Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Taal

Gestart door Alberke, 16 december 2020, 19:12:30 PM

Alberke

Na WOII is het gemiddeld IQ van de wereldbevolking toegenomen, maar in de laatste 20 jaar weer afgenomen.
Eén van de oorzaken is de verarming van de taal. Het gebruik van de juiste vervoeging, het uitbreiden van de woordenschat zijn onder andere middelen om deze verarming tegen te gaan.
Laat ons samen hier aan werken, en om te beginnen letten op dt fouten.
Dit oude ezelsbruggetje kan hierbij helpen:
Ik drink nooit thee
jij drink altijd thee
Hij drinkt alleen thee als hij tegenwoordig is.
En dat voltooid deelwoord, dat deel van een vervoeging dat dikwijls met ge begint, dat moet je gewoon verlengen, dan hoor je de t of de d.
Bestelde treinen, gestroopte konijnen, getelde centjes...
Succes!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Dirkh

Gelieve dan wel correct te spellen.

Alberke

Citaat van: Dirkh op 16 december 2020, 19:42:07 PM
Gelieve dan wel correct te spellen.
een bank vooruit maar geen kus van de juf, vanwege de bekende reden ;D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Dirkh

Deju , stomme covid-19. Had zo gehoopt op die .... bank vooruit. ;)

Klaas Zondervan

Hugo, voor mij is dat taallesje niet nodig. Maar als je zo graag wilt vertellen hoe het hoort, zorg dan wel dat je voorbeeld foutloos is. Anders helpt het niet.
Het helpt sowieso niet, er worden wel vaker opmerkingen gemaakt over d/t fouten, maar ik zie op forums dagelijks die fouten voorbij komen.

Alberke

Maar je zegt niet waar de fout(en) zit(zijn); zo ga je geen sterretje van de juf krijgen! ;D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Havoc

"het gemiddelde IQ"
"Het gebruik van de juiste vervoeging en het uitbreiden..." komma enkel als er meer dan 2 komen en "en" voor de laatste in de opsomming
"gij drinkt altijd thee" (gij en jij zijn niet gelijk voor de vervoeging)
"jij drinkt altijd thee als je tegenwoordig bent" maar niet als je achter het werkwoord komt!
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Alberke

Citaat van: Havoc op 16 december 2020, 22:18:43 PM
"het gemiddelde IQ"
"Het gebruik van de juiste vervoeging en het uitbreiden..." komma enkel als er meer dan 2 komen en "en" voor de laatste in de opsomming
"gij drinkt altijd thee" (gij en jij zijn niet gelijk voor de vervoeging)
"jij drinkt altijd thee als je tegenwoordig bent" maar niet als je achter het werkwoord komt!
Dat is tenminste positieve feedback! I
Maar het is prediken in de woestijn.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Klaas Zondervan

Citaat van: Alberke op 16 december 2020, 21:39:15 PM
Maar je zegt niet waar de fout(en) zit(zijn); zo ga je geen sterretje van de juf krijgen! ;D
Nee, want in dit geval ben jij de leraar, dus moet je zelf de fout kunnen vinden.

Rangeerduivel

#9
Citaat van: Klaas Zondervan op 16 december 2020, 21:22:05 PM
Hugo, voor mij is dat taallesje niet nodig. Maar als je zo graag wilt vertellen hoe het hoort, zorg dan wel dat je (jouw) voorbeeld foutloos is. Anders helpt het niet.
Het helpt sowieso niet, er worden wel vaker opmerkingen gemaakt over d/t fouten, maar ik zie op forums (fora!) dagelijks die fouten voorbij komen.

Ik zal Alberke wat helpen Klaas, hij heeft het blijkbaar druk! ;D ;D
Je is hier niet toegelaten daar Alberke hier de meester is, dus die tutoyeer je niet... ::) ;D
En de correcte zinsbouw voor jouw laatste zin is;
"Ik zie die fouten dagelijks voorbij komen op fora."

;)
De kindjes amuseren zich blijkbaar weer! ::)

Klaas Zondervan

Rudy, ik bedoelde een fout in het startbericht van Hugo.
En de verbeteringen die je aanbrengt in mijn bericht zijn onterecht.
Je wil en je wilt zijn volgens de taalregels allebei goed. Het meervoud van forum kan zowel forums als fora zijn.

Rangeerduivel


dani

pruimentijd .... ?
of hoog water   (waardoor er zoals geweten is, al wel eens wat gezeik tot stand komt) ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

doomslu

Citaat van: dani op 17 december 2020, 07:59:06 AM
pruimentijd .... ?
of hoog water   (waardoor er zoals geweten is, al wel eens wat gezeik tot stand komt) ?
Kan zijn Dani, maar het is toch niet erg?  ;)

Nog eentje: lok. Dat woord wordt hier vaak gebruikt als afkorting voor locomotief, maar het betekent eigenlijk:
lok (de; v(m); meervoud: lokken)
bosje haren met een of meer slagen


Er wordt hier nogal veel naar Duitse site gesurfd blijkbaar.  :D

Loc dus, vanaf nu?  :)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

dani

#14
Citaat van: doomslu op 17 december 2020, 09:31:06 AM
Kan zijn Dani, maar het is toch niet erg?  ;)

Zeker niet erg Luc.  Wie het niet wil lezen, scrollt gewoon verder  zoals bij andere topics.
Van mijn part mag er elke dag hoog water of pruimentijd zijn...     Altijd lachen ...


Citaat van: doomslu op 17 december 2020, 09:31:06 AM
Er wordt hier nogal veel naar Duitse site gesurfd blijkbaar.  :D
gesurfD  of gesurfT ?    "hij surfTe naar een site ...."


site of siteS ?     (we gaan toch niet allemaal elke keer dezelfde site bezoeken ?)


"een of meer"  of   "één of meer" ?


Dus ook 3 fouten in 1  opmerking.   Wie vrij van zonden is , ...




PS/ ik maak zelf ook HEEL veel tikfouten / typfouten, maar dat is niet aan mijn taalgebruik gelegen, wel aan dyslexie.
Ik probeer mijn tekst te herlezen, maar zie het vaak zelf niet , ook niet na 3 keer herlezen.   Pas later komt het ineens door.

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.