Hoe dik is het schijfje salami dat de staat extra eraf snijdt na 1 juli 2021?

Gestart door eve, 09 mei 2021, 21:20:25 PM

raf

Bert heb het voorgehad met een revell model
kocht een vintage model van de alhouette 3 schaal 1/50
koste me aan de verkoper 35 euro transport er bij en vanuit china
kwam hier aan en ik mocht 50 euro bij betalen

dit is een jaar of 6 geleden dat ik het voor had en dus een plastiek model van 35 euro kwam op 85 euro

het was efkes slikken mijn gedacht

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

SuSke

Laat ons gewoon stellen dat men die laatste categorie er gewoon uit wil. Daarvoor gebeurden vroeger reeds controles op beurzen en screenings op sites als ebay.

Wil je handel drijven, dan ben je in orde met de geldende handelswetgeving en heb je dus een BTW-nummer.
Dit past volledig in het kader de witwaspraktijken tegen te gaan en de circulatie van zwart geld te verminderen.

En een particulier kan wel BTW op zijn verkoopsnota schrijven en moet dat eigenijjk zelfs doen. Hij is wel zelf verantwoordelijk om deze BTW af te dragen aan de FOD-BTW. Maar meestal wordt dat vergeten en denkt men dat particuliere verkoop van BTW ontheven is. Hij dient die verkoop ook op zin belastingsaangifte aan te geven als bijkomend inkomen, maar dat wordt ook steevast vergeten. Die cirkel wil met nu gewoon nog meer doorbreken.

Zelfs een handelaar in bijberoep kan wanneer zijn omzetcijfer onder een bepaald bedrag blijft, rekenen op vrijstelling van aangifte van BTW, maar dan wordt de BTW wel beschouwd als een deel van zijn inkomen en betaald hij er alsnog zijn belastigen op. Hij kan dan ook niet genieten van de recuperatie van BTW wanneer hij iets koopt.

En maak je geen zorgen, het zal nog een heel pak strenger worden. Elk land heeft dank zij de crisis van het voorbije jaar vééél geld nodig, en ze weten waar dat te vinden is.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

janieburton

Citaat van: SuSke op 11 mei 2021, 09:37:19 AM

Daarvoor gebeurden vroeger reeds controles op beurzen en screenings op sites als ebay.


Een particulier mag zijn eigen gebruikt patrimonium verkopen(er bestaat een bepaalde term voor), zonder btw en belastingen te betalen op die verkoop vb: aankoop nieuw salon, slaapkamer, wasmachine, tv, enz..... dan mag je je oud salon, tv, slaapkamer, enz... verkopen zonder btw nummer en zonder men dat moet aan te geven in de belastingbrief, idem bij de verkoop van de persoonlijke inboedel van de overleden ouders.
Bij de belastingen en btw wordt dat dan aanzien als occasionele verkoop van eigen gebruikte zaken.

Hier een interessante link daarover:

https://www.houzez.be/mag-je-een-garageverkoop-houden/

 

Rangeerduivel

#18
Citaat van: SuSke op 11 mei 2021, 09:37:19 AM
En een particulier kan wel BTW op zijn verkoopsnota schrijven en moet dat eigenijjk zelfs doen. Hij is wel zelf verantwoordelijk om deze BTW af te dragen aan de FOD-BTW. Maar meestal wordt dat vergeten en denkt men dat particuliere verkoop van BTW ontheven is. Hij dient die verkoop ook op zin belastingsaangifte aan te geven als bijkomend inkomen, maar dat wordt ook steevast vergeten.

Dit wordt nog eens versterkt door (trein)beurzen steevast ruilbeurzen te noemen...alhoewel in werkelijkheid op zulke beurzen weinig of niets wordt geruild.
Ach ja, toch...men ruilt de goederen voor geld! ::)

;)

1885

Citaat van: raf op 11 mei 2021, 08:48:49 AM
normaal zou dat op de factuur moeten staan

accu              1 stuk          5€
btw                 21%           1,05
totaal te betalen                6,05

zolang je onder de 150 blijft maar let daar mee op want transportkosten (en verzekeringen e.d.) moeten er eigenlijk ook bij (dat noemt men de Douanewaarde waarop % invoerrechten is verschuldigd en daarop dan %BTW tenzij verlegging).
Anders is de uiteindelijke prijs: (((accu + transport) + % invoerrechten) + 21 BTW) + eventuele administratieve kosten aangerekend door koerierbedrijf voor de aangifte.

raf

een deel besteld gisteren en kijken wat er van komt.
nu geeft ali de mogelijkheid om pakketen te combineren tot een groot pakket
dus als ik 10 kleine pakketjes heb van pak 5 euro dan blijf ik onder de 150 en moet er alleen 21% btw betaald worden ;en daar heb ik geen probleem mee .
maar hoe gaat de post het verschil tussen 5 en 15 euro verklaren ????
daar vind je dus geen enkele info over nergens of je moet een app downloaden waar ik dus geen goesting in heb .
om een formulier in te vullen over een item dat 10 euro kost of 50 euro het is het zelfde formulier dus ik zie daar de meer kost niet van in en al zeker het verschil tussen 5 en 5 euro

iemand een link waar het door Bpost word uitgelegd hoe ze aan dat bedrag komen
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.


