breedte spoorbedding in helix

Gestart door marctje, 06 juni 2021, 13:36:23 PM

rgp

Ronald,

Het is geen verzuurde reactie, het is gewoon om mensen een desillusie minder te laten hebben.

Met 50mm tussenspoor bij radii van 60 binnenstraal kom je er niet !

@Marctje: Amerikaanse wagens, zeker dubbelstock zijn hoger, dus het vrij ruimteprofiel voor US materiaal in de hoogte is groter, wat tot gevolg heeft dan je helling ook groter gaat zijn dan bij een Europese baan.

Ik heb 2 jaar geleden de nieuwe bochtmodules van 0-Forum ontworpen.  Bij de vorige waren de radii resp 246,5cm en 254,5 (dus 90mm tussenafstand).  Bij de nieuwe modules wouden we de binnenradius beperken tot 200cm en de buitenradius tot 209cm, zodat we de rechte modules konden aansluiten.  De NEM schrijft echter een tussenafstand 95 ipv 90mm voor.  Ik heb het ganse uitgerekend met rijtuigen van 26.4m en wat bleek ?  Bij 90mm raakten ze elkaar, bij 95 niet.
Besluit: die normen zijn, zoals Klaas zegt wel doordacht en dus niet lukraak.  Als je natuurlijk tijd over hebt, kun je het gehele nog eens narekenen om tot dezelfde conclusie te komen.

Roland

Klaas Zondervan

Het gaat nu steeds over de afstand tussen beide sporen. Maar je moet ook nog rekening houden met de ondersteuning van de houten onderbouw. Dat wordt vaak met draadstangen gedaan en daar wil je je wagens ook niet tegenaan laten lopen.
Het is daarom dat ik ook NEM103 noemde, die geeft aan hoeveel je het profiel van vrije ruimte in bogen moet verbreden. En dat bepaalt dan weer hoever die ondersteuningen van de sporen af moeten staan.

Ronald

#17
Citaat van: SuSke op 07 juni 2021, 20:10:26 PM

Wil je enkelsporig door je klimspiraal, dan heb je alle vrijheid .

Misschien is dat in deze situatie beter.

EDIT: heb de tekening nog eens bekeken maar schat dat de ruimte tussen de helixen nog wel iets minder kan zodat je beide misschien naar 1.50 kunt brengen? Minder doorgangsruimte maar daar hoef je niet continu doorheen tijdens bedrijf.

RobVille

#18
Marc,

Ben al een tijdje bezig om een US - baan te bouwen. Zoals je uit mijn foto's kunt afleiden maakt het nogal uit met welk materieel je gaat rijden. "Omdat de draaistellen van de wagons echt ver op de hoeken staan, zwaait het middenstuk vrij ver naar binnen". en dan spreek ik over cm's. De Double Stack heeft een hoogte van ongeveer 10 cm. Tel nog de hoogte van je rails en de bedding mee, een acceptabel stijgingspercentage, dan spreek je toch over een grotere klimspiraal. Heb je al enige idee over de layout van je baan? Als je ons een ontwerp kunt laten zien, kunnen we met je meedenken om samen tot een goede oplossing te komen.

Groetjes,
Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

marctje

Het idee is om rondom de keldermuren een baan te bouwen met ofwel een schaduwstation onderaan bediend door een of twee helixen, dan kan ik de hoogte van de helix wat beperken, ofwel een dubbeldeck baan met scenery op beide verdiepen. Maar eerst moet ik nog een muur van 3m90 dichtmaken met volle betonblok 39x9x19 welk ik vrijdag mag gaan halen met mijn vrachtwagen.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

RobVille

#20
Foto van server verdwenen :-\
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Ronald

Marc, met jou lengtes zou je aan een zogenaamde Nolix kunnen denken... dus geen helix maar een natuurlijke stijg- en daling. Dat kun je landschappelijk prima inpassen bij jou ruimte.

Wil je wel de helix'en is het verstandig vooraf te bepalen wat je wilt gaan rijden. Zoals Rob al aangeeft kost het grote moderne materieel grotere radiussen dan bv de 40 ft wagons uit de jaren '60/70. Dus eerst een lijst met "givers and druthers" maken (dingen die je wilt en dingen die je moet) is wel verstandig :)

Rangeerduivel

Citaat van: Ronald op 08 juni 2021, 10:37:54 AM
Marc, met jouw lengtes zou je aan een zogenaamde Nolix kunnen denken... dus geen helix maar een natuurlijke stijg- en daling. Dat kun je landschappelijk prima inpassen bij jouw ruimte.


Op mijn baan (die nu wegens verhuis is afgebroken) had ik een helling van L.3,5m naar H12,5cm en geen enkele van mijn loc's had daar problemen mee, zelfs niet met een relatief lange trein er aan.
Rangeerlocjes à la NMBS80 zonder antislipbandjes, da's een ander verhaal uiteraard...

;)

janieburton

https://proses.com/prestashop/helix-systems/290-30-singledouble-helix-r28-to-r32.html

Proses maakt een grote klimspiraal voor 28"(71,12cm) binnenste rail en 30"(76,20cm) voor de buitenste rail, heeft een stevige prijs maar alles wordt er bij geleverd, iemand die handig is kan het misschien goedkoper maken


 

janieburton

Citaat van: Ronald op 07 juni 2021, 11:15:54 AM
Wij doen niet aan NEM normen  ;D

Maar als de US modellen in HO groter zijn dan de EU modellen in HO, zoals te zien is op jouw foto's dan denk ik dat het misschien beter is dat je iets meer speling neemt dan wat de NEM normen voorschrijven.

En als je US modelbouw doet is het dan misschien ook niet beter om de daar geldende "inch" te gebruiken dan "cm" om vergissingen en afrondingen met omrekening te vermijden?
 

Ronald

Tis niet mijn spiraal, he? ;D Ga er wel eentje bouwen maar nu nog niet.

En ik reken voor mijzelf alle inch maten om in cm want tenslotte geeft mijn rolmaat hier in Nederland nog altijd cm aan  :) Tis heel gemakkelijk, een inch is 2,54 cm en dat is je factor waar je mee rekent. Doe ik al jaaaaaren ;)

marctje

Citaat van: Ronald op 08 juni 2021, 10:37:54 AM
Marc, met jou lengtes zou je aan een zogenaamde Nolix kunnen denken... dus geen helix maar een natuurlijke stijg- en daling. Dat kun je landschappelijk prima inpassen bij jou ruimte.

Wil je wel de helix'en is het verstandig vooraf te bepalen wat je wilt gaan rijden. Zoals Rob al aangeeft kost het grote moderne materieel grotere radiussen dan bv de 40 ft wagons uit de jaren '60/70. Dus eerst een lijst met "givers and druthers" maken (dingen die je wilt en dingen die je moet) is wel verstandig :)

Ik heb in één van mijn eerste plannen ook met dit idee gezeten en uitgewerkt en dacht dat ik te veel ruimte zou verliezen op de diepte van 70 cm. In volgende planning zou ik dus dalen langs de rechterkant en stijgen langs de linkerkant met ongeveer een 7 meter aan daling of stijging. Schaduwstation is maar een idee.
Hieronder visueel plan met afmetingen indien leesbaar (gemaakt in anyrail6)

basis schaduwstation met spoor en afmetingen by Marc De Groulard, on Flickr

marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

Webbie

Citaat van: Ronald op 08 juni 2021, 10:37:54 AM
Marc, met jou lengtes zou je aan een zogenaamde Nolix kunnen denken... dus geen helix maar een natuurlijke stijg- en daling. Dat kun je landschappelijk prima inpassen bij jou ruimte.

Je kan ook tegen de achterwand een (o)verdekte helling maken. Dan heb je de voledige lengte om te stijgen/dalen. En op de koppen draai je dan terug naar het lagere niveau.

janieburton

Citaat van: Ronald op 08 juni 2021, 14:03:15 PM
....want tenslotte geeft mijn rolmaat hier in Nederland nog altijd cm aan  :)

Misschien en rolmaat in inch kopen  ;)

https://www.rolmaatpunt.nl/1257/stanley-rolmaat-met-inches.html

Deze heeft cm en inch, twee vliegen in één klap  ;)
 

Ronald

Ken ze en heb er ook een gehad, toch reken ik zelf veel liever in centimeters temeer omdat ik dat voor de rest van de baan ook zal doen ;) Maar ze zijn idd handig :)