Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Jasper's werkbank: rommel en prullaria ten top!

Gestart door Jappy, 06 december 2020, 17:40:22 PM

Jappy

Ik heb al af en toe eens foto's laten zien hier (vooral in het schaal N-deel van het forum) van projecten, maar vond het wel een leuk idee om er een meer algemeen topic voor te starten. Kwestie om niet alleen rollend materieel maar ook eventuele updates te delen ivm landschapsbouw en zelfs af en toe een modelbaan. Voor de liefhebbers die graag alles mooi recht en correct hebben en een OCD-aanval krijgen indien iets schots en scheef staat, ik raad je aan om dit draadje te sluiten, veel is uit de losse pols gedaan en zal er rampzalig uitzien op foto's. Voor degene voor wie het allemaal niet zo serieus hoeft te zijn, welkom! Ik hoop dat jullie er kunnen van genieten. Al ijn creaties zijn gebaseerd op het principe: zo goedkoop en eenvoudig mogelijk, met papier, karton en afvalmaterialen de meest geliefde bouwspullen.

Goed, waarmee beginnen we? Een tijdje geleden heb ik FLoris zijn draadje over de Luikse industrie nog eens helemaal doorgenomen, en werd telkens geïnspireerd door zijn bouwsels. Zeker zijn Poolse modellen deden m'n hart sneller slaan, ik heb immers ook wel een boontje voor dat spul. Dus werd de knoop doorgehakt en werd het een OL49 in schaal N.

Men neme: een oude Arnold BR23er.



En toen begon de miserie, want ik dacht dat dat kapje van plastiek was. Niet dus, puur metaal! Dat maakte het zagen en vijlen wel al direct een stuk lastiger...



Dan begon de fase van opbouw... Plasticard en karton werden gebruikt voor de tender en cabine. De deur moest een stukje naar achteren maar veel ruimte was er niet met de motor.



Uiteindelijk kreeg het windleiplaten uit karton, een stoomdom uit karton, laddertjes uit de rommeldoos en koplampen gemaakt van buisjes wattenstaaf. De omloopplaat voor de rookkast is dan weer plasticard. Helemaal klaar is ie niet, maar ik ben er wel al zeer tevreden mee! Snel dan maar een Pools uitziend plankje gemaakt om het te kunnen showcasen.







Tot de volgende waar we waarschijnlijk weer iets helemaal anders gaan doen.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Floris

jaaaaaa cool! 8)
Nu nog zo'n stel oostblokdubbeldekkers er achter. Ooit wel door piko gemaakt, geen idee of die hokken een beetje te vinden zijn...
http://www.piko-n.com/doppelst.htm

Rangeerduivel

Hier herken ik mij in...tof dus!
En zeker in schaal N, ik zit soms al te vloeken dat ze't op 't einde van de straat kunnen horen met HO ::)
Eén ding valt wel erg op, ik zou het konijn zijn oren wat laten zakken ;D,
De windleiplaten stonden ter hoogte van de "kijkruit" van de machinist, die dienden dan ook om rook en stoom daar weg te houden!

;)

Jappy

@Floris: Ik wist niet eens dat die dingen bestonden in N! Mss wel interessant. Ondanks dat ik geen baan heb waar ze op momenteel thematisch op past, hoort er toch iets achter te hangen. Ik zat al te zoeken naar oude Silberlingen om dan om te schilderen in dat lelijke PKP lichtgroen en crème...

@Rangeerduivel: vreemd genoeg was dat bij de OL49ers minder het geval, daar zaten de windleiplaten echt rond de schoorsteen zelf, in plaats van langs de ketel zoals je zou verwachten. Dat had blijkbaar te maken met de stoffige eigenschappen van de Poolse kolen...
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Driesel

Goed bezig, Jasper: knutselen in N kan ik alleen maar aanmoedigen!

En zoals Floris zegt: Piko heeft inderdaad die dubbeldekkers gemaakt in N. Alleen rijden ze blijkbaar voor geen meter omdat de assen van erbarmelijke kwaliteit zijn. https://www.spurweite-n.de/ncontent/ndb/ndb-artdetails.asp?ID=2356&NoLog=1&DoLog=1&LogType=1&Sel_AnzahlBerichte_VInt=0-10000&Sel_ORDERBY=Bezeichnung&MaxCount=2851&ToShow=1225&ShowState=2

Minitrix heeft die ook gemaakt (blijkt een heruitgave van het Piko-model te zijn, maar nu met interieur): https://www.spurweite-n.de/ncontent/ndb/ndb-artdetails.asp?ID=453063879&MaxCount=10149&NoLog=1&DoLog=0&LogType=0&Sel_Gattung1_FString=Wagen&Sel_ORDERBY=Epoche&ToShow=0&ShowState=3&PShowCount=9999

Indien je nog interesse hebt in dubbeldekkers uit het oosten, kan je ook eens kijken naar de modellen van Kühn: http://www.kuehn-digital.de/wagen.html

Veel plezier!

