Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Locs? Kwaliteit?

Gestart door Rudy, 01 november 2006, 13:02:25 PM

Rudy

Wat ik me hier nu ook nog afvraag is of de Mehano locs kwalitatief zijn en goed rijden. Of dat er nog veel werk aan is, om ze heel fijn te laten rijden.
Het gaat over het volgende type: "Vossloh HLD 77 T285 "

Ik weet al dat deze in AC en DC te krijgen zijn. Maar moet ik AC nemen om op roco-, pecosporen te rijden, of moet ik hiervoor DC nemen?
Het geluid dat de loc maakt, staat dat al op punt, of lig je krom van het lachen wanneer hij op een spoorbaan rijdt?

Aan een winkelier moet je het niet echt vragen :D want die ziet voor 90% naar zijn inkomsten ;) Die van mij doet dat toch :D
Dus jullie opmerkingen en bevindingen zouden mij al super vooruit helpen!
Thx

Tom

Als je AC rijd kan je enkel Marklin rails gebruiken.
Alle anere rails zijn voor DC.
volgens mij is de 77 een prachtloc, maar een klein minpuntje is de kopeling die niet terugveerd.

P.S. naar welke winkel ga jij?
Als je een goede winkel wilt waar je nog eens iets kan vragen dan heb je MTE, Van Biervliet en modeltrain paradise.
Tom

Rudy

De winkel waar ik ga is Herman Verschooten in Antwerpen
Ik spreek helemaal GEEN kwaad over hen he, maar ik voel me er niet zo goed als ik iets moet gaan vragen.

Vroeger was er iemand die u echt super hielp en ja, die is gestopt en ik eigenlijk ook met er langs te gaan [:D]

MTE is ook wel ver vanuit Antwerpen. Maar ben er al geweest en echt waar, zeer vriendelijk en toch al een goede keuze in de shop. Verschoot er van! [:D][;)]

Gerolf

In het Antwerpse is Collectorsbank (Wilrijk, vlakbij Mortsel) een goed alternatief.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tonycabus

Alleen doodzonde dat Rik ermee gestopt is (zijn pijp is uitgegaan, de arme man heeft er niet om gevraagd). Zo'n kerel vind je vandaag niet gauw meer achter een toonbank. Hoewel, ik ken er nog hoor. Maar ik mag geen reclame maken h?....
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

JoVer

citaat:
Geplaatst door Rudy

De winkel waar ik ga is Herman Verschooten in Antwerpen
Ik spreek helemaal GEEN kwaad over hen he, maar ik voel me er niet zo goed als ik iets moet gaan vragen.


Ik loop ook regelmatig bij Verschooten binnen en zeker niet steeds om te kopen. Je kan gerust je vragen stellen, mijn ervaring met hen is zeer goed. Ik probeer wel steeds aan Hans (denk ik) mijn vragen te stellen gewoon omdat ik hem al het meeste heb gezien in de winkel en hij wel op de hoogte is. En hij mij ondertussen ook al wat kent.

ysbeer

Rudy

Eerst moet je voor je zelf uitmaken wat je wilt.
Wil je gewoon analooG gaan rijden dus met wisselspanning (ac) of gelijkspanning.(dc)
Of misschien meteen digitaal.
Eigenlijk is het verschil dus niet wissel of gelijkspanning maar 2 rail of 3 rail.
Alle merken uitgezonderd MARKLIN leveren 2 rail locomotieven en wagens
Alleen MARKLIN houdt vast aan zijn derde rail.
Drie rail rails is er uitsluitend van marklin,je bent dus nogal begrenst in je keuze.

De meeste loks zijn te verkrijgen in twee rail omdat er meerdere merken zijn die deze maken.
De zelfde loks zijn vaak ook te verkrijgen voor 3 rail wisselspanning
De grootste fabr.van drie rail is marklin.

Kies je digitaal dan kun je het marklin systeem kiezen of het veel meer verbreide DCC systeem.
Vrijwel alle merken leveren zowel marklin systeem als DCC systeem loks

Neem je roco rails dan kun je dus kiezen uit 2 rail gelijkspanning of DCC digitaal.

Advies.
Heb je nog geen of weinig loks kies dan voor DCC van roco of lenz.
Heb je heel weinig geld ,of al veel loks,kies dan voor 2 rail analoog met gelijkspanning.
Kies voor 2 rail,van B,v roco of peco.
Vraag alles wat je niet begrijpt op dit forum,je krijgt altijd wel een antwoord.
Als je het vraagt voor je koopt is dat uiteraard beter.
Zoek een goede en betrouwbare winkel (want die heb je nu niet)

wim ysbeer



ysbeer

citaat:
Geplaatst door JoVer
Ik loop ook regelmatig bij Verschooten binnen en zeker niet steeds om te kopen. Je kan gerust je vragen stellen, mijn ervaring met hen is zeer goed. Ik probeer wel steeds aan Hans (denk ik) mijn vragen te stellen gewoon omdat ik hem al het meeste heb gezien in de winkel en hij wel op de hoogte is. En hij mij ondertussen ook al wat kent.



