HELP ! Digitaal of analoog?

Gestart door n/a, 24 oktober 2006, 13:57:03 PM

n/a

Beste modelspoorders,

Ik weet het zo langzamerhand niet meer. Ik kom uit het analoge tijdperk. heb nu 15 jaar niets meer gedaan aan mijn fleischmann/roco baan en nu begin ik weer. De volgende discussie krijg ik niet goed beantwoord. Analoog of digitaal.Ik begin helemaal opnieuw. Ik blijf een 2 railer, ik ben redelijk handig met de soldeerbout. Wat moet ik nu doen. Digitaal lijkt me leuk, maar wel systeem? DCC lijkt me de oplossing maar kies ik dan voor het uhlenbrock systeem of een andere oplossing. Kan ik gedeeltelijk digitaliseren ? bv treinen wel, seinen en wissels niet. Stoppen mn treinen dan nog bij de seinen?
Ik heb al heel veel gelezen over digitaal maar wie kan mij nu een goed advies geven, want ik vind het razend ingewikkeld om een de juiste keuze te maken.

mvg
Hagie35

Frank_N

Hallo Hagie35

Beide hebben voor iedereen voor en nadelen. Daarbij zijn de keuzemogelijkheden vrij groot. Standarisatie lijkt er niet te zijn. Daarbij komt dat je zelf moet uitmaken in hoeverre je ermee wil gaan. Ik bedoel je kunt zelf solderen, maar wil je ook alle electronica zelf maken?  Wil je dingen zelf uitdenken, of heb je liever een kant en klaar concept?
Als tip kan ik je geven maak een lijstje me 2 kolommen, kolom digitaal en kolom analoog.
Schrijf vervolgens voor en nadelen van beiden onder elkaar en daarna kun je ze gaan wegstrepen tov elkaar.
Een van de weinige dingen die ik over digitaal rijden weet
(via dit forum) is dat DCC het meest verbreide systeem lijkt te zijn.
Door de NMRA is het uitgeroepen tot wereldstandaart.

Veel plezier op dit forum!

Frank




Groet van Frank

ysbeer

Een paar dingen zijn belangrijk.
Je hebt een baan ?
Tweerail die nu dus op gelijkstroom loopt.
Als je geen of nog maar enkele loks hebt zou ik meteen beginnen met digitaal DCC.
Ik zou ,en heb ook, gekozen voor het merk LENZ .
Een instijg set hier van is redelijk goedkoop en de uitbreidings mogelijk heden zijn goed.
Alle andere merken zijn uiteindelijk van het lenz systeem afgeleid.
Of onder liccentie gemaakt
De toevoeging is meestal dat men meer van alles en nogwat door elkaar heen kan gebruiken.
Of dat nuttig is moet je zelf beantwoorden.
Ik persoonlijk vindt een rechtlijnig systeem dat alleen dat kan wat ik wil nog al tijd het beste.

Ik koop ook geen auto die zowel op gas als op diesel en dan ook nog op benzine kan rijden.
Ik kies een van de drie,dat is simpel,en goedkoper.

Het digitaal systeem is perfect (bijna)omdat je verschillende loks via een voeding (de rails) onafhankelijk van elkaar kunt besturen.
Bij het z.g.n analoge systeem gaat dat minder eenvoudig,maar let wel het gaat wel.

Voor het onafhankelijk van elkaar laten rijden is het digitaal systeem dus heel goed.

Alle ander zaken op de modelbaan ,wissels ,seinen e.d kunnen net zo goed(of beter)maar zeker goedkoper normaal analoog worden uit gevoerd.
De iets meer bedrading die daar voor nodig is val weg tegen alle decoders en andere hulpschakelingen die je nodig hebt bij 100% digitaal.

Samen gevat
Kies voor digitaal bij je rijdend materiaal.
Kies apparatuur zonder al te veel toeters en bellen,die je toch niet gebruikt.
Schakel alles wat je met normaal draad kunt bereiken analoog.
begin niet analoog,om dan na dat je 30 loks hebt over te gaan op digi je moet dan in een keer 30 decoders kopen en inbouwen.
Dus heb je nog niets,dan meteen digitaal.

Uitzondering
Als je een gekocht computer programma wil gaan gebruiken zul je meestal(er zijn uitzonderingen) niet om compleet digitaliseren heen kunnen.

