Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Uhu Plast

Gestart door railbusje, 24 oktober 2006, 21:37:43 PM

railbusje

Ik had onlangs een flesje UHU plast vloeibare plasticlijm gekocht en vandaag geprobeerd. Wat een waardeloze troep is me dat. Zeer dun en kleeft bijna niet. Ik zal het voortaan maar op mijn Revell of Faller expert houden.

Gerolf

Wat heb je geprobeerd aaneen te kleven? Voor styreen is het geweldig.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Jaorry hoor maar ik heb hier twee flesjes staan voor huisjes en dat gaat uitstekend.
Het is perfect spul.

wim ysbeer

Steven86

Ik ben er ook erg tevreden van. Lijmt prima styreen zoals Gerolf zegt. Het verstopt ook veel minder snel dan Faller Expert in mijn ervaring.

Je hoeft ook niet zoveel te gebruiken als bij Faller Expert. Breng je het voldoende spaarzaam aan?


Steven

locomotion

Je moet de lijm natuurlijk gebruiken voor wat het gemaakt is. UHU-plast is schitternde spul voor de meeste polystyreentoepassingen zoals huisjes edm en stips van plastikard en evergreen. Maar misschien heb jij de meer stroperige versie nodig. Deze is dikker maar nog steeds vloeibaar. Het vervliegt minder snel, waardoor het langer op de plastic kan inwerken en de plastic kan doen smelten.
Vaak heb je de twee soorten naast elkaar nodig en zul je zelf ervaren waarvoor de meer vloeibare en de dikkere lijm geschikt is. Trouwens ook Humbrol, Tamiya, revelle, Kibri, en noem maar op hebben gelijkaardige lijmen. Dus keuze genoeg zou ik zeggen.
Locomotion

Tom

Op de workschop "bouwen met plasticard" door Guy Holbrecht vertelde hij dat hij het liefst met de lijm van kibri met het borsteltje werkt.
En hij heeft al heel wat gemaakt in plasticard.
Zelf gebriuk ik Faller Expert.
Tom

Anarchy

citaat:
Geplaatst door Tom

Op de workschop "bouwen met plasticard" door Guy Holbrecht vertelde hij dat hij het liefst met de lijm van kibri met het borsteltje werkt.
En hij heeft al heel wat gemaakt in plasticard.
Zelf gebriuk ik Faller Expert.



Ik heb al met beide producten gewerkt. Het laatste was ook met Faller Expert. Ik verkies dit omdat je preciezer te werk kan gaan dan bij het Kibri product met borsteltje.

Tom

Ik denk ook dat je met een naald fijner kan werken.
En een truckje om de verstopte naald te verhelpen, is hem een tijdje in een vlam van een aansteker je houden, zo komt de lijm weer los. [;)]
Tom

Peter

Voor mijn heel fijne werk, bv. de bekoling van Bochmann & Kochend?rfer, gebruik ik altijd de lijm van Tamiya, omdat die een superfijn borstelttje heeft, goede kleefkracht en snel droog.
Voor alle andere dingen gebruik ik Faller expert.
Met vriendelijke groeten
Peter

modelbaanHO

Ik heb zowel met UHU Plast, Faller expert en Kibri lijm gewerkt. Voor het in elkaar zetten van bouwdozen heb ik nog nooit problemen ondervonden. De lijm van Kibri wordt na veel jaren wel sprok waardoor onderdelen die soms moeilijk vast te lijmen zijn lossen (dakgoten bvb.). Om het verstoppen van Faller expert tegen te gaan steek ik na gebruik een kopspeld in de naald.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Anarchy

citaat:
Geplaatst door modelbaanHO

De lijm van Kibri wordt na veel jaren wel sprok waardoor onderdelen die soms moeilijk vast te lijmen zijn lossen (dakgoten bvb.).


Klopt. Zelf ook meegemaakt.

janjozef

dat is nu wel met alle lijmen evenzo met revell zelfs houtlijm krijgt het, dat is gewoon de ouderdom van de lijm.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

locomotion

Toch even reagereen op ouderdom lijm. De plasticlijm komt daarvoor eigenlijk niet in aanmerking tenzij je een slechte verbinding hebt gemaakt. De plasticlijm lost de kunststof op. Het bevat steeds een oplosmiddel. Het doet de plastic smelten. Hierdoor smelten de twee onderdelen in elkaar. Wanneer de lijm de tijd niet gekregen heeft om de kunststof te doen smelten, dan krijg je inderdaad een slechte verbinding. Dit kan als gevolg van de hardheid van de kunststof waardoor de lijm sneller oplost in de lucht en de kans niet krijgt om op het oppervlak in te werken. Dit heb je ook vaak bij vluchtige lijmen en zeer dunne vloeibare plasticlijmen. Op sommige kunststoffen in de modelbouw werkt geen enkele plasticlijm, zoals ASB, Nylon, ....
Locomotion

railbusje

Het was UHU plast in een potje met borsteltje. Ik heb het gebruikt voor een plastic bouwdoos van Faller te lijmen. Misschien was het wel een oud flesje zoals Locomotion zegt. De lijm was zeer snel verdampt, dikwijls nog voor je de tijd had om de twee delen tegen elkaar te houden.

hobbyist

Tom, Ik gebruik een ander trukje om een fijne naald op te houden. Ik ontraffel fijne eletronicadraad dat net iets langer dan de naald is. Gewoonlijk is de punt waar de lijm het eerst verhard. Dit kan je gemakkelijk openen door er met het draadje tegen te duwen tot het er volledig ingaat. Als je het draadje er in doet als je stop met lijmen en dan het dopje erop doet kan het onmogelijk vertoppen. Deze methode is iets minder gevaarlijk als er jongeren mee werken.