Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Terminus

Gestart door RUNE, 24 juni 2021, 20:10:11 PM

RUNE

In 't weekend begonnen met de afwerking van het roofing-dak van de grote loods (remise).
Zal jullie meenemen in het proces van de afwerking, materiaal e.d en het hoe ?

Voor de afwerking maak ik gebruik van een pakje papieren zakdoekjes, vallejo-paint en matt medium.
Matt medium (een medium om acrylverf te verdunnen e.d.), gebruik dit tamelijk veel en voor verschillende toepassingen maar meestal om te verlijmen als vervanger van houtlijm omdat dit zo goed als onzichtbaar en mat opdroogt, om static gras aan  te brengen, strooimateriaal op struiken, noem maar op....

IMG_20230207_101342 (002) by rudi nelissen, on Flickr

Om de roofing te imiteren neem ik een pakje papieren zakdoekjes, deze verknip ik in losse reepjes op maat van een strook roofing.  De ondergrond van het dak is gemaakt van karton, maar dat kan ook van plasticard of ander materiaal.  Als basiskleur gebruik ik donker grijs of zwart aangebracht met penseel of airbrush of gewoon karton in die kleur.
Het zakdoekje bestaat uit 3 laagjes, deze laat ik zo. Na verlijmen met matt medium oogt dit het best, ik verlijm deze ook met een overlap van ongeveer 1 mm.  Dit laat ik dan min 24 uur drogen voor het inkleuren.

IMG_20230207_101426 (002) by rudi nelissen, on Flickr

Nu heb je een structuur van een oude verweerde dakbedekking.  Door nu verschillende kleurwashes aan te brengen verkrijg je een mooi ogend oud, verweerd dak.  Hiervoor ga je als volgt te werk; maak het dak goed nat met water en een penseel en laat hier en daar een drupje vallejo verf vallen.  Doordat het goed nat is loopt de verf in mooie patronen, deze kan je ook nog wat sturen met je penseel.
Werk telkens met 1 kleur, laat drogen en ga verder met de volgende kleur.
Op de foto hieronder zitten nu 3 tinten (volgorde Vallejo-air 71.131 concrete, 71.075 sand-ivory, 71141 sand-grey) Dit is nu de basis voor het aanbrengen van de grijstinten.

IMG_20230207_101548 (002) by rudi nelissen, on Flickr

De kleur bouw je op beginnend met de lichte kleur en eindigend met de donkere grijstinten. Maar hier kan je van afwijken, het is gewooon spelen met de tinten tot je het beoogde resultaat hebt, maar steeds in dunne laagjes.
Ik ga nu verder werken aan het dak, een up-date hiervan volgt later.  :)






RUNE

Na drogen van de aangebrachte strips ga ik verder met het inkleuren van het dak. Dit doe ik door meerdere (5 a 6 lagen) dunne washes aan te brengen met HEEL veel water. Te beginnen met lichte kleuren (zand/aarde kleuren) en zo steeds donkerder tot donker grijs. Tussen elke laag steeds goed laten drogen. Het is gewoon spelen met de kleuren.

IMG_1403 by rudi nelissen, on Flickr

Goed nat maken, enkele druppels verf (vallejo) en wat bijsturen met penseel.

IMG_1404 by rudi nelissen, on Flickr

Steeds donkerder en laag na laag opbouwen.

IMG_1414 by rudi nelissen, on Flickr

Na verschillende lagen te hebben aangebracht kan je hier daar nog wat stukjes tissue aanbrengen om herstellingen aan het dak aan te geven.

IMG_1415 by rudi nelissen, on Flickr

Hierna verder afwerken met wat pigmentpoeders, mos, plukje gras ... en verdere details

IMG_1427 by rudi nelissen, on Flickr

RUNE

Afgelopen week nog eens doorgewerkt aan de remise, onderdelen zoals de poorten en het voorstaande portaal, de schoorstenen voor het dak en nog wat andere details.
Nu is dus het moment gekomen om de loods in de baan in te bouwen.
Hier alvast wat foto's van enkele onderdelen en de vorderingen van het inbouwen van de remise.

IMG_1417 by rudi nelissen, on Flickr

IMG_1418 by rudi nelissen, on Flickr

IMG_1412 by rudi nelissen, on Flickr

IMG_1413 by rudi nelissen, on Flickr

IMG_20230313_110842 (002) by rudi nelissen, on Flickr

IMG_20230313_110851 (002) by rudi nelissen, on Flickr

Ga nu nog wat verder doen met het aanbrengen van details zoals de schoorstenen e.d. en dan volgen er nogwat foto's

Tot later !


Floris

oh ja dit wordt leuk! Aardig t sfeertje zoals ik t laatst aantrof in kinkempois  8)

henry

Geeft weer inspiratie, mooi gedaan is weer een pareltje.

guy holbrecht

Prachtig gebouwd, schitterende weergave van de tand des tijds. Om blijvend te volgen.

sdz1976

Wat een prachtbaan en hyperrealistishe roofing.


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Metpetergaathetbeter

Prachtig dat natuurlijk onverzorgd zijn .......

RUNE

Nu dat het voorjaar begonnen is kan er met planten van bomen e.d. begonnen worden.
Heb er mij dan maar eens aan gewaagd (voor het eerst) om enkele grote bomen te maken die vooraan op de baan moeten komen. Benodigdheden : wat houten stokjes, draad, fiber paste, static gras 12 mm, bladfolliage en matt medium (als lijm).

IMG_20230328_143410 (002) by rudi nelissen, on Flickr

IMG_20230329_091045 (002) by rudi nelissen, on Flickr

IMG_20230329_115158 (002) by rudi nelissen, on Flickr

IMG_20230329_143001 (002) by rudi nelissen, on Flickr

IMG_20230330_163201 (002) by rudi nelissen, on Flickr

Stieven76

Knap gedaan!
Mogen er niet wat meer blaadjes aan zodat ze iets voller lijken?

RUNE

Is de bedoeling om niet te veel blaadjes aan te brengen. Zwarte els heeft nogal een doorkijk en zeker bij het begin van het seizoen en bijkomend voordeel het zicht op de huizenrij op achtergrond en op de takkenstructuur. Vind dat er soms te veel blaadjes aangebracht worden, het wordt dan al snel een groene dot op een stokje.  :)

SuSke

Zelfs met een professionele 'schorskrabber' op de eerste foto  ;D .
Mooi werk Rudi.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter

laat ons diplomatisch oplossen in het najaar heb je hem wat gesnoeid en het begin van de bladergroei ! ;D  ;)

RUNE

Ben maar eens begonnen met het vervuilen van mijn wagons, zal ik ik wel een tijdje mee zoet zijn. Dat zijn zo van die werkjes die moeten gebeuren en zo tussendoor kunnen afgewerkt worden.

IMG_20230425_144130 (002) by rudi nelissen, on Flickr

IMG_20230425_144014 (002) by rudi nelissen, on Flickr

Eerste wagons hebben al een laagje airbrush gekregen, nu de rest nog  :)


Metpetergaathetbeter

ook die zijn geslaagd  ;)