Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Trix 25480 // Type 1

Gestart door janieburton, 11 maart 2021, 22:50:42 PM

janieburton

Is een zeer mooi model.

Blijkbaar is dit al uitverkocht in de Belgische winkels voordat het geleverd wordt.

599€ is wel een stevige prijs, maar ik denk wel dat het in dit geval wel eventueel gerechtvaardigd is(ieder zijn mening)
 

Rangeerduivel

Ik heb hem gevonden voor 10% goedkoper, en verleden week waren er bij Lippe ook nog aan die prijs.
Een prachtmachine, zijn geld echt waard

;)

daylight

Ik heb mijn Trix Type 1 eindelijk van dichtbij kunnen bekijken (testrijden zal pas iets voor binnen enkele maanden zijn).

Globaal genomen ben ik best tevreden; mijn Philotrain model ziet er fijner uit, maar kostte twee en een halve keer meer, is nog ongeschilderd en heeft DCC noch verlichting... De goede kanten van het model zijn uitvoerig besproken, dus daar wil ik het niet over hebben; wat ik even wil aankaarten zijn een aantal kleine zaken die volgens mij toch beter gekund hadden. Sommigen zullen dit klinknageltellerij noemen, en ik kan de meeste dingen zonder (te)veel moeite zelf aanpassen, maar voor die prijs...

1) de kolenlading op de tender kon zo van een model uit de jaren '60 gekopieerd zijn. En kon er echt geen (eventueel los bijgevoegd) stapeltje o-zo-belgische briketten af?
Oplossing: houtlijm en verpulverde kolen + zelfbouw modelbriketten.

2) open ruimte boven de bissel, die er maar wat verloren bijhangt en een grote doorkijk geeft (ja, ik weet het: R1...);
Oplossing: plastic T-profieltje in de lengte onder het machinistenhuis lijmen en matzwart schilderen om de doorkijk te blokkeren.

3) geen ingezette ruitjes in de voorste raampjes van het machinistenhuis. Door de dikte van het materiaal valt dat behoorlijk op;
Oplossing: op maat vijlen en inzetten (allesbehalve leuk priegelwerkje...) of canopy glue (ziet er wel minder strak uit).

4) de kruishoofden, zuigerstangen en overbrenging naar de binnenste cylinders zijn in zwarte kunststof, niet in metaal, zelfs niet metaalkleurig. Hoe slijtbestendig is dat? Visueel is het ook niet alles;
(Gedeeltelijke) oplossing: zilver- en gunmetalverf.

5) en tot slot een meer algemene opmerking: zoals bij andere merken zitten er vierkante LEDs in de lampen. Als die lampen branden, geen groot probleem, maar met gedoofd licht is dat wel anders - geeft absoluut niet de vorm van een echte gloeilamp weer.
Oplossing: heeft iemand al eens geprobeerd om die mini-leds rond te vijlen? Of zijn er misschien ronde te koop?

DFS

Citaat van: daylight op 22 april 2021, 12:34:58 PM


1) de kolenlading op de tender kon zo van een model uit de jaren '60 gekopieerd zijn. En kon er echt geen (eventueel los bijgevoegd) stapeltje o-zo-belgische briketten af?
Oplossing: houtlijm en verpulverde kolen + zelfbouw modelbriketten.


Ik herinner mij een artikeltje in de begindagen van MSM met de juiste maten voor Belgische briketten. Weet iemand nog welk artikel dit was of heeft iemand de afmetingen? Dit interesseert mij voor mijn HL 29 bouw...

SuSke

#4
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

guy holbrecht

Frans,

In principe zijn die  te klein. Het gemiddelde gewicht van een briket voor de NMBS lag tussen de 8 en de 12 kg, met één uitzondering: Monceau-Fontaine met 1.210 kg. Dat zijn dus ferme brokken. IK heb hier onlangs eentje op de kop kunnen tikken, fabrikant Hensies-Pommereuil. IK meet die morgen als het licht is eens op. Voor wie meer wil weten over de gebruikte steenkool en briketten, één aanrader:' Le chauffeur de locomotive' van Henri Scaillet, editions GTF

guy holbrecht

Even opgemeten deze ochtend: 33 cm lang, 20 cm breed en 13 cm hoog

loco

Bedankt voor de afmetingen. Nu kunnen de tekenaars aan de slag en briketten printen aan de lopende band. Stond op deze briketten ook geen logo ?


SuSke

Citaat van: guy holbrecht op 22 april 2021, 22:27:36 PM
Frans,

In principe zijn die  te klein.
Citaat van: guy holbrecht op 23 april 2021, 08:59:58 AM
Even opgemeten deze ochtend: 33 cm lang, 20 cm breed en 13 cm hoog

Dan zouden de briketten van Juweela op schaal 1/50 misschien wel kunnen - die zijn toch zo'n 75% groter.
Eens informeren naar de afmetingen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter

hoe groot is zo'n briket in schaal ze zou moeten/mogen 0.379 op 0.264 zijn

Cozzy

Wanneer je inzoomt op onderstaande foto dan zie je dat ze idd behoorlijk groot waren:

29.013 by Laufbe, on Flickr
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Decapod

Wat ik me altijd al heb afgevraagd is hoe die briketten bleven liggen, zoals ze doorgaans gestapeld werden. Het geschud van de tender (of was die dan zo stabiel?) moet ze toch van mekaar hebben doen glijden en op het waterluik hebben doen vallen?
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Metpetergaathetbeter

Wat ik mij afvraag ten tijde van deze foto kwamen de briketten nog van de plaatselijke(Belgische) brikettenboer ? Of ging men zijn heil zoeken naar Duitse briketten?(beetje riskante gestelde vraag maar taalkundig toch OK)

guy holbrecht

Ik veronderstel dat ze een beetje naar binnen liggend gestapeld werden, zodat ze bij verschuiven in de tender terecht kwamen. Hoe meer steenkool uit de tender verbruikt werd, hoe groter de kans dat de briketten naar beneden gleden in de tender.
Ik zit met een probleem op Flickr. Ik heb daardoor de foto van mijn briket doorgestuurd naar Peter 'Loco' met de vraag de foto hier te posten.