Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

een deftig pc hardware forum?

Gestart door Havoc, 09 juli 2021, 09:35:31 AM

Havoc

Ik zit even met een bizar pc hardware probleem. Vroeger ging ik dan altijd naar het 2cpu forum maar dat is ter ziele gegaan.

Is er een pc hardware forum waar meer dan gaming pc's aan bod komen? Liefst engels of nederlands. De duitsers en fransen gebruiken een beetje teveel eigen uitvindingen van termen waar je zonder 7 woordenboeken niet uitkomt.

Moest er iemand hier een oplossing weten:
- meestal start mijn desktop pc op met de ventilator goed draaiend
- eenmaal het OS start gaat die ventilator stil draaien en hoor ik die pc niet meer
- gisteren plots begon die de impressie van een stofzuiger te geven en cpu stond op 0%... en het was de ventilator van de cpu. De ventilator van de psu stond stil.
- bij het heropstarten viel het me op dat de helft van de ram weg is. Maar 2 van de 4 modules zijn gevonden.
- buiten het lawaai en halve ram draait die wel perfect zonder enige foutmelding
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Stieven76

Ik vind het Tweakers forum wel goed. Daar kan je zowat met alle soorten IT vragen terecht.
https://gathering.tweakers.net/


Misschien je moederboard die de geest aan het geven is?

ACFI

Johan,

ik kan je niet dadelijk aan een goed gamer forum helpen. te lang geleden dat ik daar nog vertoefde. Maar de suggestie van  Stieven is zeker goed.

Ik zou in eerste instantie wel eens kijken op het forum van de lverancier van je moederbord (misschien heb je dat al gedaan en was het een kale kermis) en een diagnose soft laten draaien uit de bios of een uitgebriede zelftest. dat je zowel een deel van het geheugen als bijv de ventilator verliest doet me denken aan CPU problemen of een component op de moederkaart.

ACFI

Karel A.J.

Tweakers ging ik ook al noemen, al vind ik er zelf niet goed mijnen draai.

Een paar ideetjes over de gemelde fenomenen:
* de vier memory modules uitnemen, connector reinigen met ipa of een andere alkohol, voetje proper blazen, dimm's terug  plaatsen
* de kans lijkt klein, maar ook de zotte kuren van de ventilator kunnen van een vuile connector komen

Alberke

De mijne heeft dat met tussenpozen.  En ik denk dat het iets te maken heeft met of hij al dan niet in het stopcontact is blijven steken; ik zet namelijk alles af met een centrale schakelaar.
Als ik die opzet "blaast" die even hevig en stopt dan. Als ik dan de drukknop indruk start die normaal.
Om de zoveel tijd blijft die blazen en is er geen lievemoederen aan; stekker uit en in, zes keer proberen tot meneer zin heeft om te starten.
Als de netstroom is blijven aanstaan heb ik dat niet.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

raf

al eens met de stofzuiger door de pc gegaan want het kan ook stof zijn wat je probleem veroorzaakt
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Tweakers lijkt de meeste stemmen te krijgen. Zal eens gaan piepen. De fabrikant van het moederbord heeft geen forum.

Citaat van: Stieven76 op 09 juli 2021, 10:26:34 AMMisschien je moederboard die de geest aan het geven is?
Ik hoop van niet.... die is nog niet zo oud: 26/11/2018 gekocht.

Citaat van: ACFI op 09 juli 2021, 10:27:53 AM
ik kan je niet dadelijk aan een goed gamer forum helpen. te lang geleden dat ik daar nog vertoefde. Maar de suggestie van  Stieven is zeker goed.

Ik zou in eerste instantie wel eens kijken op het forum van de lverancier van je moederbord (misschien heb je dat al gedaan en was het een kale kermis) en een diagnose soft laten draaien uit de bios of een uitgebriede zelftest. dat je zowel een deel van het geheugen als bijv de ventilator verliest doet me denken aan CPU problemen of een component op de moederkaart.
Ik zoek juist een niet-gamer forum. Dit is een server moederbord met een pietluttige videokaart erin. Helemaal niet wat een gamer gebruikt.