Sorry hoor maar een winkelier die een beginner met flauwekul verhalen over invoer rechten staat te bela.....r.
IS VOOR MIJ EEN SLECHTE WINKEL.[:(!][:(!]

wim ysbeer

Tom

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Sorry hoor maar een winkelier die een beginner met flauwekul verhalen over invoer rechten staat te bela.....r.
IS VOOR MIJ EEN SLECHTE WINKEL.[:(!][:(!]

wim ysbeer

Ik ben daar een keer geweest, en ik had het gevoel dat er de hele tijd op mijn vingers geken werd, en het was er wel duur.
Maar het aanbod was er wel groot.
Maar ik wil geen ruzie uitlokken.
Tom

13erke

Om terug te gaan naat het onderwerp van dit topic, ik had juist hetzelfde dilemma, Mehano was (toen) zo'n onbekend merk en ik was toen nog iemand die alleen met Marklin reed. Kijk, ik heb er een aangeschaft met geluid[:p], en die rijd hier nog altijd vlot zijn rondjes. Als je rocsporen hebt liggen (of peco, maakt niet uit), moet je de dc versie nemen, dat is gewoon een naam voor het gebruikte systeem. Bij dc heb je twee railstaven (een positieve en negatieve) en bij het ac systeem heb je twee rails (negatieve wisselspanning) met daartussen puntcontactjes (postitieve wisselspanning). Zo simpel is het. De twee systemen zij NIET door elkaar te gebruiken (dus je kan geen ac versie inzetten op je roco/pecosporen)

Greg

De AC versie kan je ook makkelijk herkennen aan het slepertje tussen de wielen. Dat dient om contact te maken met die middengeleider en heb je dus enkel bij 3-rail of marklin sporen.

maar in jouw geval is het zoals ierdereen al zei de DC versie die je nodig hebt.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

ysbeer

citaat:
Geplaatst door 13erke

Om terug te gaan naat het onderwerp van dit topic, ik had juist hetzelfde dilemma, Mehano was (toen) zo'n onbekend merk en ik was toen nog iemand die alleen met Marklin reed. Kijk, ik heb er een aangeschaft met geluid[:p], en die rijd hier nog altijd vlot zijn rondjes. Als je rocsporen hebt liggen (of peco, maakt niet uit), moet je de dc versie nemen, dat is gewoon een naam voor het gebruikte systeem. Bij dc heb je twee railstaven (een positieve en negatieve) en bij het ac systeem heb je twee rails (negatieve wisselspanning) met daartussen puntcontactjes (postitieve wisselspanning). Zo simpel is het. De twee systemen zij NIET door elkaar te gebruiken (dus je kan geen ac versie inzetten op je roco/pecosporen)
======================================================================


Dat je geen marklin lok kunt laten rijden op een twee rail baan ligt niet aan wissel of gelijkspanning maar aan het feit dat een marklin lok zijn spanning niet via de twee rails krijgt ,maar door een derde rail in de midden.
Een marklin lok rijdt heel goed op gelijkspanning.
Het verschil tusen Marklin en de rest zit hem dus uitsluitend in de manier van spanningverzorging via de rails.

Gelijkspannings loks rijden niet op wisselspanning,gaan er zelfs van kapot.

Oja negatieve en positieve wisselspanning bestaat niet.

wim ysbeer




ERVIN

Ja, Hans is gestopt bij Verschooten,wie er nu achter de toonbank staat weet ik niet, wat ik wel weet is dat deze winkel veel en veel te duur is, maar we leven in een vrij land en iedereen gaat en staat waar hij wil.

Wat betreft die 77/78er, daar moet je geen schrik van hebben hoor, dat zijn prima locs, ze rijden heel erg soepel, hebben een goede trekkracht en maken een mooi geluid, al heb ik dat wel wat minder hard gezet.[;)]

13erke

citaat:
Oja negatieve en positieve wisselspanning bestaat niet.


Ja ik wou het niet te moeilijk maken, het is iemand die er nog maar juist mee begonnen is, als je het dan toch correct wil: de middelpuntcontacten liggen in tegenfase met de twee buitenste rails, in digitaal bedrijf is dit een bloksinusfunctie.
als je dan toch je wisselstroomlok op een gelijkstroombaan wilt inzetten zal dit wel beter lukken met een decoder, anders gaat de verlichting knipperen door het constante faseverschil (mee opletten ook indien er leds gebruikt worden, die zijn niet zo goed bestand tegen wisseltroom met een frequentie lager dan 50Hz).

janjozef

Awel ik zal even wat reclame maken voor ons club, Rudy kom morgenavond donderdag gerust eens langs bij MTD in mortsel Vanpeborghlei 15 in mortsel (oude koekjesfabriek) dan kun je de verschillen duidelijk zien. En over de kwaliteit van Mehano moet je geen zorgen maken, die is zeer goed.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem