:02:12 PM
Heb ook eerder een nieuwe locomotief van biervliet zo uit de doos met het adres van het papiertje kunnen bedienen. Geen idee waarom deze het niet doen.
Deze zijn wel beide tweedehands gekocht.

De kans is groot dat de vorige eigenaar de eerder door VBv gegeven adressen heeft gewijzigd.
Wis beide loc's uit de z21
VBv heeft de gewoonte om het adres te linken aan het typenummer (de eerste 2 cijfers)
Volg gewoon de raad van darick69 op en recet de decoders (CV8-8).
Daarna kan je opnieuw beginnen met 2 (als) nieuwe loc's die elk het adres 03 hebben.
Geef beide locs het volledige 4-cijferige nr (bvb 6253 of 5528...)
Voer daarna de loc handmatig in de z21 met dat 4-cijferig nr. omdat ik niet weet of de z21 met  Railcom werkt...

;)

Sven VG

Net geprobeerd om de locomotief in de bibliotheek te steken. Krijg melding F5128, wat ik dan weer niet gevonden heb in de multimaus handleiding.
De reset eens proberen.

Groeten
Sven

Sven VG

De eerste is erdoor.
Decoder wel twee keer moeten resetten. Reageerde daarna ook niet op adres 3, maar na het schrijven van een adres met twee cijfers reageert hij.

Nu nog de tweede met locsound
bedankt aan iedereen om mee te denken

Groeten
Sven

darick69

Hallo nog eens... misschien stonden of staan de locdecoders op lang adres...ingesteld.. dan is cv1 aanpassen niet voldoende... iets om uit te zoeken... via een uitlezing van de decoder is dit wel terug te vinden..groeten..