3 rail materiaal 2de hands te koop

Gestart door janieburton, 10 maart 2021, 01:03:07 AM

janieburton

Is het een idee van mij maar ik vind dat er op de website van een bekende 2 de handswinkel  veel meer 3 rail materiaal te koop is dan 2 rail.

Ook heb ik de indruk dat het 3 rail materiaal dat wordt aangeboden ook nieuwer en van recentere datum is dan het 2 rail materiaal.

Blijkbaar wordt er ook redelijk veel N materiaal van de hand gedaan door hun eigenaars.

Spijtig dat ik geen 3 rail doe want ik zou toch bijna elke week mijn gading vinden voor 1 of 2 stuks(of misschien is het een geluk voor mij dat ik 2 rail doe  ;D ;D ;D )
 

doomslu

Ik denk dat ik weet over welke winkel het gaat en heb me ook al afgevraagd hoe dat komt.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

mardig23

Vraag het gewoon eens aan Christophe, wie weet krijg je gewoon een antwoord... ::)

Ik kan zo direct een aantal redenen verzinnen, maar alles wat ik hierover neerschrijf is speculatie...
Mvg Karl

Dirky

De modelspoorders die nu hun materiaal van de hand doen (vaak overleden dus via vrouw of kinderen), komen vaak uit een tijdperk dat Märklin de scepter zwaaide. Dus ja, veel meer kans op 2de hands 3-rail mareriaal. Als er dan een verzameling van bijvoorbeeld 200 locomotieven opgekocht wordt, een groot getal maar er zijn zeker veel verzamelaars met heel grote aantallen, dan is er meteen veel in de winkel.

Ik kijk soms op 2de hands naar M-sporen en zie dat het aanbod de laatste jaren veel meer dan verdubbeld is...

Rangeerduivel

Dat er meer 3rail dan 2rail te vinden is in die winkel kan kloppen, en de reden ervan zou wel kunnen zoals Dirky aanhaalt.
Het lijkt er zelfs op dat de winkelier er ook een voorkeur voor heeft, en vooral er veel van kent, terwijl zijn kennis van 2rail materiaal eerder gering is.

Maar dat het 3rail materiaal jonger en nieuwer zou zijn is een veronderstelling die niet strookt, er zit bij beide van alle jaartallen tussen hoor.
Je kan er loc's vinden bij 2rail die amper uit de doos geweest zijn en omgekeerd

;)

janieburton

Citaat van: Rangeerduivel op 10 maart 2021, 09:43:21 AM

Maar dat het 3rail materiaal jonger en nieuwer zou zijn is een veronderstelling die niet strookt, er zit bij beide van alle jaartallen tussen hoor.
Je kan er loc's vinden bij 2rail die amper uit de doos geweest zijn en omgekeerd

;)

Ik zie toch zeer weinig oude blauwe(ik bedoel de dozen zonder doorkijk venster) Märklin dozen, op de voorraad van 08/03/2021 staat er geen enkele oude blauwe Märklin doos wel de witte dozen van de laatste jaren; wel zijn er regelmatig de blauw/rode dozen met doorkijk venster in het aanbod.


Citaat van: doomslu op 10 maart 2021, 08:49:35 AM
Ik denk dat ik weet over welke winkel het gaat en heb me ook al afgevraagd hoe dat komt.

Dan ben ik niet de enige waar dat bij mij is opgevallen

Misschien denken familieleden van een persoon die overleden is dat 2 rail bijwijzen van spreken niet verkoopbaar is(om het diplomatisch te omschrijven)

Het is spijtig dat hij geen systeem heeft om te weten wat er nog in zijn winkel beschikbaar is, je ziet nu wat de nieuwe toevoegingen zijn maar je heb geen zicht op wat nog beschikbaar is van pakweg 4 of 6 weken geleden.

In elk geval voor de keren dat ik er iets heb aangekocht, op basis van de foto's, ben ik tevreden van de service van Cristophe.

 

Metpetergaathetbeter

ik denk dat het ligt aan het feit dat hij steeds grote loten opkoopt van oudere/meestal Marklin verkopers en ook van overleden 3rail verzamelaars,vaak al eens van iemand die overstapt van 3 naar 2 rail(veel vaker dan omgekeerd)
Ooit ben ik ook 3r.overgestapt naar 2r.
De meesten die overstapten die ik ken zijn er ook die dezelfde stap hebben gezet. Ik ken er geen die van 2r naar 3r overstapten.

Een aantal mensen kontakteerden onze club als er een verzameling van de hand gedaan werd en veelal gingen een vrij groot aantal clubleden dus 2r opkopen/het interssantste opkopen voordat die gekende zaak de gelegenheid kreeg(=lees de interessantste zaken waren reeds weg voordat die opkoper daar binnenkwam).Nogal wat forumleden kregen via ons een lijst opgezonden van die verzameling en ook zij konden daar hun slag slaan.Niet direct spotgoedkoop maar een eerlijke prijs en zelfs voor zaken die toen geld gingen.

Laatste lag aan de verkoper die liever zag dat mooie stukken van zijn verzameling bij hobbyisten terecht kwamen en niet bij mensen die op zijn kap(lees gezondheid) zich zouden/kunnen verrijken.


svvander

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 10 maart 2021, 15:38:59 PM
De meesten die overstapten die ik ken zijn er ook die dezelfde stap hebben gezet. Ik ken er geen die van 2r naar 3r overstapten.

Oh jawel... maar de meeste zijn ook direct van forum overgestapt  :o
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

bellejt

en de echte hebben dat forum weer verlaten en komen liever hier of op benelux alhoewel we 3 railer zijn.Nette forums en behandelen iedereen als mensen ipv een elite groepje te bevoordelen die alles mag zeggen en spuien op elkeens kap.

mardig23

Ik ben van 2R naar 3R overgestapt, zo ergens 100 jaar geleden, en ik zit hier nog😇
Mvg Karl

Metpetergaathetbeter

maar je gaat  geregeld vreemd  ;D aléz van forum

Metpetergaathetbeter

Citaat van: bellejt op 10 maart 2021, 18:43:23 PM
Nette forums en behandelen iedereen als mensen ipv een elite groepje te bevoordelen die alles mag zeggen en spuien op elkeens kap.
tja waarschijnlijk te wijten aan kortsluitingen van 3 rail in hun jeugd  ;D ;)

Metpetergaathetbeter

Citaat van: mardig23 op 10 maart 2021, 19:55:08 PM
zo ergens 100 jaar geleden, en ik zit hier nog😇
tja, bij sommige maatschappijen moet je ook heel veel geduld hebben ;)

efl045

Citaat van: mardig23 op 10 maart 2021, 19:55:08 PM
Ik ben van 2R naar 3R overgestapt, zo ergens 100 jaar geleden, en ik zit hier nog😇
Ik ook, 'k ben al bijna 60 jaar 3-rail rijder maar mijn eerste treinset was wel 2-rail, een batterijtreintje  ;)

mardig23

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 10 maart 2021, 21:16:55 PM
maar je gaat  geregeld vreemd  ;D aléz van forum

Das waar, ik probeer overal een beetje bij te leren!
Op 3rails staan zeer mooie voorbeelden van grote banen, met moderne aansturing.
Op BNL zit zowat vanalles, en zie je ook veel grootbedrijf voorbij flitsen. Ook dat 3d print gedoe is daar sterk aanwezig.

Maar hier zitten wat mij betreft de meesterbouwers toch wel hoor.
(en het gaat er hier wat minder streng aan toe ;D)
Mvg Karl