Wel, het is in de bios te zien dat er 2 van de 4 ram modules niet te zien zijn. Een memory test gaat dus ook enkel die 2 nakijken die wel gevonden zijn.

Citaat van: Karel A.J. op 09 juli 2021, 10:29:38 AM
Een paar ideetjes over de gemelde fenomenen:
* de vier memory modules uitnemen, connector reinigen met ipa of een andere alkohol, voetje proper blazen, dimm's terug  plaatsen
* de kans lijkt klein, maar ook de zotte kuren van de ventilator kunnen van een vuile connector komen
Die modules en cpu uithalen staat op het programma. Enkel nogal een rot klus gezien dit en mormel van een pc is. Kan die amper van de grond krijgen. Ik zal de ventilator stekker ook eens bekjiken als die toch open ligt.

Citaat van: Alberke op 09 juli 2021, 10:41:25 AM
De mijne heeft dat met tussenpozen.  En ik denk dat het iets te maken heeft met of hij al dan niet in het stopcontact is blijven steken; ik zet namelijk alles af met een centrale schakelaar.
Als ik die opzet "blaast" die even hevig en stopt dan. Als ik dan de drukknop indruk start die normaal.
Om de zoveel tijd blijft die blazen en is er geen lievemoederen aan; stekker uit en in, zes keer proberen tot meneer zin heeft om te starten.
Als de netstroom is blijven aanstaan heb ik dat niet.
Alles op een centrale schakelaar doe ik ook. Maar het is niet de ventilator van de voeding maar die van de cpu die blaast. Die van de cpu blaast enkel als de pc draait.

Citaat van: raf op 09 juli 2021, 11:01:04 AM
al eens met de stofzuiger door de pc gegaan want het kan ook stof zijn wat je probleem veroorzaakt
De kast heeft stoffilters aan de voorkant waar de lucht ingezogen wordt. Binnenin is niets van stof te vinden. En die filters vooraan worden 1x per jaar gestofgezogen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Alberke

Als de mijne kuren heeft is diagnose "geheugenfout", volgens de knippercode van de powerled.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Een wandeling door het Internet leert dat het vrij veel voorkomt bij W10; oorzaak zijn de vele routines die in de achtergrond draaien.
Een ander euvel is verouderde of foute drivers, en dat geldt dan voor alle OS'n
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Havoc

De bios is er voor eender welk OS. En die ziet ook maar de helft van het geheugen. En op dat moment zijn er nog geen drivers werkzaam. Dus ik vrees dat er hardware problemen zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ACFI

Citaat van: Havoc op 09 juli 2021, 14:11:42 PM
De bios is er voor eender welk OS. En die ziet ook maar de helft van het geheugen. En op dat moment zijn er nog geen drivers werkzaam. Dus ik vrees dat er hardware problemen zijn.

Ik denk ook dat je een hardware probleem hebt. Als je niet proper voorbij de bios raakt, ligt het meestal daaraan. plus geheugen is gekoppeld aan de snelste bus terwijl de aansturing van een ventilator net een van minst tijdkritische dingen is voor een CPU. (GHz vs. Hz).

Welk bord gebruik je?

ACFI

Havoc

Citaat van: ACFI op 09 juli 2021, 14:32:20 PMIk denk ook dat je een hardware probleem hebt. Als je niet proper voorbij de bios raakt, ligt het meestal daaraan. plus geheugen is gekoppeld aan de snelste bus terwijl de aansturing van een ventilator net een van minst tijdkritische dingen is voor een CPU. (GHz vs. Hz).

Welk bord gebruik je?

ACFI

Hij geraakt netjes voorbij de bios. Er komt geen enkele fout bij het opstarten.

Bord is een Supermicro H11SSL-i.
Met vakantie voor onbepaalde duur.