raf

Willy daarin worden nog steeds de oude bedragen gehanteerd zie onder de posting

https://www.bpost.be/nl/shoppen-buiten-eu
en hier vind je alleen de uitleg voor hun apje te downloaden en te gebruiken

gr raf

De 'kosten voor douaneformaliteiten' is een administratieve kost die wordt aangerekend voor:

het vaststellen van de inhoud en de waarde van het pakje
het eventueel aanschrijven van de geadresseerde wanneer de inhoud, waarde en gegevens van het pakje niet overeenkomen of onvolledig zijn
het opmaken van de vereiste douane-aangifte
opslag- en bewaarkosten voor het innen en doorstorten van de douaneheffingen
Deze kosten gelden enkel voor zendingen van buiten de Europese Unie (+ Verenigd Koninkrijk) en met een waarde boven € 22. Vanaf 1 juli 2021 gelden deze kosten voor alle zendingen van buiten de Europese Unie.
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

1885

Even voor de duidelijkheid "'kosten voor douaneformaliteiten' is een administratieve kost" heeft dus niets met belastingen door de staat of de unie te maken maar is een kost die het koerierbedrijf aanrekent voor de service van het declareren van de goederen.

Havoc

Eerlijk gezegd, dat stukje voor de staat is voor mij niet het probleem. We hebben dat lang niet moeten betalen om welke reden dan ook.

Maar die administratieve kosten die totaal niet in verhouding zijn tot de geleverde dienst zijn er teveel aan. En uit de vage mededelingen van Bpost en hun constant veranderen van termen (douaneformaliteit, douanekost, douanerechten, invoerkosten, invoerrechten...) geven me geen goed gevoel. Ook hun voorbeeld van 21% laat zo uitschijnen dat het altijd 21% zal zijn. En dat klopt denk ik ook niet. BTW is afhankelijk van de aard van de goederen. Ik heb het gevoel dat ze mist aan het spuien zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ACFI

Citaat van: Havoc op 12 mei 2021, 23:09:03 PM
... Maar die administratieve kosten die totaal niet in verhouding zijn tot de geleverde dienst zijn er teveel aan. ...

Moeten de mensen bij de post of douane of transporteurs dan gratis werken? 5 euro dat is niet genoeg voor 5 minuten arbeid.

ACFI

Martin Welberg

Denk het wel Steven, er is er blijkbaar geen die in de gaten heeft dat al die administratieve handelingen ook gewoon mensenwerk is en knaken kosten.

raf

ik denk dat het altijd 21% gaat zijn maar daar is een lijst van
https://btwberekenen.org/belgie.html

er is dus 6% 12% of 21%

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Citaat van: Martin Welberg op 13 mei 2021, 00:07:38 AM
Denk het wel Steven, er is er blijkbaar geen die in de gaten heeft dat al die administratieve handelingen ook gewoon mensenwerk is en knaken kosten.


5 euro is best ok, 24 euro voor dat is niet meer ok.

En komaan hé, dit is niet meer gelijk in de oude tijd dat er iemand de nummers moet lezen, opzoeken in een boek wat het tarief is, op een rekenlineal de berekening doen en dan met de typmachine een nota typen. Je kan er heel zeker van zijn dan 80% hiervan volautomatisch loopt. Al die etiketten zijn gestandardiseerd, alles is al eens ingegeven in het systeem van de transporteur door de verzender en ze hebben die gegevens gewoon in hun systemen. Enige handeling is nog het zakje met de rekening op het pakje plakken. (en ik vraag me af of dat ook al niet geautomatiseerd is. Voor volledig automatische verwerking is 5 euro eigenlijk al aan de hoge kant.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

Johan
ze schrijven dat ze "de BTW" voorschieten  aan de belasting dienst .
mijn gedacht is dat ze nu een groot deel van de pakketten in de containers gaan laten  zitten .tot 1 juli en dan op alles die 15 euro gaan innen . tel maar uit 1,000,000 pakketjes aan 15 euro ?????? en dan ben ik nog mild met die 1,000,000 pakketjes

en er zullen verdomd weinig pakketjes verdeeld worden waar maar 5 euro op betaald gaat worden aan Bpost.

en komaan hé om het eerlijk te maken tussen de verkopers hier in belgikistan ??  voor een zelfde deel in NL 20 euro minder betalen dat heeft geen zak met BTW te maken hoor .
en het spul komt ook uit dezelfde fabriek want niemand in de modelbouw wereld geloof nog   het fabeltje dat een leverancier koopt van een legaal bedrijf. de productie kosten voor BV een rc regelaar zijn zo belachelijk laag dat na maak niet loont .

wat wel kan zijn is dat de delen die de controle niet doorstaan (Bv slechte soldering van een deel op de print)dat deze wel hersteld worden door mensen die deze op kopen en die dan zelf herstellen .waarna ze te koop worden aan geboden .maar wat is daar slecht en verkeerd aan ?????
als op de club een regelaar defect geraakt dan lukt het me om deze zelf voor de leden te herstellen .behalve van pascal want die stookt ze zo warm dat de onderdelen verschuiven op de print .dus minstens 250° om de soldeer tin te laten smelten ;maar das een geval appart

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.