Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Betaalbare kolenwagon uit China

Gestart door Karel A.J., 28 januari 2021, 19:12:38 PM

Karel A.J.

https://www.aliexpress.com/snapshot/0.html?spm=a2g0s.9042647.0.0.4cf04c4dc4NdzY&orderId=8124340236796769&productId=4001238347310

Pakje kwam hier vandaag aan - het gaat minder traag tegenwoordig, uit China - het wagonnetje is netjes in orde, stevig stuk metalen ballast inbegrepen, en pogingen tot detaillering, zelfs perslucht aan de onderkant.

Helaas, jammer maar zo helaas: het is helemaal geen 1:160, het blijkt 35 mm breed te zijn en is dus zelfs danig breed voor 1:87, lijkt me. Is die Chinees nu een bedrieger of alleen maar stom?

Stieven76

Link verwijst naar een login pagina.


59erke

Ik vermoed dat ze daar in China andere schaalverhoudingen hanteren waardoor alles groter is dan in Europa.

Mijn zoon heeft het ook voorgehad met Modelauto's schaal 1/24 in China leunen deze al redelijk dicht bij de Europese schaal 1/18.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Herwig

#4
    Size:     Approx.  14.5  x  3.5  x  3.5cm      ( L x W x H )

    Deze breedte wordt wel keurig vermeld in de beschrijving ....   
   

Klaas Zondervan

Aan de details en opschriften te zien is het een Amerikaans model. En in de USA zijn de wagens wat forser dan in Europa.
Maar die 1:160 is duidelijk een vergissing.

Floris

amerikaans? neuh, chinees! Ziet eruit als best een leuk karretje, maar idd geen N.

evan

Citaat van: Klaas Zondervan op 28 januari 2021, 21:51:14 PM
Aan de details en opschriften te zien is het een Amerikaans model. En in de USA zijn de wagens wat forser dan in Europa.
Maar die 1:160 is duidelijk een vergissing.

Dat is alles behalve een Amerikaan!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Havoc

Citaat van: evan op 28 januari 2021, 23:00:44 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 28 januari 2021, 21:51:14 PM
Aan de details en opschriften te zien is het een Amerikaans model. En in de USA zijn de wagens wat forser dan in Europa.
Maar die 1:160 is duidelijk een vergissing.

Dat is alles behalve een Amerikaan!

Natuurlijk is dat geen amerikaan, dat is een chinees: http://www.railway-wagon.com/C64K-open-top-wagon-75.htm

Als je naar de lengte bij de fabrikant kijkt dan is het precies eerder 1/100. Of er zijn meerdere modellen van.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Nu weet ik wel dat het geen Amerikaan is. Maar constructief wel degelijk Amerikaanse invloeden.

Alberke

Dat is inderdaad het logo van de Chinese spoorwegen. Nu nog een loc en wat huisjes en je kan aan een Chinese baan beginnen, lijkt me een mooie uitdaging.
Als je op Ali rondneust naar modelspoor kom je heel wat tegen; meestal heel oosters getint. Lantaarnpalen bijvoorbeeld, die zo uit de Chinese buurt  kunnen komen. Soms is het goedkoper om die te strippen om de ledjes er uit te halen dan bedrade leds te kopen. ;)
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Karel A.J.

#11
Ik heb nul komma nul belangstelling voor HO-werk. Het wagonnetje is dan ook beschikbaar voor wie het hebben wil, kom maar ophalen in B3150 Haacht.

Enne, voor HO is er wel een en ander beschikbaar in het Verre Oosten, inderdaad; maar voor N-schaal is het daar maar een mager beestje. Precies daarom was ik zo content dit wagonnetje te vinden, en ik bestelde het ook al komt het in mijn Schumanproject eigenlijk niets doen want er rijden daar geen goederentreinen, normaliter. Des te pijnlijker is mijn teleurstelling dat ik ben beetgenomen.

@Herwig heeft overigens gelijk, de afmetingen staan inderdaad vermeld op de Ali-webpagina. Nog altijd geloof ik die Chinezen veel te licht, dat moet ik nu toch eens eindelijk afleren.


Floris

Citaat van: Klaas Zondervan op 29 januari 2021, 10:43:08 AM
Nu weet ik wel dat het geen Amerikaan is. Maar constructief wel degelijk Amerikaanse invloeden.
Oh, invloed wel, maar ook niet eens zo heel sterk. Dit soort bakwagens met loskleppen is meer een oostblokhobby, in rusland zie je dat ook wel, al zitten daar de kleppen in de vloer (en ist dus feitelijk gewoon een zelflosser al lijkt t van buiten op een soort eanos)

Qua chinees met amerikaanse invloed zijn de in belgiƫ voor china gebouwde gondola's met deuren (waarvan ik een tijd dacht dat t oude USTC-wagens waren) een beter voorbeeld, die dingen konden door de oorlog niet afgeleverd worden dus die zijn toen maar door een paar belgische staalbedrijven opgereden.
https://flic.kr/p/KFtHJE

Karel A.J.

@Johan "Havoc": ja, deze lijkt inderdaad beter te kloppen, ofschoon nog steeds erg breed misschien. Maar ik vind hem te duur, zoals reeds gezegd komen goederentreinen eigenlijk sowieso niet te pas in mijn project. Een goedkoopke wilde ik er dan nog wel eens bij nemen, maar verder gaat het niet voor mij.