Dagje luxemburg

Gestart door stefan rosiers, 01 november 2006, 10:48:04 AM

stefan rosiers

Ik ga vrijdag naar Luxemburg en ik had graag van iemand vernomen waar er in Luxemburg enkele mooie plaatsen zijn om te spotten; welke trein moet ik daarvoor nemen in het hoofdstation van Luxemburg en waar moet ik daarvoor afstappen?

doomslu

Stefan, ik ben niet echt een spotter en ik ken dan ook slecht ??n plaatsje dat ik kan aanraden : de omgeving van het station van Mertert. Neem de trein richting Wasserbillig/Trier en afstappen in Mertert. Wasserbillig kan ook, dan moet je wel wat terugwandelen.
Kijk eens naar mijn artikel in MSM 50 over de haven van Mertert, dan zie je enkele voorbeelden van foto's die daar gemaakt zijn, in die fameuze hellende bocht.

Er zijn ongetwijfeld nog andere leuke plaatsen in Luxemburg, maar die ken ik niet zo goed. Dirk (D_Loc) kent die wel. Zie www.spoorgroepluxemburg.nl
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

mark7758

Wordt lid van Spoorgroepluxemburg en je kan bij hun forum alle vragen stellen, waar je het beste kan foto;s maken.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

D_Loc

Op het station van Noertzange kun je ook wel leuke foto's maken. Dit ligt aan de lijn richting Esch sur Alzette en Athus(B). Op deze lijn rijden veel goederentreinen.
De Noordlijn richting Troisvierges heeft ook tal van mooie punten.
Het station van Kautenbach is ??n van mijn favorieten aan die lijn. Dit station is ook ideaal om na te bouwen in model.

Het kan overigens geen kwaad om lid te worden van Spoorgroep Luxemburg. Je hebt dan ook toegang tot een fototips deel van de website.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

doomslu

En ? Is 't gelukt Stefan ?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

stefan rosiers

Ik ben tot in Wasserbillig gereden. Alleen wist ik niet dat die goederen treinen op een spoor aan den overkant van het water reden,
ik heb dus niet veel treinen gezien.
Behalve dan in het station van luxemburg dan waar ik toch interessant materiaal heb kunnen trekken.

doomslu

De overkant van de Moezel, dat is Duitsland. Op die lijn rijden inderdaad goederentreinen, zowel Duitse als Franse.
In Wasserbillig/Mertert moet je inderdaad wat geluk hebben. Zo veel goederenverkeer is er nu ook weer niet.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

D_Loc

Tussen 16:30 en 19:30 rijden er veel goederentreinen door Mertert (in ieder geval op vrijdag). Alleen is het nu het verkeerde jaargetijde om daar te gaan fotograferen om die tijd[:I].
Ik geloof dat tussen 12.00 en 13:00 ook nog wel het e.e.a. rijdt.

Hier een plaatje van een schroottrein in Mertert op 5 augustus 2006 17:40.
De trein werd naar Wasserbillig gebracht waar deze werd overgenomen door een dubbeltractie bestaande uit 1801 en 1814.

Dezelfde trein reed vervolgens om 18:46 door Manternach.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Greg

1800 is toch ook iets zalig[:)] mooie foto's [;)]
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Tom

Die blauwe goederenwagens zien er wel proper uit.
en zulke overweg met rubber of beton heb ik nog niet veel gezien.
Tom

doomslu

Voor de Luxemburg-liefhebbers heb ik op photobucket wat foto?s geplaatst die deze lente zijn genomen in Mertert/Wasserbillig als voorbereiding op het artikel over de haven van Mertert in MSM 50.
Hier alvast een voorsmaakje :







De rest staat hier :
http://s144.photobucket.com/albums/r184/doomslu/Mertert/
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

D_Loc

Nice! [:p]

Is bekend wat de 806 kwam doen in Wasserbillig? Ik heb daar al eerder een foto van gezien.
Rijden er op dit moment nog steeds 1800'en voor (en achter) de schroottreinen of zijn deze intussen vervangen door andere loks (185,3000,4000). Ben er namelijk al een paar maanden niet meer geweest[:(].
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

doomslu

Dirk, ik heb geen idee wat die 806 daar kwam doen. Heb hem daar niet meer gezien. Ik stond zeker op het juiste moment op de goede plaats ?

En wat betreft die 1800'en : die rijden rustig door hoor. Maak je geen zorgen [;)] (voorlopig ??).
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

mark7758

Dirk,
Kijk je nog af en toe bij de tabellen. Ze zijn nog steeds actueel.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

D_Loc

citaat:
Geplaatst door mark7758

Dirk,
Kijk je nog af en toe bij de tabellen. Ze zijn nog steeds actueel.


Dat heb ik al een tijdje niet gedaan[:I]
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk