Jasper's werkbank: rommel en prullaria ten top!

Gestart door Jappy, 06 december 2020, 17:40:22 PM

Jappy

Ondertussen is er weer heel wat werk verzet! Toch iets waar corona goed voor is, veel tijd voor lekker te prullen. ;)

We gaan verder waar we laatst zijn gebleven. Het railplan ligt vast, het landschap heeft vorm gekregen dankzij een grote pot plamuur uit de Gamma, de rails zijn ingebed met DAS-klei volgens de methode van Chris Nevard. De weg is van pluimkarton. De basis heeft ondertussen al een likje verf gekregen, en wordt daarna bestrooid met heel fijn gezeefd zand.



Helaas bleek tijdens het testen dat een stuk rail niet goed was aangesloten. Juist dat ingebedde stuk natuurlijk... Alles opbreken en opnieuw beginnen dan maar....



Ondertussen wordt er al eens met doosjes geschoven totdat er een ideetje bestaat hoe de farm cottages er uit moeten zien. Hoog in de Britse Pennines is het nogal een verlaten boel, dit gaan dan ook de enige echte gebouwen op de baan worden.



Er is een start gemaakt aan het woonhuis! Normaal gezien werk ik met pluimkarton voor al mijn gebouwen, beschreven volgens de methode in de schitterende reeks artikelen van Rik Martens. Ja, die technieken werken ook in schaal N. Maar nu wilde ik eens iets nieuws proberen. De bedoeling is dat de gebouwen bekleed zullen worden met een laagje DAS-klei, waar daarna de stenen ingekerfd zullen worden. Op alle banen waar ik dit heb gezien heeft dit een charmant en realistisch resultaat, dus leek me wel het proberen waard. Ik moest er wel mijn manier van bouwen door herdenken, maar ik geloof dat ik dit tot een goed einde kan brengen.



En tenslotte een teasertje voor de volgende keer: er is gras en een achtergrond! Over het gras ben ik al grotendeels tevreden, de achtergrond minder... Maar daar vind ik wel een oplossing voor. In het slechtste geval beginnen we gewoon opnieuw. Tot dan!



Whispering Cliffs Railway N°6, November 1976....
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Jappy

Tijd voor nog eens een update. Bezig geweest met zowel de baan zelf, maar ook kleinere modelprojectjes on the side ivm rollend materiaal. Misschien dat ik daar ook nog een post over maak.

De cottage is klaar! Bedekt met klei en heeft haar dak ontvangen. De klei werd aangebracht nadat het gebouw werd ingesmeerd met verdunde houtlijm en na het drogen ingekerfd met een kraspennetje. Verschillende tinten acrylverf voor de stenen, witte waterverf voor de voegen. Het dak werd gemaakt van strookjes papier waar de individuele pannen in gesneden werden voor variatie.



De schuur heeft al vorm gekregen, de klei is momenteel aan het drogen.



Het dak heeft een laagje grijze acrylverf gekregen, een wash met zwarte waterverf en dan hier en daar nog wat gedrybrushd met wit.



Het terrein met zijsporen moest ook nog worden aangekleed. Daar heb ik enkele kolenhopen aangebracht en een klein hutje uit plasticard. Echter ontbrak er nog iets.... Uit paperclips, karton en papier waarin ik klinknagels heb geduwd werd een watertoren gemaakt. Een laddertje uit de rommeldoos maakte het af.



Een verkeersbord uit de jaren 50 ontstond uit een spijker, afgewerkt met karton en een afbeelding gevonden op het internet. Vaag op de achtergrond kan je een schutting zien staan gemaakt van ingekerfd karton. De muurtjes op de voorgrond zijn van pluimkarton waarvan beide lagen karton zijn afgepeld en daarna geschilderd.



En dit is dan de baan in zijn huidige stand! Nog een aantal zaken maar ik heb me hier toch al goed mee geamuseerd! Het gras is ondertussen aangebracht, de eerste schapen zijn aanwezig en enkele goederenwagens staan te wachten totdat ze worden opgehaald...







Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

steamdriven

Hartverwarmend tof projectje! De cottage en de watertoren zijn zeer geslaagd.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

mahtoska1

Helemaal mijn ding. Bedankt om dit met ons te delen.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jappy

Bedankt voor de reacties heren!

Nog wat kleine dingetjes van de laatste weken. Mijn Belgische minibaantje stelt een goederenstation voor gebaseerd op Tour & Taxis. Op enkele kleurenfoto's die ik vond uit het verleden stond een hele vloot van Citroën HY busjes van de NMBS. Die moest ik natuurlijk ook hebben. Dus heb ik een aantal spotgoedkope busjes opgesnord, en ben aan de slag gegaan met verf, Kristal Klear en decalletjes.



En op de baan... Ziet er wel leuk uit! Let niet op de lijmvlekken onder de bagage en pakketjes, dit is houtlijm en is ondertussen al doorzichtig opgedroogd.



Ook mijn artisanele kartonnen 51er is afgewerkt. Treeplanken aangebracht, eveneens van karton en handrails uit een oude paperclip. Naar mijn mening geslaagd! Alleen jammer van de voorruiten, die zien er een beetje uit als de spiegels van een spiegelpaleis op de kermis... Had ik beter geen Kristal Klear gebruikt, maar doorzichtige verpakkingsplastiek. Jammer, maar het stoort niet zo hard op de baan zelf. En heb ik bijgeleerd voor de volgende keer!



Nog een gebouwtje afgewerkt. Blijft toch een van de leukste aspecten van de hobby! Pluimkarton, papier en verpakkingen gebruikt hiervoor.



