Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Jasper's werkbank: rommel en prullaria ten top!

Gestart door Jappy, 06 december 2020, 17:40:22 PM

Jappy

Bedankt!  :D  Dat kromtrekken valt wel mee. Schilderen is het eerste wat ik doe nadat ik de zijwanden en ramen heb uitgesneden. Daarnaast droogt de verf verbazingwekkend snel op. Eventueel kromtrekken is dus makkelijk gecorrigeerd.

Wat betreft het dak, dat is nu dus van balsa. Ben ik helemaal tevreden? Wel, het kan waarschijnlijk nog beter, maar voor een 4de poging om de vorm correct te krijgen, ga ik het hier voorlopig bij laten. Misschien in de toekomst dat ik er nog iets aan kan doe, maar hier kan ik wel mee leven! Ik heb echter wel ideeën hoe ik het volgende rijtuig moet aanpakken.





Nu vouwbalgen, buffers en sierstrepen afwerken. En dan verder weer met de stuurstand.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Tothebeach

Erg tof die rijtuigen uit karton. Mooi gemaakt en ze zien er strak uit. Zeker die schuiframen bovenin zijn knap gesneden. Mooi werk!

Groet,
michel


Jappy

Tijd voor nog eens een update over wat er allemaal gebeurd is, niet?

Hoe een miskoop uiteindelijk toch goed uitdraaide. Op eBay werd een antiek kitje van Peco-Wills goedkoop op de kop getikt. Er was weinig info over, en Google bracht ook amper soelaas. Denkend dat het 009 is en dus smalspoor, toch maar aangeschaft. Pas toen het aankwam merkte ik de ENORME letter 'N' op de doos... Schaal N dus. Jammer. Maar ik heb een industrieel Brits baantje, dus ik kon er wel een plekje voor vinden. Het is m'n eerste ervaring met dit soort kitjes, en het smaakt naar meer. Ik heb het proberen in elkaar te zetten met secondelijn, maar dat bleek geen succes. Twee componenten bleek effectiever. Schilderen, decals, en ruitjes met Kristal Klear... Ik vind het wel iets leuks! Het chassis is van een Arnold 'Humbold' en 'bolt'  ;)  als de beste. Zelfs over de Peco setrack insulfrog wissels waarmee m'n Brits baantje is uitgevoerd. Geslaagd project dus!



Project M2 gaat gestaag door met de stuurstand. Ook hier weer karton, Kato-draaistellen en etiketten voor ramen. Maar het dak is anders. Nadat ik tegen een vriend van me steen en been zat te klagen over het dak, stelde de beste man voor deze te 3d printen. HIj stelde zelfs voor het volledige rijtuig te tekenen en te printen! Eerst een zeer aanlokkelijk aanbod, maar waar zit daar de lol in?  ;) Doe mij maar artisanaal! Op het aanbod van het dak werd wel ingegaan. En ik ben tevreden!



En zo zijn ze al met twee! Nog ééntje te gaan, het standaard 2de klasse rijtuig. Maar is al een heel leuk treintje zo!



Smalspoor dan. De algemene dorpswinkel is momenteel in aanbouw. Klei, pluimkarton... Ik heb het al eerder aangehaald hoe dit werd gebouwd. Het dak daarentegen werd eens uit de rommeldoos opgevist. De grote vitrine bestaat uit stripjes Evergreen, met stukjes Auhagen gevelelementen ter decoratie. U vraagt zich af waarom er een stuk in de lucht zweeft....?



Daarom dus!  :D



De stoomlocomotieven moeten natuurlijk ook water nemen. Daarvoor werd deze watertoren in elkaar gestoken. De basis is DAS-klei, de tank karton bekleed met papier waarin klinknagels werden gedrukt. De buis is een stukje gietboom, de slurf geschilderd stukje papieren zakdoek en de afsluiter een stuurwieltje uit een kapotte Faller kermisattractie. Het laddertje werd in de rommeldoos gevonden.



Deze moet nog op zijn plaats worden gezet en ingewerkt worden in het landschap. Maar is wel al leuk zo!



En tenslotte zagen jullie op de laatste foto ook al het recentste project, het smalspoormaterieel werd aangepakt. Er werd een poging genomen tot scratchbuilden, dat kan u rechts zien. Op basis van een schaal N chassis van Peco werd een bakwagen gemaakt uit karton. In het midden een 3D print van eBay, en rechts een geschilderde Eggerbahn wagen, al voorzien van remslangen gemaakt van paperclips. Allemaal geschilderd en verweerd, nu moeten ze nog decals krijgen.



