Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Noord-Zuid verbinding

Gestart door janieburton, 16 juni 2021, 23:06:19 PM

janieburton

https://mediarail.wordpress.com/2019/06/30/bruxelles-comment-gerer-a-lavenir-la-jonction-nord-midi/

Ook een interessant artikel dat ik heb gevonden in de link dat (met)Peter(gaathetbeter) heeft geplaatst in de topic "dance you ass off and party"
 

Karel A.J.

#1
Hierover werd reeds meermaals uitvoerig gediscuteerd op hgbtf.net en keer op keer komt het erop neer dat nmbs+infrabel onder zware politieke druk het gebruik van L0 alias de noord-zuidverbinding maximaliseren door vooral geen treinen te laten termineren in Brussel-Noord (met slechts 12 perronsporen) en slechts weinige in Brussel-Zuid (waar er dan toch al 22 zijn, en bv. de IC's naar Luxemburg wel termineren/kop maken, en ook de S8-dienst naar Ottignies/Louvain-la-Neuve). Het dient gezegd dat men heel wat treinen laat termineren in Schaarbeek, juistekes ten noorden, vooral P-treinen; en in Eigenbrakel en Kasteelbrakel, aan de zuidkant.

Het spoor moet nu eenmaal doen wat de sponsor verlangt, en dat is vandaag "zoveel treinen doorheen de NZV als maar enigszins kan" en dat doen ze dan ook; en dat het dan storinggevoelig wordt, dat wil men blijkbaar in koop nemen. Dat is de verantwoordelijkheid van "de politiek" veel meer dan die dan "het spoor".

E49memling

Kasteelbrakel? s'Gravenbrakel bedoel je waarschijnlijk.
De Noord-Zuidverbinding heeft eigenlijk het dubbel aantal sporen nodig, maar ik denk dat dat zelfs 2 of 4 extra nauwelijks haalbaar zijn. Door steekt al het één en ander onder de grond op die plaats. En Brussel Centraal is de eindbestemming van heel veel reizigers, vooral pendelaars en toeristen, dus treinen beperken tot het eerste Brusselse station op hun reisweg (Brussel Nd of Brussel Zd) is, naast organisatorisch onpraktisch, ook niet echt klantvriendelijk. De meeste mensen stappen niet graag over.

Karel A.J.

De optie die er vandaag het minst onmogelijk uitziet is een diepe tunnel  onder  alles onderdoor, met diepe stations onder  Brussel-Noord en onder Brussel-Zuid. Daar zouden dan in de eerste plaats de supersnelle treinen bollen. Alleen kost zoiets veel geld, heel veel geld.

Alan On Track

Voor een uitbreiding kan je niet veel kanten op natuurlijk. Sporen toevoegen naast de bestaande verbinding is onmogelijk, of men zou opnieuw half brussel moeten afbreken zoals in de eerste helft van vorige eeuw. Misschien kunnen ze denken over een systeem met verschillende niveaus, zoals nu in Antwerpen-Centraal. Nieuwe tunnels onder de NZV en bestaande stations graven met een TBM voor vier of zes extra sporen. Dat zou natuurlijk een gigantisch dure onderneming worden die minstens een tiental jaar in beslag zou nemen.  De enige oplossing op korte termijn is de exploitatie herzien, maar ook dat is natuurlijk een moeilijke opgave.
Modelbouw is een kunst

SuSke

Was  het ooit niet de bedoeling om het GEN-Brussel te gebruiken om de treinen 'rond' Brussel te laten rijden in plaats van door Brussel?
Blijf je natuurlijk zitten met de pendelaars en toeristen die in het centrum van Brussel willen geraken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Karel A.J.

Er gebeurt al heel wat in die zin. De NZV zat eivol en toch moest er capaciteit bijkomen, dus die is elders gemaakt. Dit was bv. de motivatie om de tunnel "Josaphat-Schuman" aan te leggen. Ik passeer daar met de S9-trein als ik eens een zeldzame keer naar kantoor ga werken, en ik zie daar meer afstappende reizigers afdalen naar de metro dan dat er opstijgen naar de kantoren in de buurt. Dat is dus allemaal trafiek die weggehaald wordt van de NZV. Ook aan de Westzijde van Brussel beweegt er wel iets, op lijn 28, maar dat is voorlopig nog heel wat minder dan op lijn 26 aan de oostkant - deze laatste wordt behoorlijk goed gebruikt, ik denk dat ze niet zo ver van de verzadiging verwijderd is.

SirGresley

De vraag is of al dat "doorgaand verkeer" persé door die 3 stations moet?
Oost naar West en omgekeerd zou beter in Schaarbeek stoppen waar je de tram of bus naar Brussel centrum.

Je komt van een van die kanten en dan moet je door Zuid, Centraal en Noord, toch niet logisch.
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Karel A.J.

P-treinen laat men wel stoppen in Schaarbeek, of zelfs in Vilvoorde, maar geen van beide heeft een metrostation en dat is eigenlijk een noodzaak.