En tenslotte een foto na de 29er in actie op de baan. Lekker rangeren, daar doen we het voor ;)

Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Jappy

Nieuw bouwprojectje aangekomen uit Frankrijk. Stay tuned...!

Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jappy

Tijd voor een update! De 3D print in de vorige post, is een schaal N modelletje van een Franse 140 C. Een locomotieftype waar ik goede herinneringen aan heb, aangezien 140 C 27 nog steeds rijvaardig is op de Franse toeristische spoorweg tussen Anduze en Saint Jean du Gard in de Cévennen. Aangezien ik plannen heb voor een modulaire Franse baan met een Zuid-Franse toeristenlijn als thema, leek dit het geknipte moment om het model in huis te halen. Het chassis voor de loc is een BR56 van Fleischmann, het model is zo ontworpen dat het hier op past. De tender is van een P8, sommige exemplaren van deze machines reden echt met deze tenders rond en dit was de makkelijkste manier om het model te motoriseren.

Zij die zelf een modelletje willen, ga zeker eens kijken op de volgende pagina. Ohja, er is ook Belgisch N te vinden... ;) http://old-modeles.mozello.fr/

Het modelletje ziet er wat belabberd uit op foto's maar geloof me: dat ligt eerder aan mijn vaardigheden als fotograaf dan aan de print welke zeer fijn is uitgevoerd!





Naast treintjes ben ik ook nog wat verder bezig geweest met enkele gebouwen voor de Belgische N-baan: een Chinees restaurant! Gebaseerd op een foto gevonden online, ben ik zelf aan de slag gegaan met mijn favoriete materialen: karton, papier een pluimkarton. Opschriften werden gemaakt met Word, en de Chinese tekens op de ruit werden met een vaste hand en naald aangebracht. Niet gemakkelijk in N!

Op de foto zie je het al op zijn plaats staan, en het is duidelijk dat ik nog wat werk heb met de aansluiting op de baan wat beter af te werken.





Nu heb ik weer plannen voor verder te werken aan m'n Brits industriebaantje, dat moet ook nog eens af... Tot de volgende keer!
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

De absolute beginner

Zouden uw methodes voor de huizen in H0 ook goed bruikbaar zijn?
Het ziet er alleszins heel erg leuk uit, ook omdat het eens iets anders is.

Cyriel

Jappy

Ik zou niet inzien waarom niet! :) De voorgevel is gemaakt van het soort karton waar men postkaartjes maakt, de ramen zijn uit hetzelfde materiaal gesneden. Het glas is van doorzichtig verpakkingsmateriaal. In dit geval een plastieken taartdoos uit de supermarkt. Het dak bestaat uit strookjes papier. Hier ben ik een beetje lui geweest, maar zoals eerder in dit draadje te zien is bij mijn Brits boerderijtje, als je er wat moeite insteekt en goed schildert kan het heel overtuigend overkomen. De bakstenen muren zijn van pluimkarton, daar heeft Rik Martens die aanwezig is op dit forum een prachtige reeks artikelen over geschreven in ons lijfblad.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Jappy

Er is vooruitgang geboekt aan Whispering Cliffs, de boerderij is zo goed als af! De tweede schuur staat op zijn plek, en wat rotzooi in de vorm van een oude vrachtwagen, aanhangwagen en een stapel brandhout is er voor gelegd om wat leven in de brouwerij te brengen. Ik denk dat er nog wat meer brol bij mag echter. Misschien een ladder tegen een muur, wat schroot... Komt goed.



Typisch Brits en net toegevoegd zijn de omheiningen rond het spoor aan de voorgrond. Een simpel iets, spijkertjes met garen, maar het voegt wel wat toe. Eveneens zichtbaar zijn de wisselhendels en na maanden zoeken en speuren.... een British Rail class 03 in de correcte kleuren voor de jaren '70! Kan m'n industriële stoomloc eindelijk z'n kolenwagentjes afgeven aan een loc die deze naar de aansluiting met BR zal trekken. Maakt het rangeren zoveel leuker!



Daarmee is dit baantje eigenlijk zo goed als af. Ik denk echter dat ik nog wat meer moet gaan sleutelen aan de kolenhandelaar linksboven om dit visueel wat interessanter te maken. Ik heb enkele ideetjes, maar ik moet er nog eens over nadenken. Het moet kaal blijven, we zijn immers hoog in de koude Pennines, niet ver van de kust. Een desolaat winderig landschap. Dat moet natuurlijk niet te vol en te frivool worden.



Met Whispering Cliffs (bijna) af kan ik me weer wenden naar m'n Belgisch N-project. In een ander draadje heb ik gevraagd naar tips voor de beveiliging van m'n spoorterrein, dat heeft wel wat ideetjes opgebracht. Zo zie je in de voorgrond het eerste stopsein, en in de achtergrond de hoofdseinen met armen voor kleine beweging. Allemaal zelf gemaakt uit karton en plastieken profieltjes. Het laddertje komt wel van Langley Models.





En daar ga ik het bij laten wat betreft seinen denk ik, het is immers een klein baantje en ik vrees dat het anders veel te druk gaat worden. Geniet nog van deze foto's van een caboteur die het station binnenrijdt.





Tot de volgende keer!
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Gerolf

Knap knutselwerk  :)
Het heeft wat een Samuel-gehalte, vind ik  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Heerlijk, beide stukjes. Het Engels werkje is heel herkenbaar Penines. Knap dat je die sfeer zo goed heb neergezet. En het Belgische stukje spoor tussen de koterijen door is schitterend. Sterke hoor, bewonderenswaardig!  8) 8) 8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

sdz1976

Vind ik een mooi compliment ,want vind het heel knap wat Jasper hier in n laat zien.

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1