Floris

Oh, ja als je een minitrix met ronde wielen kan krijgen is dat waarschijnlijk beter inderdaad. Zal ook wel meteen ruim duurder zijn...
Die latere losse dubbeldekkers heb je wel in Polen maar geloof niet dat die achter stoomlocs reden.
Een pools baantje is op zich zo geregeld denk ik, op t oppervlak van een oude deur maak je zo ons stefanowobaantje na in N inclusief schaduwstation. Maak t dan ook meteen transportabel, qua je hebt dan wel meteen wat redelijk unieks voor op tentoonstellingen!
Voor t verdere materieelpark, regel een zooi 52'ers (Ty2) en misschien nog een P8 (Ok1) en je bent er wel. Paar donderbusrijtuigjes erbij en een hele zooi kolenbakken.
Oh, dr is ook een kant en klaar station dat perfect in Polen past: https://www.ebay.de/itm/Hornby-Spur-N-HC9000-Bahnhof-mit-Gueterschuppen-Detailliertes-Fertigmodell-Neu-/332069905875

Driesel

Ik voel iets opborrelen bij je, Floris: weldra flans jij zo'n baantje in elkaar in n ;)

Floris


Jappy

Momenteel heeft een Pools baantje geen prioriteit. Ik ben blij met de OL49 op het moment. Ik ga het laten momenteel bij die machine en eventueel enkele rijtuigen en wanneer ik er zin in heb diep ik ze wel eens op voor en groter project.

Op dit moment ben ik bezig met mijn Belgisch N-baantje af te werken en ben ik begonnen aan iets kleins en Brits. Wel geen glooiende sappig groene heuvels, maar barre, koude heide en moorland met een vuil industrieel stomertje in de jaren '70. Het mag al eens iets anders zijn, niet? Daarover volgen snel de eerste beelden!
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Floris

ah, das al bijna Pools dus  8)
we gaan t zien! alle ongezellige baantjes hebben sowieso meteen mijn belangstelling.

Jappy

Tijd voor nog eens een update, zoals beloofd van mijn nieuwe project.

Ik ben sinds kort begonnen aan een Britse industriële baan die ik Whispering Cliffs heb genoemd. De naam moet je niet al teveel achter zoeken, dat is de naam van een level van mijn favoriete computerspelletje. ;)

Het stelt een zogenaamde 'exchange sidings' voor, waar industriële locomotieven volgeladen wagens vol steenkool achterlaten en lege wegslepen naar de mijn, en waar locomotieven van British Rail de lege juist achterlaat en de volle wegsleept. Lekker rangeren dus. Naast kolenwagens gaat er in de toekomst nog meer trafiek te zijn, zoals machineonderdelen en stuthout voor de mijn. Kwestie om ook eens wat anders te zien.

De locatie is puur fictief maar gebaseerd op ergens in het noorden van Engeland, in die koude periode eind november, begin december vlak voor dat de winter doorbreekt in de jaren '70. Wat betreft inspiratie en de sfeer die ik wil bereiken, bekijk de volgende links maar eens:







Wat is er ondertussen al gedaan? De bak is gemaakt, het wordt maar een klein minibaantje dus één is genoeg. Het landschap is vormgegeven uit isolatieplaat en de sporen zijn alvast eens gelegd voor te testen.



Volgende stap was het aanbrengen van de wisselbediening. ik gebruik Peco insulfrog (moord! brand! ;) ), deze worden manueel bediend. Ik heb lang moeten zoeken naar een manier om deze om te leggen vanaf de voorkant van de baan zonder gebruik te moeten maken van motoren. Ik heb een regelrechte haat aan elektronica en zelfs iets doodsimpel als een wisselmotor of polarisatie op een puntstuk laat mij rechtsomkeren. Dus moest er iets anders worden bedacht. Op Britse fora vertelden mensen over trekdraden, maar even zoeken toonde dat de aangeboden sets nogal duur waren. Het goedkope antwoord was uiteindelijk doodsimpel: remkabels van een fiets! Deze werden op maat gesneden, een stangetje op vastgesoldeerd voor de wissel te bedienen, en voila! Het werkt! In de foto kan je al enkele zien die ik heb bevestigd, de andere is nog in de lijm aan het drogen met flink wat gewicht om te voorkomen dat deze losschiet. Je kan ze plooien maar ze zijn nogal taai.



Volgende stap als dat droog is wordt het aanbrengen van de sporen en het landschap. Alvorens ik daar aan kan beginnen, moet ik eerst zaken maken zoals steunmuren aangezien die eerst op hun plaats moeten worden gezet. Deze maak ik uit pluimkarton.



Binnenkort meer! :)
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Floris

leuk thema! Ter inspiratie hoe je zoiets kan doen en t lekker minimalistisch houden: ben wel fan van t baantje dat deze kerel gebouwd heeft, six quarters. Zo'n beetje t absolute minimum aan modelbaan maar wel met alle sfeer!
https://www.flickr.com/photos/127968942@N06/

Jappy

Ik ben bekend met Six Quarters, die baan was aan grote inspiratie voor dit project. ;) Ondanks dat die baan en de mijne vergelijkbaar zijn van concept, ga ik toch proberen er wat meer mijn draai aan te geven.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

steamdriven

Wat een hartverwarmend project!
Ik blijf geboeid volgen.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html