Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Fremo N-RE ?

Gestart door dwizeno, 18 mei 2021, 14:41:36 PM

dwizeno

Hoi,

Einde 2004 was ik een draadje gestart met de vraag naar gebruik van modules in schaal-N door Belgen (https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,103.0.html).

Guy Van Meroye suggereerde naar Fremo te kijken, wat me toen, ondanks andere reacties, het meest zinvol leek.  Waarom het warm water opnieuw uitvinden?
Door omstandigheden ging de hobby kort na de start van dat draadje de kast in (letterlijk).  Nu ik stilletjes terug uitkijk een start te maken met een modulebaan merk ik tot mijn grote verbazing dat m'n toch het warm water heeft proberen uit te vinden  ??? , spijtig.

Zijn er Fremo N-RE gebruikers op dit forum? Want eigenlijk gaat mijn voorkeur toch naar een breder gedragen norm.

Bedankt,
Dirk
 

railrunner

Hey Dirk,

Ik begrijp je reactie wel.  In schaal N bestaan verschillende normen (NCI (D), AFAN (F), MSM modulenormen (B), Fremo,... ) en op den duur zie je het bos niet meer door de bomen en weet je eigenlijk niet meer welke norm je moet gebruiken.  Vele normen, inderdaad vreemd, maar de oorsprong van elke vernoemde norm heeft een eigen verhaal.  De veelheid aan normen is vooral ontstaan omdat er zeer weinig mensen N-schaal beoefenen (tov van HO), en omdat vroeger N-modulebouwers elkaar amper treffen.  Daar is de laatste jaren wel wat verandering in gekomen.

Maar sta vooral eens stil wat je zelf wil:  modules enkel voor eigen gebruik en niet of amper aansluitbaar aan andere modules of 'meespelen' met anderen die met modules werken.  In het eerste geval maakt het niet uit welke norm je kiest, in het tweede geval is de keuze ... eigenlijk ook gelijk.  Ik spreek uit ervaring, alle normen kunnen samen gebruikt worden.  N160 bijvoorbeeld (die ook nog eens hun eigen modulenorm hebben) kunnen gemakkelijk hun modules koppelen met NCI-norm modules als modules met AFAN norm als modules met MSM modulenorm en als het moet ook met de Fremonorm, gewoon omdat zij verschillende aansluit/overgangs modules bezitten.  Zij hebben nauw contact met modulebouwers uit het franstalige gedeelte uit BelgiĆ« (RMM, NCB - werken allebei met AFAN-normen) en gaan regelmatig op internationale tentoonstelling en koppelen hun modules met modules met andere norm (NCI, AFAN, Fremo,...) dat het een lieve lust is.  En zij hebben ook bewezen dat zij kunnen koppelen met de MSM N-modulenorm, hier gevormd op het forum.  Het enigste waarop wel gelet moet worden is de hoogte van de modules.  Die zijn wel verschillend, maar ook daar kan een mouw aan aangepast worden.

Kortom: mijn raad is om zelf je norm te kiezen, onafhankelijk van de rest, als je wilt koppelen met andere modules op een tentoonstelling, daar kan dan altijd een mouw aangepast worden.  Maar helaas ga je wel zeer weinig Fremo modulebouwers (schaal N) vinden in BelgiĆ«.  Je bent wel gewonnen voor Fremo heb ik de indruk.  Bouw dan ook je modules met Fremonorm, maar zie wel dat je twee modules bouwt die je elk kan aansluiten op Fremo langs de ene kant en een norm naar keuze langs de andere kant.  Dan kan je overal mee aansluiten bij een samenwerking en kan je van twee walletjes eten  ;).  Maar vooral, doe je eigen ding.

Karel A.J.

Over de technische aspecten wil ik vooral nix zeggen, bij gebrek aan inzicht en ervaring. Inderdaad lees ik hier mee uit nieuwsgierigheid en leerbereidheid - zolang men bijleert is men jong, nietwaar? - maar ik vind de reactie van @Jim heel erg waardevol! Bovenal bevalt me die slotzin
CiteerMaar vooral, doe je eigen ding.
Ik onthoud het allemaal voor mijn eigen project "Schuman", dat was eigenlijk nooit bedoeld om op andere banen aan te sluiten; maar misschien kan het er, met weinig extra moeite, vlotjes voor voorzien worden.

dwizeno

Railrunner, inderdaad, vermoedelijk best gewoon Fremo modules bouwen. Een overgangstuk kan altijd moest dit ooit relevant worden.