Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Liliput type 91 AC

Gestart door bekie, 13 juli 2021, 21:56:51 PM

bekie

Enkele jaren geleden een Liliput type 91 AC (met middensleper) in aanbieding gekocht, samen met de bijhorende rijtuigen.
De locomotief haperde echter bijna constant in bochten, op wissels, kruisingen, bij de aanzet van lichte hellingen, enz. op M-rail en op K-rail.

Deze week eindelijk eens de locomotief onder handen genomen om mijn vermoeden te testen.
De oorspronkelijke Liliput sleper met een verhoogd gedeelte in het midden en een opening om het boutje te bevestigen, werd verwijderd.
De oorspronkelijke sleperschoen werd vervangen door een volle sleperschoen van een andere gelijkaardige Liliputsleper type 938991. (Hiervoor diende ik wel beide uit elkaar te halen, zodat ik van de vervangsleper de volle schoen behield en van de oorspronkelijke de bevestiging met boutopening. Beide aan elkaar bevestigd (lipjes openen en dan voorzichtig terug sluiten. Niet omplooien.)

Resultaat: geen haperingen of ontsporingen meer. De locomotief rijdt keurig over alle mogelijke railobstakels: wissels, krappe bochten, kruisingen, enz. zowel bij M-rail als bij K-rail.

De locomotief

De oorspronkelijke sleperschoen


De ontmantelde slepers: onderaan de sleperschoen met opening, bovenaan de bevestiging van de vervangsleper. De beide onderdelen worden niet gebruikt.


De omgebouwde sleper onder de locomotief.

Het duurde enige tijd voor ik de ombouw kon realiseren omdat Liliput blijkbaar de lege voorraden niet kon aanvullen.
 

SuSke

niets van de foto's te zien  :( :(
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

stoomlokje

hier wel de foto's te bekijken. :)
Goed gezien , kleine ingreep , groot probleem opgelost. ;)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

oli 11/01

Gisteren wel, vandaag niet meer  :( :(

Gerolf

Vreemd ... ik zie ze nu ook niet meer ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

En ik nu wel op de werk-pc  8) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.