Tot de volgende keer!
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

DFS


Tothebeach

Zeker die smalspoorwagentjes zijn leuk. En je baantje krijgt een leuke uitstraling zo.

Citeer. Doe mij maar artisanaal!
Exact, daar ga ik ook voor. Dat geeft naast de lol ook voldoening.
Jammer van dat dak  :-X  ;)

groet,
michel

Jappy

Alweer even geleden sinds de laatste update, niet? Tijd dus voor nog eens een stand van zaken!

Wat betreft het N-spoor gebeuren heb ik niet veel te melden. Op een bepaald moment kreeg ik een eBay-melding dat er een bepaald object weer eens werd aangeboden. Nu heb ik vrij veel van deze meldingen opstaan, maar dit was zeldzaam: een Arnold type 96! Goed geprijsd en uit de vitrine van een privé-collectie. Kans dus groot dat deze nooit eerder heeft gereden... Direct gekocht!





Wat betreft smalspoornieuws is er daarentegen veel gebeurd! En kan ik enkele projecten presenteren die ik al veel langer in de pijplijn had zitten.

Om te beginnen werd het hoekje links van het dorp eindelijk ingevuld. Kleine cottage, en groentetuin voor de winkel. De groenten zijn zelfgemaakt. De prei is opgerold papier, de rode kool speldekoppen met papieren bladeren uit de perforator. Beetje ruw, maar wel leuk! Enige waar ik spijt van heb is het luie streepje gekleurd groensel. Dat ga ik waarschijnlijk vervangen.





Goed. Project 1 van de 3: de railbus. Ik wilde al langer een bus op de baan, gelijkend op de railbussen die je bij de Ierse smalspoorwegen vond. Dus werd er eentje gekocht, een diecast exemplaar van EFE models. Maar toen ik ze uit elkaar deed, had die een volle bodem! Niet geschikt voor een onderstel. Dus met de dremel die ik leende van een vriend werd de bodem er uit geslepen.




Een chassis van Tomytec werd geschikt gevonden en besteld. Na heel wat knippen en zagen leek het wel wat te worden, en werd de plastic bodem van de bus aangepast om aan dit chassis te bevestigen. Wat gebeurt er? Een dikke klodder secondelijm in de tandwielen en draaistel.... Niet te redden, nagelnieuw chassis naar de zak, en nieuw bestellen.... Zucht.



Lesje geleerd van de eerste, werkte het oorspronkelijke idee wel na voorzichtiger te zijn met lijm, en kregen we een werkende bus. Beetje verf, decals, een baanschuiver uit een oud hekje en voila! Het glas moet terug gemonteerd worden, maar eerst maar eens passagiers zoeken.



Project 2. Eigenlijk heb ik gelogen in dit draadje. Ik zei een tijdje terug dat de Roco-stoomlocomotief m'n eerste H0e locje is. Maar dat klopt niet! Het was wel de aanzet voor dit baantje, maar zeker niet de eerste smalspoorloc in mijn bezit. Neen, dat is het typische Decauville tweeassertje van Jouef. Vroeger toen ik thuis woonde, ging ik vaak met mijn vader naar een beurs van modelautootjes in Maasmechelen. Daar kon ik over het algemeen wel de portefeuille in de broekzak laten, totdat ik in één van de rommeldozen een gehavend locomotiefvormig mormel zag. Het Jouef-locje dus. De beste man vroeg er 4 Euro voor, dus niet twijfelen en meenemen! Daar stond het dan, vele jaren op m'n plank nutteloos te wezen, tot enkele weken terug ik me herinnerde dat ik het bezat. Uit verveling en interesse werden de wielen eens goed schoongemaakt, evenals het motorje. Beetje nieuw vet, elektriciteit, en ratelend en sputterend bleek dat er nog leven in zat! Een ideetje begon te borrelen.

Het locje werd aangepast en kreeg een nieuwe livrij en machinistenhuis. Het oude was te gehavend en daarboven nog eens veel te groot voor de schaal. En ondanks dat het machientje wel reed, geloof ik dat de buren 3 straten verder het ook wisten dat het werkte met het lawaai dat er uit kwam. Dus werd er geïnvesteerd in een motorsetje van Tramfabriek, speciaal voor dit locje ontworpen. Alles werkt, en we hebben een nieuwe toevoeging aan de vloot!