Stoppen
Alhoewel men steeds dichter bij komt is het stoppen voor b.v een rood sein ook in de digitale techniek nog altijd niet perfect opgelost.
10 keer proberen 2 keer fout.
Ik zie wel dat men in de komende jaren,het ideaal wel dicht zal benaderen.

Dat was zo een beetje mijn idee,nu komen er veel tegenstrijdige opmerkingen,waar bij dan ieder beweerd dat zus of zo door de hemel is gezonden.
Maar daar moet je maar door heen kijken
Ik vind nog altijd,hoe simpeler de opzet hoe beter het resultaat.

wim ysbeer

n/a

Dank voor je reactie. Ja het fenomeen DCC is me duidelijk dat daar mn keuze zou moeten liggen, maar dan nog blijven er veel vragen onbeantwoord en bij een leverancier krijg ik geen objectief antwoord.
[:D]
citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN

Hallo Hagie35

Beide hebben voor iedereen voor en nadelen. Daarbij zijn de keuzemogelijkheden vrij groot. Standarisatie lijkt er niet te zijn. Daarbij komt dat je zelf moet uitmaken in hoeverre je ermee wil gaan. Ik bedoel je kunt zelf solderen, maar wil je ook alle electronica zelf maken?  Wil je dingen zelf uitdenken, of heb je liever een kant en klaar concept?
Als tip kan ik je geven maak een lijstje me 2 kolommen, kolom digitaal en kolom analoog.
Schrijf vervolgens voor en nadelen van beiden onder elkaar en daarna kun je ze gaan wegstrepen tov elkaar.
Een van de weinige dingen die ik over digitaal rijden weet
(via dit forum) is dat DCC het meest verbreide systeem lijkt te zijn.
Door de NMRA is het uitgeroepen tot wereldstandaart.

Veel plezier op dit forum!

Frank







Ludwig

HAGIE 35 , ik begrijp je probleem helemaal .
Ik ben zelf 2 jaar geleden terug begonnen met de hobby en ...wat was dat een verschil met zo'n 15 jaar geleden .
Inderdaad krijg je van elke winkelier wel een ander antwoord op je vraag .
Ik zou zeker voor digitaal gaan en verder vind ik de uitleg die je kreeg van Ysbeer de juiste vizie .
In ieder geval veel plezier met de hobby[:D]
LUDWIG

Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Stoppen
Alhoewel men steeds dichter bij komt is het stoppen voor b.v een rood sein ook in de digitale techniek nog altijd niet perfect opgelost.


Hier zit nou juist een tegenstrijdigheid in het digitale systeem. Enerzijds kun je elke trein onafhankelijk besturen, maar als een trein op een rood sein afrijdt is het eigenlijk helemaal niet zo interessant welke trein dat is. Dan wil je gewoon de trein die het sein nadert afremmen en stoppen.
Daarvoor zijn twee benaderingen:

1. Je bestuurt de hele baan met een PC programma, b.v. Koploper. Het programma houdt bij welke trein waar rijdt, dus als een sein rood staat dan weet het programma welke trein er moet gaan stoppen.

2. Je stuurt in de sectie voor het sein een aangepast signaal naar de trein waarop elke trein zal reageren met afremmen en stoppen. Daarvoor zijn verschillende technieken. De nieuwste is het ABC systeem van Lenz. Daarbij wordt door middel van diodes het digitale signaal in de stopsectie asymmetrisch gemaakt, en de decoder weet dan dat hij moet afremmen.

Als ik afga op wat ik op forums lees werken beide benaderingen goed. Maar dat mogen de ervaringsdeskundigen vertellen. Als elektrotechnieker ben ik wel geinteresseerd in de technieken die bij digitaal worden toegepast, maar zelf blijf ik lekker analoog rijden.

n/a

Iedereen alvast bedankt voor de reacties. Ik kan me prima vinden in de mening van Wim.
Het meest lastige vind ik ondanks dat ik redelijk begrijp hoe de digitale sturing werkt om analoog met digitaal te combineren. bv zoals wim al aangeeft seinen ed. lekker analoog en de rest digitaal. Hoe krijg je dan je treinbeivloeding gerealiseerd? Is koploper daar dan de oplossing voor?
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Stoppen
Alhoewel men steeds dichter bij komt is het stoppen voor b.v een rood sein ook in de digitale techniek nog altijd niet perfect opgelost.


