Hoe dik is het schijfje salami dat de staat extra eraf snijdt na 1 juli 2021?

Gestart door eve, 09 mei 2021, 21:20:25 PM

Havoc

Dat is nu ook al het geval. Wat je quote zegt is dat de limieten waarbij dat gebeurt veranderen. Vroeger kon een webshop in het buitenland verkopen en de btw rekenen van het land van de webshop zolang wat die webshop in het jaar verkocht niet boven een limiet kwam. Als de webshop boven die limiet kwam, dan moest de shop de btw van het land van de klant rekenen en dat doorstorten naar het land van de klant. Daarom dat toen veel grote webshops een shop geregistreerd hebben in andere landen van de eu. Zo kon je vroeger bij conrad.de bestellen vanuit belgie en rekende die de duitse btw. Nu heeft conrad in een hele hoop eu landen een website en kan je enkel nog bestellen op de website van jouw land met de btw van jouw land.

Enkel zijn de limieten waarbij dat moet gebeuren nu veranderd. Het princiepe blijft. Nu ja, de btw verschillen binnenin de eu vallen meestal mee voor de typische webartikels. Bijvoorbeeld 19% tegenover 21% is nog redelijk. Meestal zijn de prijzen zonder btw zo sterk verschillend dat het kleine verschil in btw niet uitmaakt als je shopt voor de laagste prijs.

Groter probleem is dat bpost zich niet veel aantrekt van internationale verdragen ivm vrije handel. Op een ander forum heeft iemand zo een rekening van 130 euro invoerrechten voor fotomateriaal gehad vanuit japan terwijl het handelsakkoord azie-eu 0% voorschrijft. Dat ze btw aanrekenen klopt, maar invoerrechten zijn iets anders.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janieburton

Citaat van: Havoc op 20 mei 2021, 21:23:40 PM

Groter probleem is dat bpost zich niet veel aantrekt van internationale verdragen ivm vrije handel. Op een ander forum heeft iemand zo een rekening van 130 euro invoerrechten voor fotomateriaal gehad vanuit japan terwijl het handelsakkoord azie-eu 0% voorschrijft. Dat ze btw aanrekenen klopt, maar invoerrechten zijn iets anders.

Als dat zo zou zijn dat dat handelsakkoord dat voorschrijft dat het 0% zou moeten zijn dan denk ik dat die persoon dat kan aanvechten.
 

Martin Welberg

Idd, het probleem wordt vaak snel in de schoenen van de postbesteller gegooid terwijl het vaak bij de verzender vandaan komt , een verkeerde Taric of HS code is al voldoende voor een verschil tussen 0% of 4,2%.  Ik voer zelf materialen in uit de USA en doe dat omdat het voor de modelbouw is onder de noemer speelgoed, 95030030 als HS code, doe ik het als grondstof van kunststof dan betaal ik ineens 4,6% invoerheffingen. Bpost, PostNL, DHL voeren alleen maar regeltjes uit..

Havoc

Citaat van: janieburton op 20 mei 2021, 21:30:18 PM
Citaat van: Havoc op 20 mei 2021, 21:23:40 PM

Groter probleem is dat bpost zich niet veel aantrekt van internationale verdragen ivm vrije handel. Op een ander forum heeft iemand zo een rekening van 130 euro invoerrechten voor fotomateriaal gehad vanuit japan terwijl het handelsakkoord azie-eu 0% voorschrijft. Dat ze btw aanrekenen klopt, maar invoerrechten zijn iets anders.

Als dat zo zou zijn dat dat handelsakkoord dat voorschrijft dat het 0% zou moeten zijn dan denk ik dat die persoon dat kan aanvechten.

Pak was zelfs geopend, rekening met omschrijving zat erbij.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janieburton

Citaat van: Havoc op 20 mei 2021, 22:03:37 PM

Pak was zelfs geopend, rekening met omschrijving zat erbij.

Dan denk ik dat die persoon dat alsnog zou kunnen aanvechten. De vraag is:  is het sop de kool waard
 

1885

Kan maar is een beetje appelen met peren vergelijken.
Het ene is een invoer, het andere een intracommunautaire verwerving.

