Opgepast: LokProgrammer Update v5.1.2 -> Doorgebrande LokSound 5-decoder

Gestart door i11, 04 april 2021, 11:59:13 AM

i11

Vanochtend mijn LokProgrammer PC-software geüpdatet van versie 5.1.1 naar 5.1.2.
Bij het daarna direct uitlezen van een LS5-decoder reageerde de loc heel vreemd met bekende "pulsgedrag". Het uitlezen duurde minuten terwijl met de vorige versie (5.1.1) dit in enkele seconden gedaan is (gisterenavond nog gedaan op dezelfde loc).

Na een paar minuten het uitlezen van de decoder beëindigd. Daarna geswitcht naar Drivers Cab en toen ik het licht wilde aanzetten een luid knal waarbij de LS5-decoder de geest gaf. Gelukkig is niet anders stuk gegaan aan mijn Jouef Astride zoals leds, luidspreker of motor.

Onmiddelijk versie v5.1.2 gedeïnstalleerd en terug v5.1.1 geïnstalleerd en daar geen enkel probleem mee.
Pas dus op bij het gebruik van v5.1.2. 
 

ERVIN

Ik gebruik al enkele weken versie 5.1.2 , geen problemen mee.
Wel goed van jou natuurlijk om dat hier even te melden , maar ik denk dat er iets anders aan de hand met je loc - decoder??


Alberke

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

i11

Citaat van: ERVIN op 04 april 2021, 14:49:20 PM
Ik gebruik al enkele weken versie 5.1.2 , geen problemen mee.
Wel goed van jou natuurlijk om dat hier even te melden , maar ik denk dat er iets anders aan de hand met je loc - decoder??

Of het aan de decoder lag kan ik niet meer nagaan (doorgebrand met knal en rook). Daarna de LokSound-decoder vervangen door een LokPilot (allebei plux 22) en die doet het gewoon.
Wat me wel opviel was dat de lokprogrammer bij het uitlezen van de LS5-decoder ook een firmware-update ging uitvoeren. Daarin slaagde de LokProgrammer met versie 5.1.2. niet en moest ik noodgedwongen het proces afbreken. Toen ik weer opstartte was het knal en rook.
Wellicht heeft dat afbreken van het updaten van het firmware-proces ermee te maken? In ieder geval gaat die decoder terug naar ESU (pas 2 maanden geleden gekocht) en ik vertrouw erop dat ze hem gratis vervangen. Ik heb namelijk met originele ESU-spullen gewerkt en de avond ervoor heb ik geen enkel probleem ervaren met versie 5.1.1. Het ging vanochtend mis met versie 5.1.2
Hoe is jullie ervaringen met garantie claimen bij ESU?
 

Alberke

Knal en rook heb ik maar éénmaal geweten en toen was het een sluiting tussen motor en voeding.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

PietB

Citaat van: i11 op 04 april 2021, 15:31:09 PM
Daarin slaagde de LokProgrammer met versie 5.1.2. niet en moest ik noodgedwongen het proces afbreken. Toen ik weer opstartte was het knal en rook.
Wellicht heeft dat afbreken van het updaten van het firmware-proces ermee te maken? In ieder geval gaat die decoder terug naar ESU (pas 2 maanden geleden gekocht) en ik vertrouw erop dat ze hem gratis vervangen.
Dat afbreken van de eerdere update zou wel eens de oorzaak kunnen zijn.
Citaat van: i11 op 04 april 2021, 15:31:09 PM
Ik heb namelijk met originele ESU-spullen gewerkt en de avond ervoor heb ik geen enkel probleem ervaren met versie 5.1.1. Het ging vanochtend mis met versie 5.1.2
Hoe is jullie ervaringen met garantie claimen bij ESU?
Ze doen niet moeilijk is mijn ervaring, maar of garantie ook geldt voor mishandeling door de gebruiker, ik zou het er niet bij vertellen als je garantie claimt.
Want dat is onderbreken van een update feitelijk wel.

i11

Citaat van: PietB op 04 april 2021, 16:08:09 PM
Ze doen niet moeilijk is mijn ervaring, maar of garantie ook geldt voor mishandeling door de gebruiker, ik zou het er niet bij vertellen als je garantie claimt.
Want dat is onderbreken van een update feitelijk wel.

Maar ja, 15 minuten wachten voor het uitlezen van cv's en/of firmware-update terwijl de loc staat te schudden/pulsen, is dan het afbreken mishandeling?
Je zou toch zeggen dat de decoder het afbreken van een update tegenwoordig aan moet kunnen en niet moet eindigen met knal en rook.
 

hapkin

Gewoon een slechte decoder... daar moet ge niet meer achter zoeken.
Terug naar uw handelaar of opsturen naar ESU

PietB

Citaat van: i11 op 04 april 2021, 16:25:13 PM
Maar ja, 15 minuten wachten voor het uitlezen van cv's en/of firmware-update terwijl de loc staat te schudden/pulsen, is dan het afbreken mishandeling?
Je zou toch zeggen dat de decoder het afbreken van een update tegenwoordig aan moet kunnen en niet moet eindigen met knal en rook.
Ik mag hopen dat ESU dat met je eens is.
Maar ik zie het donker in.

krispy

Waarschijnlijk een condensator die in kortsluiting is gegaan , die durven al eens te ontploffen met knal tot gevolg

Heeft waarschijnlijk niets met de sw te maken , gewoon pech met decoder , ooit eens voor gehad met een loksound 3  , lok reeds gewoon zoals de andere en ineens knal , rook en gedaan , was ook een condensator die stuk geknald was met defecte decoder als gevolg , opgestuurt en nieuwe terug gehad
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

raf

hier een esu V5 dcc die raar doet
de lok rijd bv 3 minuten en nadien heb ik geen controle meer over de loc
hij blijft rijden maar ik kan niet meer stoppen zelfs de nood stop werkt niet op de roco muis
decoder gereset en terug ingelezen zelfs met de data van een andere loc (alleen de verlichting was anders en andere onbelangrijke instellingen)maar het probleem blijft bestaan .
de decoder ga ik nu in een andere loc inbouwen en kijken wat hij daar doet

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

nmbssncb

Citaat van: i11 op 04 april 2021, 15:31:09 PM
Of het aan de decoder lag kan ik niet meer nagaan (doorgebrand met knal en rook). Daarna de LokSound-decoder vervangen door een LokPilot (allebei plux 22) en die doet het gewoon.
Wat me wel opviel was dat de lokprogrammer bij het uitlezen van de LS5-decoder ook een firmware-update ging uitvoeren. Daarin slaagde de LokProgrammer met versie 5.1.2. niet en moest ik noodgedwongen het proces afbreken. Toen ik weer opstartte was het knal en rook.
Wellicht heeft dat afbreken van het updaten van het firmware-proces ermee te maken? In ieder geval gaat die decoder terug naar ESU (pas 2 maanden geleden gekocht) en ik vertrouw erop dat ze hem gratis vervangen. Ik heb namelijk met originele ESU-spullen gewerkt en de avond ervoor heb ik geen enkel probleem ervaren met versie 5.1.1. Het ging vanochtend mis met versie 5.1.2
Hoe is jullie ervaringen met garantie claimen bij ESU?


Lieven, gewoon de LS5 opsturen naar ESU met een uitleg ... Kans is groot dat ze decoder gratis vervangen.  Of, niet geschoten is nooit raak (kost je wel verzendkosten als brief).
Kopie aankoopbon helpt ook natuurlijk.

Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

Alberke

Citaat van: raf op 05 april 2021, 10:07:38 AM
hier een esu V5 dcc die raar doet
de lok rijd bv 3 minuten en nadien heb ik geen controle meer over de loc
hij blijft rijden maar ik kan niet meer stoppen zelfs de nood stop werkt niet op de roco muis
decoder gereset en terug ingelezen zelfs met de data van een andere loc (alleen de verlichting was anders en andere onbelangrijke instellingen)maar het probleem blijft bestaan .
de decoder ga ik nu in een andere loc inbouwen en kijken wat hij daar doet

gr raf
Ik had het omgekeerde  :) ,deed een paar minuten niks en vertrok dan op zijn eentje, niet te stoppen.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

i11

Citaat van: nmbssncb op 05 april 2021, 12:25:33 PM
Lieven, gewoon de LS5 opsturen naar ESU met een uitleg ... Kans is groot dat ze decoder gratis vervangen.  Of, niet geschoten is nooit raak (kost je wel verzendkosten als brief).
Kopie aankoopbon helpt ook natuurlijk.

Willy

Ik heb gelukkig de aankoopbon van enkele weken terug en ga de decoder versturen naar ESU in Neu-Ulm. Ik woon nabij het drielandenpunt van BE/DE/NL en wil het versturen vanuit Aken naar Neu-Ulm (dat scheelt € 10,- , zeker in geval van track en trace en tja ik blijf NL'er hè ;) ).  Jammer genoeg nu de grenzen dicht dus even wachten hoe lang die grenssluiting NL/DE duurt, anders toch maar direct versturen vanuit NL.