Hier zit nou juist een tegenstrijdigheid in het digitale systeem. Enerzijds kun je elke trein onafhankelijk besturen, maar als een trein op een rood sein afrijdt is het eigenlijk helemaal niet zo interessant welke trein dat is. Dan wil je gewoon de trein die het sein nadert afremmen en stoppen.
Daarvoor zijn twee benaderingen:

1. Je bestuurt de hele baan met een PC programma, b.v. Koploper. Het programma houdt bij welke trein waar rijdt, dus als een sein rood staat dan weet het programma welke trein er moet gaan stoppen.

2. Je stuurt in de sectie voor het sein een aangepast signaal naar de trein waarop elke trein zal reageren met afremmen en stoppen. Daarvoor zijn verschillende technieken. De nieuwste is het ABC systeem van Lenz. Daarbij wordt door middel van diodes het digitale signaal in de stopsectie asymmetrisch gemaakt, en de decoder weet dan dat hij moet afremmen.

Als ik afga op wat ik op forums lees werken beide benaderingen goed. Maar dat mogen de ervaringsdeskundigen vertellen. Als elektrotechnieker ben ik wel geinteresseerd in de technieken die bij digitaal worden toegepast, maar zelf blijf ik lekker analoog rijden.


n/a

Om nog even te reageren op de vragen die je steld. Ik heb nog geen baan. Ik ben maar mezelf weer eens gaan orienteren voordat ik ga bouwen. Ik heb een lok of 10 die nog de moeite waard zijn om te laten rijden. Het overige materiaal is zodanig gedateerd dat het eigenlijk niet echt meer kan. Dus... er moet wel het e.e.a. bij.
Ik begrijp dat je dan zegt. Ga digitaal en ga niet meer problemen op je nek halen door straks alles om te moeten bouwen. Ik kan altijd overwegen om de huidige straks toe te voegen op de digitale baan.Ik heb me bedacht als ik straks echt de boel helder heb, ga ik een website maken waarbij ik de beginnende modelspoorder misschien ook weer verder kan helpen. In ieder geval heel erg bedankt voor je advies

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Een paar dingen zijn belangrijk.
Je hebt een baan ?
Tweerail die nu dus op gelijkstroom loopt.
Als je geen of nog maar enkele loks hebt zou ik meteen beginnen met digitaal DCC.
Ik zou ,en heb ook, gekozen voor het merk LENZ .
Een instijg set hier van is redelijk goedkoop en de uitbreidings mogelijk heden zijn goed.
Alle andere merken zijn uiteindelijk van het lenz systeem afgeleid.
Of onder liccentie gemaakt
De toevoeging is meestal dat men meer van alles en nogwat door elkaar heen kan gebruiken.
Of dat nuttig is moet je zelf beantwoorden.
Ik persoonlijk vindt een rechtlijnig systeem dat alleen dat kan wat ik wil nog al tijd het beste.

Ik koop ook geen auto die zowel op gas als op diesel en dan ook nog op benzine kan rijden.
Ik kies een van de drie,dat is simpel,en goedkoper.

Het digitaal systeem is perfect (bijna)omdat je verschillende loks via een voeding (de rails) onafhankelijk van elkaar kunt besturen.
Bij het z.g.n analoge systeem gaat dat minder eenvoudig,maar let wel het gaat wel.

Voor het onafhankelijk van elkaar laten rijden is het digitaal systeem dus heel goed.

Alle ander zaken op de modelbaan ,wissels ,seinen e.d kunnen net zo goed(of beter)maar zeker goedkoper normaal analoog worden uit gevoerd.
De iets meer bedrading die daar voor nodig is val weg tegen alle decoders en andere hulpschakelingen die je nodig hebt bij 100% digitaal.

Samen gevat
Kies voor digitaal bij je rijdend materiaal.
Kies apparatuur zonder al te veel toeters en bellen,die je toch niet gebruikt.
Schakel alles wat je met normaal draad kunt bereiken analoog.
begin niet analoog,om dan na dat je 30 loks hebt over te gaan op digi je moet dan in een keer 30 decoders kopen en inbouwen.
Dus heb je nog niets,dan meteen digitaal.

Uitzondering
Als je een gekocht computer programma wil gaan gebruiken zul je meestal(er zijn uitzonderingen) niet om compleet digitaliseren heen kunnen.

Stoppen
Alhoewel men steeds dichter bij komt is het stoppen voor b.v een rood sein ook in de digitale techniek nog altijd niet perfect opgelost.
10 keer proberen 2 keer fout.
Ik zie wel dat men in de komende jaren,het ideaal wel dicht zal benaderen.