Wat nu wijzigt, is de invoer en de vrijstelling btw tot waarde van 22 EUR en dat vanuit een principe van level playing field zodat er geen concurrentie is voor verkopers binnen de Unie waar je wél BTW betaalt op goederen onder de 22 EUR.

raf

paar jaar terug een pakketje besteld van 18 euro
ik kreeg een brief van de post of ik 5 euro wilde storten ?????
nee dus waarom zou ik dat wel doen
post beamte ja ik heb aan dat pakketje gewerkt en dus reken ik 5 euro aan

ik : je had niets moeten doen ik zit onder de 22 euro dus nee ik betaal niet
PB:dan zenden we het terug
ik :ok geen probleem ik krijg mijn geld wel terug
pb: weet je hoeveel het kost dit terug te zenden
ik : geen idee waarschijnlijk niets van de chinezen sturen het port free
PB :betaal die 5 euro
ik : nee stuur maar terug
uiteindelijk na meerdere brieven (ik via mail de post via brief) kreeg ik het dan aan geleverd en heb niets bij betaald
de facteur vond het de belachelijkste zaak die ze ooit had mee gemaakt en moest er zelfs mee lachen.

btw en zo geen probleem mee maar de onzichtbaarheid van het post beleid van die 5 tot 15 euro is er over

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Alberke

Het wordt tijd dat die salami hier op is! Zijn we nog niet aan't koordje?
Ja het is erg, maar bedenk dat het geld besteedt wordt voor het nut van iedereen. ;D
Zie onderaan.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

PietB


janieburton

Citaat van: Alberke op 21 mei 2021, 09:38:30 AM

....maar bedenk dat het geld besteedt wordt voor het nut van iedereen. ;D
Zie onderaan.

Beste Alberke,

Als jij dat gelooft is dat voor mij OK.

Voor mij is de salami ook op het einde.

Eind conclusie we worden belast langs alle kanten maar deze BTW heffing op de aankopen onder de 22€ gaat de put in de begroting zeker niet dichten daarvoor gaat België wel een speciale belasting in het leven roepen die rechtstreeks van ons loon zal gaan. (de werkgever zal het moeten doorstorten)

Persoonlijke conclusie: als het goedkoper is bij onze Ali inclusief de kosten die ik moet betalen in België zal ik het daar blijven aankopen, idem voor de producten die hier niet verkrijgbaar zijn maar wel in de UK.
 

ramdani

als je geen belastingen of btw wil betalen, dan verhuis je bvb naar Indonesië .Voor je pensioen moet je zelf zorgen, als je ziek bent moet je de volle mep op voor hand betalen of je komt niet verder dan de ingang.De lonen zijn 1/10 van hier en niet alles kost 1/10, bvb een auto kost duurder dan hier.
Indonesië heeft trouwens de invoer van sommige producten uit China verboden wegens oneerlijke concurrentie;

mvg,
Michel
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0


Havoc

Beetje triestig dat er hier zijn die nog altijd niet door hebben dat het NIET gaat over de BTW of eventuele invoerrechten. Voor de hardleersen onder jullie die problemen hebben met begrijpend lezen:

HET GAAT OVER DE TARIEVEN VAN BPOST DIE ZE HANTEREN VOOR HUN DIENSTEN MAAR DIE ZE NIET PUBLICEREN EN NIET IN OVEREENSTEMMING ZIJN MET DE MARKT.

Dus nogmaals, niet over btw, niet over sociale zekerheid, niet over pensioenen, niet over de prijs van ziekenhjuizen, niet over de prijs van auto's... En ook niet over de prijs van salami, rosette, bologne,...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ramdani

de naam van het draadje is : Hoe dik is het schijfje salami dat de staat extra eraf snijdt na 1 juli 2021?

dus ik kan wel lezen  ;)

dus eigenlijk moet het niet gaan over Bpost  ;);

en omdat je België een derde wereldland noemt, heb ik maar eens de vergelijking met een echt derde wereldland gemaakt;

mvg,
Michel
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

Peter

moet dat nu persé salami zijn
Heb liever boeren ringworst of Ardeense ham (goede Schwarzwälder schinken zijn hier sowieso bijna onvindbaar  ::) ::) ::))
Met vriendelijke groeten
Peter