En als laatste een pure uitspatting van creatieve energie. Op Euromodelbouw werd in de rommeldozen in de inkomhal een antiek trammetje op de kop getikt dat betere tijden had gekend. Gebroken, gehavend, zonder aandrijving en op de koop toe nog vuil ook. Voor 2 Euro was ie van mij. Na thuis aan te komen en even na te denken, werd besloten er een trammetje van te maken gelijkend op de stellen die rondrijden op the Isle of Man. Leuk voor de smalspoorbaan, en passend in het thema. Neen, ik ga geen bovenleiding zetten, jullie mogen jullie fantasie maar gebruiken!

Slechte foto van het origineel. Blijkbaar is dit ding van Mehano?



Net als de railbus zit er een Tomytec chassis onder, en is het kapje al in de verf gezet. Maar deze is nog lang niet klaar. Ik ben nog op zoek naar een paar TT-pantografen voor op het dak, ik wil er een interieur in maken en er moet nog glas en decals gevonden worden. Maar dat zal voor de volgende keer zijn.



Tot dan! Even een sfeerplaatje:


Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

sdz1976

Blijf genieten van dit draadje  8)  8)

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Jappy

Tijd voor nog es een updateje met lekker veel foto's! Ik heb wel wat te delen deze keer, ondanks dat het op modelbouwvlak maar sloom was de laatste tijd omwille van verbouwingen in de modeltreinkamer. Anywhoo, let's go!

We beginnen met schaal N! Arnold heeft een Franse strijkijzer uitgebracht en natuurlijk moest ik die hebben!



Maar daar horen ook wagentjes bij, deze heb ik gevonden op de beurs in Hoeselt een tijdje terug.



Leuk, maar een beetje proper en saai. Echte wagens zijn vuil! Dus dan kliederen we ze maar wat onder...



Dat maakt echt direct een verschil!





Goed! Smalspoor nu, en we pikken direct op waar we laatst gebleven waren. De tram is klaar! Ze heeft een zelfgemaakt interieurtje gekregen, glas, opschriften, pantografen in TT-schaal, wat elektrische brol op het dak en buffers. Kan er mee door zo!



Een vissershaventje heeft natuurlijk koelwagens nodig. Bachmann had recent een heel leuk wagentje uitgebracht, en met dat als inspiratie ben ik zelf aan de slag gegaan met een oud Pecochassis en karton. Is wel leuk geworden!



Op het Interwebs heb ik wat ouwe Egger-zooi gevonden. Tof spul, maar veel te Duits voor dit baantje.



Daar moest natuurlijk iets aan gedaan worden... Het dak is vervangen, en ze hebben nieuwe kleurtjes geïnspireerd op de spoorwegen op het Isle of Man.



Ook aan de baan zelf wordt volop gewerkt nu! Het plattelandsgedeelte is van start gegaan, het landschap heeft vorm gekregen met een goedkope pot allesvuller en DAS-klei, waaruit ook de weg en het bruggetje zijn gemaakt. Een uurtje kliederen leverde ook de achtergrond op.



En er moest natuurlijk ook een station gemaakt worden. Nu ja, station... Meer dan een verijdeld hok is het niet, met een kantoortje voor die ene bediende die nog af en toe eens de tijd vind om aanwezig te zijn. Gemaakt zoals de andere gebouwen: DAS-klei over pluimkarton met een dak van papieren strookjes. De emmers zijn buisjes oude wattenstaaf met een stukje koperdraad voor de handvaten.



Ik heb na het nog eens doorlezen van Floris zijn geweldige draadje de goesting gekregen voor m'n wegverkeer eens aan te pakken. Een waasje mat vernis, donkere wash en drybrush later zagen deze Citroën HY en Peugeot 404 er al een stuk realistischer uit!





Afsluiten doen we net als de vorige keer met een projectje waar ik momenteel mee bezig ben! Een tijdje geleden ben ik op de 'in memoriam'-website gestoten van de helaas veel te jong gestorven Britse Modelbouwer Pat James.

https://www.railwaymania.net/pat-james-a-tribute

Zijn werk vormt een enorme inspiratiebron vol het smalspoorgefröbel dat ik hier laat zien, maar recent kriebelde vooral wat hij liet zien in zijn 'Cornish Foundry' me. Zo'n kraantenderlocje leek me wel leuk, dus ben ik in mijn schuiven gedoken, en vond ik een tweede oude Jouef Decauville. Een paar avonden en wat rommelbakrestjes en karton later staan we al zo ver:



Gaat het wat worden? Dat valt te bezien, maar ik ben al enthousiast! Tot de volgende keer!

Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Floris