Dat was zo een beetje mijn idee,nu komen er veel tegenstrijdige opmerkingen,waar bij dan ieder beweerd dat zus of zo door de hemel is gezonden.
Maar daar moet je maar door heen kijken
Ik vind nog altijd,hoe simpeler de opzet hoe beter het resultaat.

wim ysbeer



n/a

citaat:
Geplaatst door Hagie35

Beste modelspoorders,

Ik weet het zo langzamerhand niet meer. Ik kom uit het analoge tijdperk. heb nu 15 jaar niets meer gedaan aan mijn fleischmann/roco baan en nu begin ik weer. De volgende discussie krijg ik niet goed beantwoord. Analoog of digitaal.Ik begin helemaal opnieuw. Ik blijf een 2 railer, ik ben redelijk handig met de soldeerbout. Wat moet ik nu doen. Digitaal lijkt me leuk, maar wel systeem? DCC lijkt me de oplossing maar kies ik dan voor het uhlenbrock systeem of een andere oplossing. Kan ik gedeeltelijk digitaliseren ? bv treinen wel, seinen en wissels niet. Stoppen mn treinen dan nog bij de seinen?
Ik heb al heel veel gelezen over digitaal maar wie kan mij nu een goed advies geven, want ik vind het razend ingewikkeld om een de juiste keuze te maken.

mvg
Hagie35



Een tip: ben je niet echt handig met digibites en bites, loop dan mete en grote boog om digitaal heen! Trap niet in de zelfde valkuil als ik, niet alleen is digitaal onbeschrijfelijk duur, het is is ook nog eens spuugmoeilijk. Ik zet binnenkort mijn intelleibox en al die andere rommel te koop op e-bay en stap weer terug naar analoog. Dat snap ik tenminste en er zijn boeken genoeg waaruit je hulp kunt halen. Digtaal? je bent overgeleverd aan de goedwillendheid van sommige mensen op de diverese sites. Vergeet de winkeliers, dat zijn dozenschuivers met maar een doel, jou zo veel mogelijk poen uit de zakken te trekken en hulp? Tot aan de buitendeur. Zoek de site van Mectroniscs eens op en laat voor een paar cenetn hen een compleet systeemn voor je utdokteren. Draden aansluiten en hup rijden. 1000 % goedkoper en bij probelemen krijg je raad en daad. Dat kun je als je digitaal rijdt wel vergeten.

ERVIN

Dat begint hier verdacht veel op reclame te lijken???[V]

ysbeer

Het lijkt mij het beste deze meneer.
Zonder naam ,met een behoorlijke run van het forum te mikken.
Als ik advertentie wil lezen koopt ik wel een blad.

Wim ysbeer

Gerolf

citaat:
Geplaatst door ERVIN
Dat begint hier verdacht veel op reclame te lijken???[V]
Hoezo? Ik heb getracht die site op te zoeken, helaas niets gevonden.
Informatie over alternatieve analoge systemen interesseert me wel. Of die 1000% goedkoper zou zijn, maak ik zelf wel uit. Ik hoop in ieder geval die site eens te kunnen vinden. Dus runaway, loop nog niet weg.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Waarom dan geen naam opgeven ??
heb je dan toch iets te verbergen ?
maar goed als het niet zo is sorry dan,maar wek niet zo een indruk.

wim ysbeer

SuSke

@ gerolf
site gevonden: http://www.mecktronics.nl/N_frame.html?http://www.mecktronics.nl/
Ze leveren je alle nodige bouwstenen (printplaatjes en componenten) om een analoge baan te maken met een heleboel lokale sturingen.
Ze slijten je natuurlijk ook de nodige lectuur met achtergrondinformatie en bouwschema's. Prijzen lijken inderdaad laag in verglijking met wat je neertelt voor digitale spullen.

@Hagie53
Wil je met KOPLOPER gaan rijden voor de sturing van je baan, maar wil je niet investeren in het digitaliseren van je loc's, kijk dan even op de site van DINAMO http://home.hccnet.nl/leon.van.perlo/
Met dat systeem kan je analoge loc's laten rijden volgens een automatisch blokgestuurd systeem, 1 trein per blok zoals het bij het grootspoor ook is. Ik ben zelf nog wel aan het uitzoeken hoe je dan moet gaan rangeren op sporen waar wagens staan met een terugmelding (bezette blokken)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

mini-bs

ze hebben wel iets interessants precies, nl. een barcodelezertje. Lijkt me wel nuttig om bvb bepaalde vaste treinen te herkennen.