Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

verlichting Re460 SBB

Gestart door stoomlokje, 01 augustus 2021, 21:23:37 PM

stoomlokje

beste medespoorders,
Ik ben mijn Re460 SBB aan het digitaliseren, ik gebruik een ESU decoder 21MTC - V5 DCC.
Deze heeft met adapterprint in't totaal 12 lichtuitgangen , dewelke juist voldoende zijn voor aansluiting van alle Led's op beide fronten. ( 2x wit, topsein wit, 2x rood, topsein rood ) en dat 2x.
Ik moet echter de witte frontverlichting ook kunnen gebruiken als schijnwerpers.
Heeft iemand een idee hoe dat te verwezenlijken zonder extra uitgang te behoeven gebruiken.
Deze zijn al bezet om ALLE SBB lichtschakelingen ( behalve schijnwerpers )  te kunnen uitvoeren.
Bij voorbaat dank,
Saskia

Karel A.J.

Ik heb geen ervaring met dergelijke decoders, maar het moet toch mogelijk zijn om de beide 'wit' en ook de beide 'rood' te sturen met een enkele uitgang, door de beide leds in serie te zetten? Serieweerstand wel herberekenen, dan, maar er komen op slag twee uitgangen vrij.

Voor het laden branden van deze led-"strengen" met verschillende helderheid heb ik al eens iets gepost, in een draadje van @raf als het me nog goed voor staat.

stoomlokje

Karel , dat in serie zetten gaat niet , daar bij SBB ook enkel wit en enkel rood aanwezig is.
Saskia

Karel A.J.

#3
Dus met enkel de linkse of enkel de rechtse led actief? Huh, dan wordt het realisme wel ver gedreven... knap!

Zo direct kan ik dan nog enkel denken aan een stevige matrix, waarbij de 12 uitgangsbits van de decoder worden gedecodeerd tot 2^12=4096 verschillende "modussen". Maar simpel wordt dat niet, niet om te programmeren en zelfs niet om te maken en al helemaal niet om in zo'n treintje ingepriegeld te krijgen.

eve

Saskia,

Kun je L0f[2] en L0r[2] niet gebruiken met aangepaste fysische dimwaarden ?

Mvg, Erik

stoomlokje

Erik,
Dat ben ik nu aan't uitzoeken , maar ik kan niet zo goed uit aan wat ze bedoelen met al die control-CV. enz.
Saskia

eve